DBC medewerker Centrale Zorgadministratie

Afdeling

Financiën en Control

Werkomgeving

Eén van de doelstellingen van het UMCG is het leveren van een juiste zorgnota voor alle zorg die we in het UMCG leveren. De Centrale Zorgadministratie (CZ) is verantwoordelijk voor het organiseren van een optimale keten van registratie waarbij alle zorgproductie volledig, juist en tijdig geregistreerd wordt met als doel de volledige inkomsten te behalen voor de geleverde zorg. De CZ formuleert en implementeert beleid en bewaakt de risicobeheersing. Daarnaast heeft de CZ een signalerende en adviserende rol, waardoor via terugkoppeling van bevindingen de werkprocessen in de eerste lijn rondom de productie continu kunnen worden geoptimaliseerd. Dit signaleren gebeurt onder meer door het verwerken van uitval en het uitvoeren van controles op de zorgregistratie. Als team halen we veel voldoening uit het zo efficiënt mogelijk maken van de registratieprocessen voor de collega’s in de zorg én het tijdig en correct kunnen rapporteren en factureren.

De CZ bestaat uit 3 teams: Compliance & Risk Control, DBC Support en LBZ/Patiëntenservice. Binnen het team DBC Support (ongeveer 50 medewerkers) werken adviseurs CZ, DBC coördinatoren en DBC medewerkers. DBC coördinatoren en DBC medewerkers zijn georganiseerd in clusters die meerdere specialismen bedienen.

Functiebeschrijving

De DBC medewerker werkt mee in de zorgadministratieve routine en verwerkt (complexe) uitval, verricht controles, analyseert en signaleert trends en monitort de kwaliteit van de zorgregistratie voor enkele specifieke specialismen/afdelingen met als doel de verleende zorg juist, volledig en tijdig te registreren en factureren. De DBC medewerker is aanspreekpunt en materiedeskundig ten aanzien van de juiste toepassing van wet– en regelgeving bij zorgadministratieve vraagstukken.
- Je verwerkt (complexe) werklijsten en rapporten in het gehele DBC-registratieproces.
- Je muteert, verwerkt en completeert gegevens en voert controles uit.
- Je signaleert onregelmatigheden en omissies en vraagt ontbrekende gegevens op.
- Je beoordeelt gegevens op van toepassing zijnde wet- en regelgeving en beleid.
- Je voorkomt uitval door het uitvoeren van analyses op de registratie en het aandragen van verbetermogelijkheden.
- Je verzorgt instructie en scholing ten aanzien van een correcte zorgregistratie aan zorgprofessionals en medische administratie.
- Je stelt periodiek overzichten op, signaleert en analyseert afwijkingen en trends en licht deze toe.
- Je handelt (materiele) controles en zelfevaluaties af in het kader van Horizontaal Toezicht.

Wat vragen wij

De functie vraagt om een zorgvuldige, analytische, resultaat- en kwaliteitsgerichte medewerker die zelfstandig bovengenoemde taken voorbereidt, uitvoert en controleert. De functie vereist een goede organisatie van de eigen werkzaamheden en een sterk gevoel voor zowel kwaliteit- als resultaatgerichtheid. Het rapporteren over de voortgang is hier een cruciaal onderdeel van.
- Je hebt kennis van wet- en regelgeving rondom DBC-registratie en financiering van de zorg.
- Je hebt kennis van het registratie en facturatieproces rondom de DBC en van toepassing zijnde ICT-systemen. Ervaring met EPIC is een pre.
- Je hebt ervaring met het verwerken van (complexe) uitval en het omgaan met richtlijnen en procedures.
- Je kunt goed plannen en organiseren en omgaan met verschillende prioriteringen.
- Je hebt een scherpe analytische blik waarmee je afwijkingen signaleert en relaties weet te leggen tussen verschillende data(bronnen).
- Je presenteert je bevindingen in heldere overzichten en verbetervoorstellen.
- Aantoonbare vaardigheid in het instrueren van zorgprofessionals en medische administratie.
- Je bent proactief, zelfstandig en besluitvaardig en hebt een positief kritische houding.
- Je vindt het leuk om processen te optimaliseren en wilt weten hoe het zit. Je bent hierin volhardend en flexibel zodat je steeds passende oplossingen weet te vinden en je doel bereikt.
- Je bent communicatief vaardig en bent een initiatiefrijke sparringpartner voor je CZ-collega’s en de medewerkers van de specialismen waarvoor je wordt ingezet.
- Je beschikt over een afgeronde HBO-opleiding of aantoonbaar HBO werk- en denkniveau.

Ervaring in een vergelijkbare functie en kennis van de bekostigingssystematiek van een ziekenhuis is een pre. Voldoe je nog niet volledig aan dit profiel, maar heb je ambitie en is dit wel de baan voor jou? Dan nodigen we je van harte uit om ook te solliciteren.

Wat bieden wij

Het betreft een arbeidsovereenkomst voor 32 - 36 uur per week. Het salaris bedraagt maximaal € 3.712,- bruto per maand (schaal 8) afhankelijk van opleiding en ervaring en op basis van een fulltime dienstverband. Daarnaast biedt het UMCG 8% vakantietoeslag en 8,3% eindejaarsuitkering. De arbeidsvoorwaarden zijn conform de CAO Universitair Medische Centra (CAO-UMC).

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met:

Suzanne Geerts telefoonnummer 06-5525 7222
s.l.geerts@umcg.nl

Solliciteren

Solliciteren kan uitsluitend via het digitale sollicitatieformulier onderaan deze pagina, tot en met 1 maart 2021. Binnen een half uur na het verzenden van het digitale sollicitatieformulier wordt een ontvangstbevestiging gemaild met nadere informatie. De sollicitatiegesprekken vinden plaats in week 10.

Digitaal sollicitatieformulier