DBC medewerker Centrale Zorgadministratie

Afdeling

Financiën en Control

Werkomgeving

De Centrale Zorgadministratie (CZ) bestaat uit 3 teams, te weten Compliance & Risk Control, DBC Support en LBZ/Patiëntenservice. Het team DBC Support bestaat uit ongeveer 50 gedreven adviseurs CZ, DBC coördinatoren en DBC medewerkers en is georganiseerd in clusters van specialismen. De belangrijkste doelstelling is het genereren van een kwalitatieve (juist, volledig en tijdig) zorgnota t.b.v. de patiënt en het mede inregelen van een kwalitatieve financiering- en bekostiging van de zorg. De afdeling formuleert en implementeert beleid voor een complex en dynamisch speelveld, adviseert de organisatie, bewaakt de risicobeheersing en voert diverse optimalisatieprojecten uit.

Als DBC medewerker ga je aan de slag voor één of meerdere specialismen zoals kindergeneeskunde, longgeneeskunde en reumatologie, en werk je in een inspirerende en professionele omgeving binnen het UMCG, waar ontwikkeling in alle opzichten wordt gestimuleerd. Je hebt zowel on- als offline contact met collega’s van andere clusters binnen CZ en je werkt samen met afdelingen zoals Facturatie en Business Control. Binnen CZ vinden met regelmaat sessies plaats waarin we kennis delen zodat we ons werk steeds beter kunnen doen.

Functiebeschrijving

Als DBC medewerker werk je mee aan een goede zorgadministratie en zorg je er voor dat alle verleende zorg juist, volledig en tijdig wordt gedeclareerd. Je verwerkt (complexe) uitval, verricht controles, analyseert en corrigeert registratiefouten en initieert optimalisaties in het registratieproces. De inzet is een structureel verbeterde bronregistratie en minder benodigde controles achteraf. Je bent materiedeskundig ten aanzien van de juiste toepassing van wet– en regelgeving bij zorgadministratieve vraagstukken en je geeft actief instructie en terugkoppeling naar artsen en collega’s om dit te borgen.

De volgende werkzaamheden behoren tot je takenpakket:
- Je verwerkt (complexe) werklijsten en rapporten in het gehele DBC-registratieproces.
- Je voert controles en correcties uit in het kader van Horizontaal Toezicht.
- Je signaleert onregelmatigheden en omissies in het proces van zorgvraag tot declaratie en je werkt mee aan verbetervoorstellen ter beperking van uitval en ten aanzien van de inrichting van systemen en werkprocessen.
- Je beoordeelt gegevens op van toepassing zijnde wet- en regelgeving en beleid.
- Je geeft zorgverleners en medisch administratief medewerkers aanwijzingen over de zorgregistratie.
- Je werkt nauw samen met je collega’s binnen het DBC team van de afdeling en stemt met hen af over vraagstukken en dossiers.
- Aanwijzingen voor structurele registratieverbeteringen leg je voor je aan het DBC team.
- Je bereidt samen met het DBC team adviezen voor richting het management van de afdeling.

Wat vragen wij

Wij zoeken een enthousiaste, accurate collega die beschikt over goede analytische en communicatieve vaardigheden. Je kunt goed plannen en organiseren en kunt goed omgaan met verschillende prioriteringen en tijdsdruk. Je bent een teamplayer en bent organisatiesensitief. Je vindt het leuk om processen te optimaliseren en je wilt weten hoe het zit. Je bent hierin volhardend en flexibel, zodat je steeds passende oplossingen weet te vinden en je doel bereikt. Je bent communicatief sterk en bent een initiatiefrijke sparringpartner voor je CZ collega’s en de medewerkers van de specialismen waarvoor je wordt ingezet. De functie vereist een goede organisatie van de eigen werkzaamheden en een sterk gevoel voor zowel kwaliteit- als resultaatgerichtheid.

Daarnaast beschik je over:
- Een MBO+ werk- en denkniveau.
- Kennis van financiën in de zorg, wet- en regelgeving (MSZ) en de DBC-systematiek.
- Ervaring met het zelfstandig verwerken van uitval en het omgaan met richtlijnen en procedures.
- Ruime ervaring met het werken met Excel, ervaring met Epic is een pre.
- Een scherpe analytische blik waarmee je afwijkingen signaleert en relaties weet te leggen tussen verschillende data(bronnen).
- Aantoonbare vaardigheid in het instrueren van zorgprofessionals en medische administratie.

Het UMCG voert een preventief Hepatitis B beleid. Indien vereist voor de functie kan het UMCG de vaccinatie verzorgen.

Voor bepaalde beroepsgroepen wordt bij indiensttreding een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) gevraagd.

Wat bieden wij

Het UMCG biedt je een uitdagende functie binnen een boeiende werkomgeving met volop ruimte om jezelf verder te ontwikkelen. We starten met een jaarcontract, maar gaan graag de samenwerking voor meerdere jaren met je aan en bieden je daarom uitzicht op een vast dienstverband. Het betreft een arbeidsovereenkomst voor 32 - 36 uur per week. Gedeeltelijk thuiswerken behoort tot de mogelijkheden.

Het salaris bedraagt maximaal € 3.355,- bruto per maand (schaal 7) afhankelijk van opleiding en ervaring en op basis van een fulltime dienstverband. Daarnaast biedt het UMCG 8% vakantietoeslag en 8,3% eindejaarsuitkering. De arbeidsvoorwaarden zijn conform de CAO Universitair Medische Centra (CAO-UMC).

Meer informatie
Suzanne Geerts, teamleider DBC Support, s.l.geerts@umcg.nl of telefoonnummer 06 5525 7222 (vanaf 9 mei)
Grietha Bosma, hoofd Centrale Zorgadministratie, g.bosma@umcg.nl of telefoonnummer (050) 361 7460 (vanaf 2 mei)

Meer informatie

Solliciteren

Solliciteren kan uitsluitend via het digitale sollicitatieformulier onderaan deze pagina, tot en met 15 mei 2022. Binnen een half uur na het verzenden van het digitale sollicitatieformulier wordt een ontvangstbevestiging gemaild met nadere informatie.

Digitaal sollicitatieformulier