Junior concernadviseur ondermijnende criminaliteit

Structureel | 1 fte

Heb je hart voor een veilig Groningen? Beschik je over de vaardigheden om het verschil te maken in onze aanpak van ondermijnende criminaliteit en complexe woonoverlast? Dan is deze functie iets voor jou en komen we graag met jou in gesprek.

De afdeling Openbare orde & Veiligheid opereert in het hart van de samenleving. Veiligheid is een randvoorwaarde om in vrijheid te leven en daarom staat veiligheid hoog op de agenda van onze gemeenteraad en de inwoners van onze prachtige gemeente. Onze ambitie is helder: Groningen is en blijft een  aangename, levendige en bovenal veilige gemeente.

 

Plek in de organisatie

De afdeling OOV is vanaf 1 april 2021 onderdeel van de directie Stadstoezicht.

Stadstoezicht is een jonge directie die zichtbaar is in het publieke domein, die continue in ontwikkeling is, meebeweegt met de politieke agenda en een steeds stevigere positie in het veiligheidsdomein inneemt. De werkzaamheden binnen de directie zijn gericht op een veilige gemeente die aantrekkelijk is voor inwoners en bezoekers.

 

De Afdeling Openbare orde & Veiligheid

De afdeling Openbare Orde en Veiligheid (OOV) ondersteunt en adviseert de burgemeester. Complexe vraagstukken, media-aandacht, bestuurlijke interventies en onvoorziene incidenten maken dynamiek en flexibiliteit tot een vaste waarde in ons dagelijkse werk. We zetten ons in om (ondermijnende) criminaliteit te verminderen, de onveiligheidsgevoelens bij burgers te verbeteren en incidenten, ordeverstoringen en crises te voorkomen en bestrijden.

We werken hierin nauw samen met onze (veiligheids)partners als de politie, Openbaar Ministerie, de afdeling toezicht en handhaving, WIJ Groningen, etc.

Als team voeren we regie op de beleidsontwikkelingen en de uitvoering daarvan. Wij willen resultaten boeken door samenwerking, door denken en doen met elkaar te verbinden en door oog te hebben voor de effecten van onze activiteiten in de samenleving. Ons team bestaat uit 18 gedreven professionals.

 

Wat zoeken wij?

Voor ons team zijn wij op zoek naar een junior adviseur op het gebied van ondermijnende criminaliteit. De aanpak van ondermijnende criminaliteit geldt als een van onze topprioriteiten. Daarnaast begeleid je casuïstiek met zeer complexe woonoverlast. Jij beschikt over een bijzondere mindset: je basishouding is gericht op samenwerking (‘integraal tenzij’), je denkt in termen van kansen en creatieve mogelijkheden (in plaats van grenzen, risico’s en andere beperkingen) en je blinkt uit in ‘doekracht’. Je weet het bestuurlijk (juridisch) instrumentarium pragmatisch in te zetten om resultaat te bereiken in de beleidsvelden waarin je werkzaam bent.

 

Jij

  • bent werkzaam binnen het cluster ondermijnende criminaliteit en bent samen met je collega’s verantwoordelijk voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit;
  • houd je bezig met de (voorbereiding van de) bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit. Dit kan bijvoorbeeld gaan om grootschalige ondermijningscontroles of de juridische voorbereiding van concrete bestuurlijke maatregelen op casusniveau;
  • brengt partijen samen op de gemeentelijke ondermijningstafel. Je durft met overtuigingskracht sturing te geven aan dit proces en weet partijen hierin mee te krijgen;
  • werkt intensief samen met onze partners in de aanpak van ondermijnende criminaliteit, zoals het RIEC, de politie, het Openbaar Ministerie en de Belastingdienst;
  • bent betrokken bij onderzoeken of analyses (zowel fenomeen als casuïstiek) die we lokaal of met onze RIEC-partners uitvoeren;
  • je werkt verder aan casuïstiek met zeer complexe woonoverlast en beoordeelt de risico’s op de openbare orde en eventuele noodzaak van bestuurlijke maatregelen.   

