Woonconcept | Manager bij Woonconcept (met specialisatie financiën & control)

Manager bij Woonconcept (met specialisatie financiën & control)

(32-36 uur per week)

Misschien netjes om ons eerst even voor te stellen?
Hallo, wij zijn Woonconcept. We zijn volop in beweging! We zien collega's groeien en verbeteringen ontstaan in de organisatie. Met zijn allen zijn we actief op zoek naar hoe we ons ultieme doel kunnen bereiken: "Alle bewoners zijn trots op hun thuis!".

Wij zijn een woningcorporatie die woningen bereikbaar maakt voor onze bewoners in Meppel, Hoogeveen, Steenwijkerland en Assen. Onze portefeuille bestaat voornamelijk uit woningen (12.500). We hebben een omzet van ruim € 80 miljoen en een balanstotaal van ruim € 1,5 miljard. Er werken 100 enthousiaste collega's bij Woonconcept.

Onze organisatiestructuur is een tikkeltje eigenwijs. Wij hebben geen hiërarchisch harkje, maar werken in de vorm van een cirkel. Alle leidinggevenden hebben daarin een gelijkwaardige positie. Elke leidinggevende is gekoppeld aan een aantal teams.

Wat verwachten we van jou?
Jouw rol is tweeledig. Je hebt een managementrol binnen het team leidinggevenden waarmee we op strategisch niveau de koers uitzetten en een leidinggevende rol richting de teams waar je aan gekoppeld bent.

Managementrol
Op strategisch niveau ben je - samen met de andere leidinggevenden - verantwoordelijk voor de ondernemingsstrategieorganisatieontwikkeling en bedrijfsvoering. Hierbinnen zet jij de strategische koers uit voor onze financiën en control.

De kern van deze rol is dat jij waakt over onze (lange termijn) financiële gezondheid en dat we binnen de kaders blijven die onze autoriteiten stellen. Dit is best een uitdagende opgave, aangezien we geen grote reserves hebben en tegelijkertijd ons geld maximaal willen inzetten voor onze bewoners. Dit doe je door te zorgen dat wij verantwoord (des)investeren en financieren en door alert te zijn op externe (markt en autoriteiten) en interne ontwikkelingen die van invloed zijn op onze financiële positie.

De drie opgaven die de komende tijd - naast jouw kerntaak – spelen, zijn de volgende:

  • Het voortzetten van de hoge kwaliteit van de begroting, jaarrekening, tertaalrapportages, dVi en dPi en ons stimuleren om dit nog verder te verbeteren.
  • De slag maken naar business control volgens Semco Style, oftewel zorgen dat iedereen zelf in control kan zijn waarbij er gewerkt wordt vanuit vertrouwen. Het in control zijn gaat over financiën, risico's, processen en kaders om daarmee zo optimaal mogelijk naar ons ultieme doel toe te werken.
  • Automatisering en robotisering van de financiële informatie en processen en het inzetten van data-analyse.
Tot slot ben je gesprekspartner voor de RvC, accountant, banken, belastingdienst etc.

Leidinggevende rol
Je gaat leiding geven volgens de leidraad die wij als leidinggevenden hebben ontwikkeld. In essentie betekent dit dat je richting en ruimte geeft aan de teams en de collega's. Je laat de inhoudelijke beslissingen over aan de experts en bent daarin slechts hun sparringpartner.
Je daagt collega's als coach uit om - volgens de 4 Way-of-Working (WoW)-factoren van de organisatieontwikkeling - de ruimte te pakken, samen te werken, hun talent optimaal in te zetten en te experimenteren.
Als leidinggevende ben jij sparringpartner en coach voor de 8 collega's van de teams Financiën en Control.

Wie ben jij?
  • Visiegedreven leiderschap is op jouw lijf geschreven en je kan deze visie goed doorvertalen met en voor collega's. Mensen zeggen ook dat je een snelle en strategische denker bent, iemand die er echt boven hangt.
  • Je weet mensen in beweging te krijgen om resultaten van hoge kwaliteit te bereiken en om op een andere manier naar control te kijken.
  • Je hebt bewezen dat je impact hebt vanuit een faciliterende rol: het gaat niet om jou, maar om de groei van je collega's in de organisatie en uiteindelijk zelfs om onze bewoners.
  • Jij gaat makkelijk verbinding aan met mensen en hebt goede antennes voor wat er bij collega's in de gehele organisatie speelt. Je hebt snel door wat nieuwe ontwikkelingen en trends zijn en ziet ook de verbanden tussen deze ontwikkelingen binnen en buiten onze organisatie.
  • Mensen ontwikkelen en coachen zodat ze zelf tot beslissingen komen en hun talent optimaal inzetten, vind je leuk.
  • Je hebt hart voor onze bewoners! Je kan je goed in hen verplaatsen en vindt het leuk om iets voor hen te betekenen. Je snapt hoe financiën en control kunnen bijdragen aan bewoners die trots zijn op hun thuis.
  • Je hebt uitgebreide kennis op het gebied van investeren, treasury, fiscaliteiten, risicomanagement, financieel beleid en bedrijfsvoering in de breedste zin van het woord. Dat hoeft niet tot in detail, maar je moet collega's wel kritische vragen kunnen stellen.
  • Jouw opleiding of achtergrond ligt op het gebied van financiën en control. Jouw werk- en denkniveau is WO. Gezien de opbouw van het team van leidinggevenden is het waardevol om een leidinggevende toe te voegen met een ruime ervaring op managementniveau.
  • Het is van belang dat jij het gedachtengoed van de organisatieontwikkeling en de leidraad van leidinggevenden omarmt.

Wat geven we aan jou?
Bij Woonconcept krijg je ruimte om je eigen beslissingen te nemen, je verantwoordelijkheid vorm te geven, jezelf te ontwikkelen en nieuwe ideeën uit te voeren. Het gaat er in essentie om dat we gezamenlijk onze ondernemingsdoelstellingen waarmaken en dat we uiteindelijk ons ultieme doel: "Alle bewoners zijn trots op hun thuis!" nastreven. We doen dit met veel enthousiasme en gedrevenheid en ook met humor en plezier!
De functie is voor 32-36 uur en het salaris zal op basis van schaal M tussen de € 4.766,- en € 6.811,- bruto (o.b.v. 36 uur) zijn. Je krijgt in eerste instantie een jaarcontract. Zijn we aan het einde van het jaar allemaal tevreden met elkaar, dan wordt dit omgezet in een dienstverband voor onbepaalde tijd. Het kantoor is gelegen in Meppel en we werken ook thuis.

Sta je te springen om een reactie te versturen?
Je kan je cv en motivatiebrief t/m 8 juni mailen naar sollicitatie@woonconcept.nl. De eerste (waarschijnlijk digitale) speeddates staan gepland op 12 juni en het vervolggesprek op 15 juni.
Voor vragen kun je contact opnemen met Nicole Peeters (directeur-bestuurder). Zij is te bereiken via het telefoonnummer 088 – 61 62 000.