Belastingdienst

Business consultant Gegevens

Functie omschrijving

“Als business consultant zorg ik ervoor dat mijn collega's binnen de Belastingdienst kunnen beschikken over de juiste gegevens bij de uitvoering van hun taak. Ik zit als een spin in het web tussen de processen en de informatievoorziening van de Belastingdienst. Ik verbind de business met ICT en lever een belangrijke bijdrage door te zorgen voor optimale oplossingen voor onze klanten." Wim Zegers - Servicemanager Gegevens.

De Belastingdienst moet zorgvuldig omgaan met de gegevens van burgers en bedrijven en voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Het toezicht en de wetshandhaving vragen steeds meer om betere ondersteuning gebaseerd op de juiste gegevens. Het Gegevensloket is ingericht om de dienstonderdelen van de juiste gegevens te voorzien en om te borgen dat dit conform de regels gebeurt. We helpen bij het helder en eenduidig formuleren van gegevensvragen en een snelle en doelmatige realisatie van de vraag. Zo dragen we bij aan de verwezenlijking van de doelstellingen van de directie Centrale Administratieve Processen en zorgen we dat de Belastingdienst in control is. Jij gaat aan de slag binnen het cluster Gegevens van de afdeling Inwinnen en Beschikbaar stellen van Gegevens. Hier worden producten en diensten geleverd op het gebied van inkomensgegevens, handhavingsgegevens en speciale gegevensproducten.

In jouw rol als business consultant help je de verschillende dienstonderdelen binnen de Belastingdienst bij het helder krijgen en formuleren van hun gegevensvragen. Hierbij kun je denken aan gegevens voor specifieke handhaving- en toezichtprocessen. Vervolgens begeleid je de verdere realisatie van deze vragen binnen de IT-organisatie. Samen met de solutionmanager stel je vast of de voorgestelde oplossing voldoende aansluit bij de behoefte van de klant. Je werkt ook samen met de servicemanager, de klantmanager en andere teamleden bij de beantwoording van gegevensvragen vanuit de verschillende dienstonderdelen. Het Gegevensloket is volop in ontwikkeling; jij helpt ons daarmee verder.

Als business consultant kom je in overleg met de dienstonderdelen tot een heldere en eenduidige formulering van de informatiebehoefte van de verschillende processen. Je begeleidt realisatietrajecten van intake tot en met de levering van gegevens, waarbij je de verbindende schakel bent tussen de business en de IT-organisatie. Je verzamelt gegevens om te kunnen komen tot een verantwoorde bepaling van de prioriteit. Verder help je de business bij het opstellen van analyses rondom de rechtmatigheid en doelmatigheid van het gebruik van gegevens. En in samenwerking met jouw teamleden kom je tot een effectieve en efficiënte samenwerking tussen alle disciplines en partijen.

Word jij de nieuwe collega van Wim? Of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem dan contact op met Wim Zegers, servicemanager, via 06 46 62 45 95.

Functie-eisen

  • Je hebt een wo werk-en denkniveau, bij voorkeur met een diploma in de richting bestuurlijke informatiekunde, bedrijfskunde of ICT.
  • Je hebt kennis van en ervaring met gegevens- en procesmodellering.
  • Je hebt minimaal twee jaar werkervaring, bij voorkeur in gegevensverwerkende processen.
  • Je hebt kennis van de AVG en de Baseline Informatiebeveiliging Rijksdienst.
  • Je hebt kennis van en ervaring met requirements-, business- en informatieanalyses en het ontwerpen van logische proces- en gegevensmodellen.
  • Je hebt bij voorkeur kennis van overheidsorganisaties.
  • Kennis van SAFe/agile is een pre.

Jouw competenties?

  • analyseren
  • overtuigingskracht
  • organisatiesensitiviteit
  • netwerken
  • plannen en organiseren

Herken jij jezelf ook hierin?

Initiatief nemen en voortdurend verbeteren; dat typeert jou. Je kunt anderen op een plezierige wijze meenemen in jouw gedachtegang. En je bent gericht op samenwerking, een verbinder pur sang. Bovendien ben je creatief, oplossingsgericht en flexibel. Daarnaast heb je een ondernemende houding. Je ontplooit initiatieven en durft verantwoorde risico's te nemen. Met jouw sterke analytische vermogens kun je snel een oordeel vormen over de informatie die je tot je beschikking hebt. Met jouw team weet je binnen de gestelde normen tijdig tot passende oplossingen te komen. Verder ben je standvastig, heb je doorzettingsvermogen en een servicegerichte instelling. En tot slot ben je communicatief vaardig.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3842,- tot €5710,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer.Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

Voor interne sollicitanten is deze vacature vijf werkdagen eerder zichtbaar dan voor externe sollicitanten. Na de sluitingsdatum worden alle sollicitanten in één keer beoordeeld, wat betekent dat de interne sollicitant dus niet beschikt over een voorrangspositie, tenzij er sprake is van gelijke geschiktheid.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
De selectiegesprekken vinden plaats tussen 12 aug en 7 september, of na 28 september. Dit gaat in overleg met jou. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De gesprekken verlopen via videobellen; webex.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken 30.000 mensen verspreid over het hele land. We zijn verantwoordelijk voor heffing, inning en controle van belastingen en premies volksverzekeringen. Daarnaast sporen we fraude op, verrichten we douanetaken en zorgen we voor de uitbetaling van voorlopige teruggaven en huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag. In teams werken medewerkers met uiteenlopende achtergronden en opleidingsniveaus aan de dienstverlening voor miljoenen burgers en bedrijven. Op dit moment is de Belastingdienst volop in beweging; de rol van data wordt steeds groter en werkzaamheden worden in toenemende mate gedigitaliseerd. Maar in welk team of vakgebied je ook werkzaam bent: bij de Belastingdienst heb je direct een verantwoordelijke functie, van waaruit je je in verschillende richtingen verder kunt ontwikkelen om burgers en bedrijven in Nederland nog beter van dienst te kunnen zijn. De Belastingdienst is op weg naar de toekomst!

Directie Centrale Administratieve Processen

De Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. CAP is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie en de sturing van de massale productieprocessen (regiefunctie voor massale verwerking en beheersing). En om dit goed in te kunnen vullen, is CAP verantwoordelijk voor de integrale productieplanning en productiebeheersing.


Reageer op deze vacature