Klachtenfunctionaris

Kun je goed luisteren en kun je op respectvolle wijze bemiddelen en optreden als onpartijdige gespreksleider? Dan is deze functie wellicht interessant voor je.

Als klachtenfunctionaris ben je een onafhankelijk en onpartijdig procesbegeleider en bemiddelaar in de afhandeling van signalen van onvrede van cliënten en/of hun naasten. Je bent hierin het directe aanspreekpunt voor onze cliënten en naasten. Je vangt als eerste het signaal op, verkent de mogelijkheden voor een informele behandeling en geeft uitleg over de klachtenprocedure. Je probeert, samen met cliënt en de medewerker waarover de klacht gaat, ervoor te zorgen dat er voor alle partijen een goede oplossing komt met behoud of herstel van de relatie. Dit doe je op een laagdrempelig manier.
Daarnaast geef je voorlichting over de klachtenprocedure aan teams. Ook organiseer je met teammanagers photovoice en spiegelgesprekken en focusgroepen om de cliënttevredenheid op een kwalitatieve manier te meten. Jaarlijks rapporteer je aan de Raad van Bestuur en het management over de aard en omvang van de klachten en geef je gevraagd en ongevraagd advies over verbetering van het klachtenreglement.

De klachtenfunctionaris functioneert los van de onafhankelijke klachtencommissie en de secretaris klachtencommissie. De klachtenfunctionaris heeft alleen contact met de secretaris over het functioneren van het klachtenreglement, niet over de binnengekomen signalen van onvrede of klachten. De klachtenfunctionaris houdt een eigen klachtenregistratiesysteem bij.

De klachtenfunctionaris valt hiërarchisch onder de voorzitter Raad van Bestuur en wordt functioneel aangestuurd door de directeur Beleid & Communicatie.

Wat vragen wij van je?

  • Je hebt een hbo-denk- en werkniveau. Bij voorkeur heb je een erkende opleiding Klachtenfunctionaris in de Gezondheidszorg afgerond of je bent bereid deze opleiding te volgen.
  • Je hebt ervaring met mediation, conflicthantering en relevante gesprekstechnieken.
  • Je hebt kennis en praktijkervaring in klachtenafhandeling in de gezondheidszorg.
  • Je kunt relevante wet- en regelgeving op het gebied van klachtrecht snel tot je nemen.
  • Je legt makkelijk contact, kunt goed luisteren en stelt de juiste vragen om de klacht te kunnen analyseren.
  • Je houdt je dossiers goed bij en kunt op basis daarvan een heldere rapportage schrijven.
  • Je bent empathisch, tactvol, geduldig en oplossingsgericht.
  • Je bent betrouwbaar en integer en stressbestendig.
  • Je kunt zeer zelfstandig werken en bent flexibel inzetbaar gedurende de werkweek.


Wat bieden wij je?

  • Een boeiende en afwisselende functie met hele diverse contacten met cliënten, naasten, patiënten- en familievertrouwenspersonen en medewerkers van VNN.
  • Veel mogelijkheden op het gebied van leren en ontwikkelen. Voorbeelden hiervan zijn trainingen op het gebied van Oplossingsgericht Werken en Persoonlijk Leiderschap. Daarnaast biedt VNN ook een ruim aanbod aan digitale leertrajecten op GGZ-thema’s en persoonlijke ontwikkeling via GGZ Ecademy en GoodHabitz.
  • Arbeidsvoorwaarden conform CAO GGZ en een salaris conform functiegroep 50.
  • Een dienstverband eerst voor de duur van één jaar met de intentie van een vast dienstverband.
  • Een goede pensioenvoorziening bij Pensioenfonds Zorg en Welzijn. Een eindejaarsuitkering van 8,33%. Een aantrekkelijk pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een fietsregeling, bedrijfsfitnessregeling en volledige vergoeding woon-werkverkeer bij gebruik van openbaar vervoer.


Vragen over de vacature?

Voor meer informatie over de inhoud van de functie kun je contact opnemen met Eveline Molenaar, Directeur Beleid & Communicatie, via 06 22970417.

Solliciteren?

Je kunt reageren voor 1 februari 2022 via de knop 'solliciteer direct' in vacaturetekst op onze website.

De sollicitatiegesprekken worden gehouden op woensdag 9 februari 2022.

Voor deze vacature wordt gelijktijdig intern en extern geworven. Bij gelijke geschiktheid wordt voorrang gegeven aan een interne kandidaat.

Onderdeel van de aanstellingsprocedure is het inwinnen van referenties en dat je een Verklaring Omtrent het Gedrag kunt overleggen.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Over VNN

Verslavingszorg Noord Nederland (VNN) is de organisatie voor verslavingszorg in de 3 noordelijke provincies. Er werken ruim 1000 medewerkers, verspreid over circa 45 locaties. Deze medewerkers zetten zich dagelijks met hart en ziel in om onze cliënten én hun naasten perspectief te bieden op meer kwaliteit van leven. Ons aanbod varieert van preventie tot poliklinische zorg, van Begeleid en Beschermd Wonen tot forensische zorg en van specialistische klinische zorg tot reclassering. We doen wetenschappelijk onderzoek en geven training en nascholing aan professionals. Door de omvang van het werkgebied heeft VNN een grote betrokkenheid bij maatschappelijke ontwikkelingen in de noordelijke én landelijke regio.

Binnen VNN staat de mens centraal, zowel de cliënt als de medewerker. VNN kenmerkt zich dan ook als een platte organisatie met een informele sfeer. Medewerkers krijgen volop de ruimte om zichzelf te ontwikkelen. Bij alles wat we doen is oplossingsgericht werken het uitgangspunt. Kijk voor meer informatie op onze website: https://www.vnn.nl/