Wij vragen

De collega die wij zoeken, is iemand die zelfstandig werkt, maar ook een teamspeler is. Je legt makkelijk contacten en weet goed om te gaan met vertrouwelijke informatie. Je begrijpt de rol die de gemeente heeft in het oplossen en voorkomen van veiligheidsproblematiek. Daarnaast stellen we de volgende eisen:

  • je hebt een afgeronde opleiding op hbo of academisch niveau;
  • kennis van het bestuurlijk juridisch instrumentarium is een pré;
  • je hebt affiniteit met het beleidsveld openbare orde en veiligheid en in het bijzonder met de aanpak van ondermijnende criminaliteit;
  • je bent op samenwerking gericht, maar kunt ook uitstekend zelfstandig werken.
  • je bent stressbestendig en besluitvaardig;
  • je bent flexibel en kunt snel schakelen tussen verschillende onderwerpen en taken;
  • je bent creatief, oplossingsgericht en ‘hands on’;
  • je hebt uitstekende adviesvaardigheden;
  • je hebt geen 09:00-17:00 mentaliteit.

 

Assessment
Een assessment kan onderdeel van de procedure uitmaken.

Competenties

Analytisch | Feiten en problemen in een breder verband plaatsen, samenhang zien en uitleggen.

Netwerker | Ontwikkelen en onderhouden van interne en externe relaties, die voor de organisatie functioneel zijn of kunnen worden. Verbindingen leggen tussen de diverse relaties.

Stressbestendig | Effectief blijven presteren onder tijdsdruk, druk van meerdere of moeilijke taken, sociale druk of bij tegenslag, teleurstelling, tegenspel of crises.

Politiek/bestuurlijk sensitief | Doorzien van gemeentelijke en dienstspecifieke visie, cultuur en ontwikkelingen, alsmede zicht hebben op normen en waarden, belangen en (leer)behoeften van individuen. Deze inzichten vertalen naar en effectief benutten voor het eigen handelen en dat van de gemeente.

Wij bieden

Afhankelijk van opleiding en ervaring maximaal € 4.494 bruto per maand volgens CAO Gemeenten bij een fulltime dienstverband (functioneel schaal 10, Adviseur IV, roepnaam junior concernadviseur strategie/OOV).

Informatie

Voor meer informatie over de inhoud van de functie, kun je contact opnemen met Arjan Hof, Hoofd Openbare Orde & Veiligheid, telefoonnummer 050-367 7439.

 

Reageren

Je kunt uitsluitend reageren via het digitale sollicitatieformulier via de button ‘solliciteren’. Solliciteren kan tot en met 20 september 2021. Meteen na het verzenden van het digitale sollicitatieformulier wordt een ontvangstbevestiging gemaild met nadere informatie.

 

Het kan voorkomen, dat correspondentie van de gemeente Groningen met betrekking tot deze vacature in je ‘ongewenste items’ (SPAM-box) terecht komt. Check je SPAM-box daarom regelmatig!

 

Deze vacature wordt gelijktijdig in- en extern geworven waarbij, voorrangs- en interne kandidaten van de gemeente Groningen voorrang hebben.

 

Interne medewerkers zijn: medewerkers met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde en bepaalde tijd bij de gemeente Groningen; (oud-) werknemers die op basis van de Cao gemeenten een uitkering ontvangen van de gemeente (hoofdstuk 7, 9 en 10 CAO gemeenten); kandidaten uit de allochtonenpool; medewerkers met een werkervaringsplaats, re-integratiebaan of een maatschappelijke baan, werkzaam binnen de gemeente Groningen; WSW-medewerkers; trainees (na een halfjaar werkzaam te zijn bij de gemeente Groningen); medewerkers <30 jaar werkzaam in een werkleerbaan (na een half jaar werkzaam te zijn bij de gemeente Groningen).

 

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.    

Solliciteer