Senior adviseur financiën

36 uur (fulltime) 

Als senior adviseur financiën werk je in het hart van onze gemeentelijke organisatie en adviseer je bestuur en directie over de financiële- en bedrijfseconomische uitdagingen waar wij voor staan 

Wat ga je doen? 

Als senior adviseur financiën voer je de regie op de (doorontwikkeling van de) planning- en control cyclus en denk je mee over de grote maatschappelijke opgaven waar we voor staan. Een interessante en zeker uitdagende functie, want jij staat onze bestuurders en onze directie terzijde en anticipeert in je adviezen op de financiële vraagstukken die daarmee gepaard gaan. Waarbij het aan jou is om heldere bestuurlijke hoofdlijnen voor planning en control neer te zetten en management, college en raad zo in staat te stellen hun taak goed uit te voeren. 

Als sparringpartner van management en bestuur ben je gewend om mee te denken en te adviseren over complexe en strategische vraagstukken. Maar tegelijkertijd ben je ook een kritische bewaker van de kaders en zie je er op toe dat het gemeenschapsgeld zo goed mogelijk besteed wordt. Daarmee maak je het verschil en lever je een belangrijke bijdrage in het gezond houden van onze gemeentelijke financiële huishouding. Jij houdt het overzicht, kent het verhaal achter de cijfers, herkent de (financiële) risicos en geeft gevraagd en ongevraagd advies waar dat nodig is. Alles om er voor te zorgen dat we steeds “in control” blijven in lijn met de ontwikkelagenda van onze directie op dit vlak en in goede samenwerking met onze concerncontroller

Echt een leuke functie dus waarin jij het  financiële geweten bent voor bestuur en directie en in de volle breedte van de organisatie adviseert over financiële en bedrijfseconomische vraagstukken. Uiteraard sta je er niet alleen voor. Samen met je collega’s van het team financiën trek je op in grotere projecten en ben je elkaars sparringpartner. Waarbij jij als senior de lijnen uitzet, zorgt voor verbinding en de organisatie brede afstemming voor je rekening neemt. Enthousiast geworden? Lees dan snel verder wat we jou te bieden hebben. 

Wat bieden we jou? 

  • Allereerst een geweldige baan waarin je alle ruimte krijgt om samen met ons de organisatie verder te ontwikkelen en onze bestuurlijke ambities financieel te realiseren. 

  • Een arbeidsovereenkomst voor de duur van 1 jaar, waarbij we de uitdrukkelijke intentie hebben om aansluitend om te zetten naar vast. 

  • Een prima salaris tot maximaal € 6.470 bruto per maand (schaal 12) bij een fulltime dienstverband, exclusief de opbouw van het individueel keuzebudget (IKB) ter grootte van 17,05% van je brutosalaris.  

  • Het individueel keuzebudget is vrij besteedbaar en kan bruto worden uitgekeerd of worden uitgeruild voor o.a. het kopen van extra verlof. 

  • Uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder volledige vergoeding woon-werk verkeer (€ 0,21 netto per kilometer) of vergoeding openbaar vervoer, een prima pensioenopbouw met lage werknemersbijdragen en een hybridevergoeding voor thuiswerken. 

  • Ook beschikken we over een opleidingsbudget zodat jij je kunt scholen om actueel te blijven op de laatste ontwikkelingen.  

  • Onze arbeidstijden en werkplek zijn flexibel. Laat het werk het toe, dan kun je thuiswerken en regelen wij de werkplekinrichting. Ben je nodig op kantoor of op locatie? Dan is daar voor jou een plek.   

Wie ben jij? 

Als senior adviseur financiën heb je een duidelijke visie op finance & control binnen een gemeentelijke organisatie en ben je gewend om op strategisch organisatieniveau te adviseren. Als mens ben je open en toegankelijk en een echte verbinder die met lef, een flinke dosis humor en stevige vakkennis invloed kan uitoefenen op het hoogste organisatieniveau. Waarbij het jouw drive is om een belangrijke vakinhoudelijke bijdrage te leveren aan onze gemeentelijke ambities en daarbij te zorgen voor een duurzaam gezond financieel huishouden. 

Je hebt een scherp analytisch vermogen waarmee je financiële- en bedrijfseconomische vraagstukken makkelijk doorgrondt om die vervolgens met heldere adviezen en rapportages toegankelijk te maken voor bestuur en directie. Jij draait je hand er niet voor om om raad of college desgevraagd een toelichting te geven op jouw rapportages of te adviseren over financiële vraagstukken. 

  • Je hebt een relevante  WO-opleiding gericht op financiën, (bedrijfs)economie, controlling of bedrijfskunde en hebt een stevig trackrecord opgebouwd als het gaat om financiële advisering ten behoeve van bestuur en directie in een politiek-bestuurlijke context.

  • Je hebt een gezonde ambitie en volgt de ontwikkelingen op je vakgebied om daarmee de organisatie te faciliteren en jezelf continu te blijven ontwikkelen.

  • Je hebt uitstekend ontwikkelde adviesvaardigheden en voelt je als een vis in het water in een veelomvattende organisatie waar jij de financiële vraagstukken richting geeft.

  • Je bent een proactieve en kritische denker en schat de kansen, belangen en risico op waarde in.

  • Tenslotte heb je een hands-on mentaliteit en steek je graag je handen uit de mouwen om dat te doen wat nodig is om een goed resultaat neer te zetten. 

Het team 

Je werkt in het team Financiën, onderdeel van het Ondersteunende Domein. Het team bestaat naast jou uit 13 collega’s. Als team staan we voor een financieel gezonde gemeente en een professionele en betrouwbare dienstverlening. De ontwikkelingen op het vakgebied gaan snel en we hebben een ontwikkelagenda om onze processen voortdurend te verbeteren. Onderwerpen die daarbij prominent op de agenda staan zijn de versterking van de planning & control cyclus, de optimalisatie van de financiële werkprocessen en het verder professionaliseren van de advisering. Als senior adviseur financiën kun je daar als katalysator een mooie bijdrage aan leveren.  

Gemeente Westerkwartier 

Gemeente Westerkwartier is een jonge gemeente met een eigen DNA: Dichtbij, Nuchter en Ambitieus. We hebben ons eigen verhaal en onze eigen kernwaarden. Samen maken we het Westerkwartier én zijn we er voor onze inwoners, dat is waar Westerkwartier voor staat. We gaan samen voor de waarden die ons het meest na aan het hart liggen: dichtbij, in verbinding, wendbaar en persoonlijk leiderschap. De gemeente heeft 65.000 inwoners en telt, inclusief ons sociaal ontwikkelbedrijf Novatec, ongeveer 1000 werknemers. De dienstverlening wordt verleend vanuit vijf werklocaties. 

Meer informatie 

Voor inhoudelijke vragen kun je contact opnemen met teamleider/coach Bjorn Gossen, 06 39 27 02 00 of bjorn.gossen@westerkwartier.nl. Voor meer informatie over de procedure kun je contact opnemen met onze recruiter Mark Kwant via 06 28 96 99 00.  

Solliciteren 

Zit jij straks naast onze wethouder financiën bij de gemeenteraad? Mail dan uiterlijk 20 november 2023 jouw motivatie en cv naar sollicitatie@westerkwartier.nl onder vermelding van vacaturenummer 2023108. De gesprekken vinden plaats op vrijdagochtend 24 november 2023. Een eventuele tweede gespreksronde zal plaatsvinden op dinsdagmiddag 28 november. Het zou fijn zijn als je hier alvast rekening mee kunt houden

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.