18 november 2024
Van droom tot dorpsbakkerij: waar brood en training mensen verbinden
Ze maken geen reclame, en toch is het altijd gezellig druk in de bakkerij van Steffie en Marten. Aan de Rijksstraatweg 32 in Glimmen vind je Bakkerij Stoet . Hier koop je niet alleen heerlijk zuurdesembrood of geniet je van een kopje koffie, maar vind je ook een bijzondere vergader- en trainingslocatie. Hoe die unieke combinatie tot stand kwam, lees je hieronder in een interview met trainer en teamcoach Marten van der Molen.
Van idee naar realiteit: de start van Bakkerij Stoet
Wat ooit begon als een spontaan idee in de auto, groeide uit tot een bloeiende dorpsbakkerij. Steffie, destijds nog orthopedagoog in de jeugdpsychiatrie, voelde dat het tijd was voor iets heel anders. “Je zult het misschien een gek idee vinden, maar ik wil brood leren bakken,” deelde ze met Marten. Tot haar verrassing was hij direct enthousiast. Haar liefde voor koken en experimenteren met ingrediënten paste perfect bij de uitdaging van ambachtelijk brood bakken. Brood is immers een puur én veeleisend product.
Na haar baan opgezegd te hebben, volgde Steffie een intensieve opleiding aan het Bakery Institute in Zaandam. Hier leerde ze de kneepjes van het vak, niet door machines te bedienen, maar door écht ambachtelijk brood te maken. Ze begon klein: vanuit de bijkeuken van hun huis verkocht ze brood op de streekmarkt in Noordlaren. Al snel werd haar brood een succes, met wekelijkse verkoopmomenten in Noordlaren en in het dorpshuis in Glimmen. Alles leek soepel te gaan—tot de coronapandemie toesloeg.
Flexibiliteit in crisistijd
Toen de lockdown het dagelijks leven stillegde, werden zowel Marten als Steffie geconfronteerd met lege agenda’s. Marten, die als teamcoach en trainer werkte, zag zijn opdrachten wegvallen. Ook Steffie kon haar brood niet meer verkopen in het dorpshuis. Maar in plaats van bij de pakken neer te zitten, besloten ze hun desembrood aan huis te bezorgen.
Wat begon met 20 klanten per week, groeide al snel uit tot 80. Marten nam de rol van bezorger op zich en leerde zo hun klanten persoonlijk kennen. Deze persoonlijke aanpak, waarin verbinding centraal staat, is nog altijd tekenend voor hoe Steffie en Marten werken.
Hun huis werd langzaam overgenomen en de bijkeuken werd het kloppend hart van hun onderneming. De koelkast verhuisde naar de schuur, de voorraad naar de gang, en de woonkamer werd een winkel. Zelfs hun dochters en Steffies moeder hielpen mee. Het was een echt familieavontuur.
Van droom naar dorpsbakkerij
Met de groei van hun bakkerij ontstond de wens voor een echte locatie. Toen een stuk grond met een oude schuur te koop kwam, grepen ze hun kans. Hier konden ze niet alleen een bakkerij realiseren, maar ook een trainingsruimte voor Martens leergangen en teamsessies.
De bakkerij is duurzaam en lokaal ingericht: de grondstoffen worden bewust geselecteerd en komen zo veel mogelijk uit de regio. Alles in de bakkerij heeft zo een verhaal. Bijvoorbeeld de vitrine op de toonbank die ooit bij Martens overgrootmoeder in de kruidenierswinkel stond. Zonder reclame groeit de bakkerij door mond-tot-mondreclame en de kracht van verbinding. Want de klanten waar ooit brood thuis werd bezorgd, zijn nog steeds met regelmaat in de bakkerij te vinden.
Een plek van verbinding
Bij Bakkerij Stoet draait het om meer dan brood. Het is een ontmoetingsplek geworden waar mensen samenkomen voor een goed gesprek, een kop koffie, of simpelweg om even te zijn. “Brood is eigenlijk het middel, niet het doel,” legt Marten uit. “Het verbindt mensen, en dat past bij ons. Iedereen is hier welkom!”
Martens achtergrond als teamcoach sluit hier naadloos op aan. Hij ontwikkelt programma’s voor organisaties. Bijvoorbeeld voor teamleden die elkaars kwaliteiten nog meer willen gaan benutten of de motivatie en betrokkenheid binnen hun team willen vergroten. Ook organiseert hij op aanvraag teamdagen met LEGO® SERIOUS PLAY®. Een creatieve werkvorm waardoor teamleden nog beter leren samenwerken. De trainingsruimte bij de bakkerij biedt een warme en inspirerende omgeving voor deze sessies en uiteraard wordt er tussen de middag geluncht in de bakkerij.
Samenwerken zonder hiërarchie
Wat Bakkerij Stoet ook bijzonder maakt, is de manier waarop Marten en Steffie samenwerken met hun team. Een collega bakker en barista maken deel uit van het hart van de bakkerij. Ze worden versterkt door een diverse groep vrijwilligers bestaande uit klanten, familie en vrienden die de bakkerij allen een warm hart toedragen. Zonder hiërarchische structuren heeft iedereen een stem en voelt zich verantwoordelijk voor een deel van de bakkerij. De sfeer is open en ondersteunend, en dit straalt af op alles wat ze doen. “En zonder deze fijne groep mensen en alle hulp van onze klanten, zou de bakkerij nooit zo’n succes geworden zijn”, aldus Steffie en Marten.
Beleef het zelf
Wil je zelf de unieke sfeer van Bakkerij Stoet ervaren of een training volgen op deze bijzondere plek? Ga er dan vooral eens kijken of meld je aan voor één van de programma’s op deze locatie zoals de Leergang Leiderschap en Persoonlijke Ontwikkeling ! De volgende training start op dinsdag 4 maart. Meer informatie vind je op onze website.