Coach basisbaan
Tijdelijk vanaf 1 maart 2023 voor de duur van 1 jaar met mogelijkheid tot verlenging | 32-36 uur per week
Ervaar jij dat er inwoners zijn (met een bijstandsuitkering) die graag willen werken maar de aansluiting met de huidige arbeidsmarkt niet vinden? Omdat de arbeidsmarkt te ver weg ligt, de eisen te hoog zijn of omdat de inwoner om andere persoonlijke redenen er niet past? Wil jij deze inwoner weer perspectief bieden door ze te ondersteunen en te coachen zodat zij er op welzijn en inkomen op vooruit gaan met een basisbaan? Dan zijn deze inwoners op zoek naar jou!
Wat je onder andere van de functie kunt verwachten
Een basisbaan bestaat uit gecreëerd additioneel werk die bijdragen aan het vergroten van de leefbaarheid van de wijken en dorpen binnen de gemeente Groningen. Voor het uitvoeren van deze additionele werkzaamheden betalen we het minimumloon. De inwoner op een basisbaan heeft daarmee een betaalde baan en is uit de uitkering.
Op dit moment zijn er 57 inwoners actief op een basisbaan. We hebben de ambitie om in 2026 in totaal 250 inwoners te mogen bedienen met een basisbaan.
- je spreekt inwoners met een bijstandsuitkering waarbij het perspectief op de reguliere arbeidsmarkt er niet meer is. Daarbij ben je nieuwsgierig naar het persoonlijk verhaal van de persoon. De intake;
- je ontdekt samen met de inwoner welke opgehaalde additionele taken (werkzaamheden) uit de wijken en dorpen, passend zijn voor de inwoner om uit te kunnen voeren. De matching;
- je verstrekt persoonlijke inzichten van de financiële veranderingen vanuit de overgang bijstandsuitkering naar het minimumloon. Je creëert daarbij een overzicht van regelingen en toeslagen (wat valt er weg, wat komt terug). Bovendien toets je regelmatig hoe het met de inwoner gaat op het gebied van welzijn. Coaching op inkomen en welzijn;
- je werkt nauw samen collega’s coach basisbaan, met externe partijen die de begeleiding verzorgen in de wijken en dorpen en met de Directie iederz. Ook is er samenwerking met de Directie Inkomensdienstverlening en expliciet de GKB en de loonwaarde-experts en de accountmanager vanuit de Directie Werk & Participatie.
Waar je komt te werken
Samen met (nu nog) 2 collega’s val je onder de afdeling Werken met begeleiding, team Detacheringen SW. Deze afdeling valt onder de directie Werk & Participatie, wat één van de 16 directies binnen de gemeente Groningen is. De precieze organisatiestructuur leggen we je graag uit als we elkaar spreken.
Om als coach basisbaan succesvol te zijn, vragen wij het volgende van jou
- je hebt een afgeronde HBO opleiding op sociaal juridisch gebied;
- je hebt een brede ervaring in het coachen van inwoners vanuit hun persoonlijke omstandigheden;
- je hebt kennis van de participatiewet en aangrenzende wetten/regelingen/voorliggende voorzieningen;
- je bent nieuwsgierig en hebt een natuurlijke behoefte om ingewikkelde/complexe situaties uit te zoeken.
Uiteraard staat daar ook wat tegenover. Op het moment dat je bij ons in dienst komt krijg je van ons
- een prettige en sociale werkomgeving waar we elke dag bezig zijn om inwoners te ondersteunen en coachen richting een vorm van betaalde arbeid;
- een salaris, afhankelijk van jouw achtergrond, van minimaal € 2.865,00 en maximaal € 4.208,00, [functioneel schaal 9, HR21-normfunctie medewerker beleidsuitvoering II];
- je kunt ervoor kiezen om ADV-uren op te bouwen;
- naast dit salaris bouw je elke maand nog eens 17,05% van je salaris extra op; ons zogeheten Individueel Keuze Budget. Dit budget is opgebouwd uit je vakantiegeld, eindejaarsuitkering, een levensloopbijdrage en een aantal bovenwettelijk verlofuren. Jij kiest of je dit wilt sparen, of dat je dit elke maand bij je salaris wil. Je kunt er ook extra verlofuren mee kopen;
- een leven lang ontwikkelen vinden wij heel normaal. Daarom hebben wij een digitaal leerportaal ‘Groningen Leert’;
- een telefoon en een iPad óf laptop in bruikleen;
- de mogelijkheid om thuis te werken. In dat geval faciliteren wij voor jou voorzieningen die dit verantwoord maken, denk aan een bureaustoel of extra beeldscherm;
- we hebben een actieve jongerenvereniging voor ambtenaren tot en met 35 jaar en uiteraard een personeelsvereniging;
- wij zijn als organisatie continu in ontwikkeling. Dat betekent dat er altijd diverse doorgroeimogelijkheden voor jou zijn, zowel binnen de directie als de gehele organisatie;
- we hebben nog meer secundaire arbeidsvoorwaarden; ook daar vertellen we je uiteraard graag meer over!
Informatie
Voor meer informatie over de inhoud van de functie, kun je contact opnemen met Gilda van Dijk (projectleider Directie Werk & Participatie) via telefoonnummer 06-46166112 of via e-mailadres: gilda.van.dijk@groningen.nl.
Reageren
Je kunt uitsluitend reageren via het digitale sollicitatieformulier via de button ‘solliciteren’. Solliciteren kan tot en met 13 februari 2023. Meteen na het verzenden van het digitale sollicitatieformulier wordt een ontvangstbevestiging gemaild. Het kan voorkomen, dat correspondentie van de gemeente Groningen met betrekking tot deze vacature in je ‘ongewenste items’ (SPAM-box) terecht komt. Check je SPAM-box daarom regelmatig!
Deze vacature wordt gelijktijdig in- en extern geworven waarbij, voorrangs- en interne kandidaten van de gemeente Groningen voorrang hebben.
Interne medewerkers zijn: medewerkers met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde en bepaalde tijd bij de gemeente Groningen; (oud-) werknemers die op basis van de Cao gemeenten een uitkering ontvangen van de gemeente (hoofdstuk 7, 9 en 10 CAO gemeenten); deelnemers van de kansenpool diversiteit, medewerkers met een werkervaringsplaats, re-integratiebaan of een maatschappelijke baan, werkzaam binnen de gemeente Groningen; WSW-medewerkers; trainees (na een halfjaar werkzaam te zijn bij de gemeente Groningen); medewerkers <30 jaar werkzaam in een werkleerbaan (na een half jaar werkzaam te zijn bij de gemeente Groningen); uitzendkrachten werkzaam bij de gemeente Groningen.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
Bekijk hier alle vacatures van de Gemeente Groningen.