Accolade | Bestuurssecretaris
Wij zijn Accolade! We hebben bijna 16.000 sociale huurwoningen in en om Heerenveen, Drachten, Sneek, Joure en Franeker. Onze kernwaarden zijn Duidelijk, Ondernemend en Dichtbij. Deze waarden lopen als een rode draad door onze organisatiestrategie, cultuur en ambities. Bij Accolade is geen dag hetzelfde. Onze omgeving verandert steeds sneller en dat heeft invloed op ons werk. Dat maakt werken bij Accolade uitdagend, betekenisvol en afwisselend.
Wij verzorgen dagelijks één van de belangrijkste levensbehoeften: wonen. Het volbrengen van deze kerntaak is interessant. Want we werken in een omgeving die steeds hogere eisen stelt en vaak te maken krijgt met nieuwe wet- en regelgeving. Accolade heeft de komende jaren een grote volkshuisvestelijke opgave. We willen onze huizen verduurzamen en de kwaliteit verbeteren. Daarnaast willen we meer woningen bouwen. En op langer termijn gaan we mogelijk weer inkrimpen. Maar ook intern zijn er genoeg ontwikkelingen: in 2022 richtten we de organisatiestructuur opnieuw in. Er is een nieuw MT en er is een strategische agenda ontstaan. Ons strategisch plan loopt tot en met 2025. Wil je hier alvast meer over lezen, druk dan op deze link: Accolade_koers 2025.pdf
Binnen onze afdeling Strategie en Beleid is een vacature voor een Bestuurssecretaris.
Strategie en Beleid bestaat uit een club bevlogen professionals, die graag van betekenis is voor onze huurders. Woorden als verbindend, initiatief, open, creatief, vernieuwend, lef en doorzetten geven aan hoe wij in ons werk staan. Vanuit deze afdeling werk jij voor ons Bestuur, de Raad van Commissarissen (RvC), het Management Team (MT), de huurdersverenigingen en diverse projectgroepen. Jij bent de linking pin die scherp is op de verantwoordelijkheden en reglementen waarbinnen wij horen te functioneren.
Jij als Bestuurssecretaris
- Bent de ogen en oren van ons bestuur. Je bent hun rechterhand. Je ondersteunt en adviseert het bestuur over governance, organisatieontwikkeling en strategische (besluitvormings)processen. Jij bent hun adviseur. Vanuit deze veelzijdige functie geef jij vorm aan een stabiele ondersteuning van deze verschillende, soms complexe, besluitvormingsprocessen. Trends, externe wijzigingen en ontwikkelingen signaleer jij en vertaal jij zo nodig in beleidsvoorstellen.
- Jij treedt op als onafhankelijke adviseur van onze RvC en bewaakt de governance die het toezichthouden vraagt. Jij bent ook verantwoordelijk voor de voorbereiding van deze RvC vergaderingen. Maar jij zorgt ook voor een goede ondersteuning van de besluitvorming en organiseert de uitvoering en de implementatie van besluiten. Jij bent tevens sparringpartner voor bestuurlijke en beleidsmatige vraagstukken. Je werkt nauw samen met ons secretariaat.
- Als het gaat om strategie en beleidsontwikkeling ben je bij uitstek een klankbord van de manager Strategie en Beleid en haar team. Je maakt deel uit van verschillende projectgroepen, maar ontwikkelt en implementeert zelf ook beleid. Jij begeleidt onze periodieke visitatie.
- Je bereidt de MT-vergaderingen voor en neemt deel aan deze vergaderingen. Hierbij treed je op als gesprekspartner omtrent het toetsen, ontwikkelen en concretiseren van beleid op strategisch en tactisch niveau. Het voorbereiden van het overleg met de huurdersvereniging maakt deel uit van je taken. Deze functie is meer en meer gericht op waardecreatie in de organisatie en voor de huurders!
Jouw talenten
Je bent een uitstekende en gestructureerde organisator die in staat is continu overzicht te houden. Het is fijn als jij momenteel in een (beleids)adviserende rol werkt. Bij voorkeur bij een woningcorporatie of bij een organisatie die nauw samenwerkt met een woningcorporatie. Dit is geen harde eis. Wij vinden het veel belangrijker dat je toegankelijk, scherp en integer bent. En stevig in je schoenen staat. Je moet je kunnen verplaatsen in de verschillende belanghouders. Je weet op een natuurlijke manier verschillende mensen en organisatieonderdelen bij elkaar te brengen. Deze functie vereist tact en politiek-bestuurlijke sensitiviteit en een onafhankelijke positie naar zowel de RvB als de RvC.
Op basis van je ervaring maak je snel een inschatting van de urgentie en gevoeligheid van zaken. Je bent kritisch. Je vormt een oordeel op basis van je eigen mening en overtuigingen en laat je niet te snel leiden door die van anderen. Je hebt een brede organisatieblik, bent proactief en communicatief sterk. Je denkt in kansen en hebt oog voor verbeteringen in de organisatie en vindt het leuk daar ook een rol in te pakken. Je hebt een scherpe blik op de maatschappelijke agenda van onze organisatie. En bent prima in staat om beleidsmatig te denken en dit helder op te schrijven.
Je beschikt minimaal over HBO werk- en denkniveau en hebt een afgeronde opleiding op het gebied van bijvoorbeeld Bestuurskunde, Bedrijfskunde of Bedrijfseconomie.
Wat bieden we jou?
Een zelfstandige en uitdagende functie. Bij Accolade werken we bewust. Dit betekent dat je zelf bepaalt hoe, waar en wanneer je werkt, afgestemd op je werkzaamheden.
Je werkt in een organisatie met een inspirerende werkomgeving, een prettige werksfeer en een open cultuur. Met ruimte voor eigen invulling en het uitproberen van nieuwe ideeën. Je krijgt dagelijks de kans het beste uit jezelf te halen, je creativiteit in te zetten en jezelf te ontwikkelen. Natuurlijk ondersteunen we je daarbij. Met een persoonlijk budget kies je zelf hoe je werkt aan je professionele ontwikkeling, duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Binnen Accolade maken we gebruik van De Corporatie Academie. Hiermee heb je toegang tot een ruim aanbod van trainingen en cursussen. We vinden het belangrijk dat je hierin zelf de regie pakt.
Je krijgt een contract voor 36 uur. In eerste instantie voor een periode van een jaar. Hier hoort een salaris bij van € 4.449 en maximaal € 6.544 bruto per maand, bij een 36-urige werkweek (schaal L). Op basis van de kennis, vaardigheden en ervaring die je meebrengt, bepalen we welk salaris binnen schaal L passend is. Daarbij horen ook uitstekende overige arbeidsvoorwaarden zoals het genoemde persoonlijke budget, pensioenvoorziening, een mobiele telefoon en laptop.
Enthousiast?
Dan horen wij graag van jou! Reageer en motiveer waarom jij waarde toevoegt aan deze functie. Stuur je motivatie en CV via deze knop . De vacature staat open tot en met donderdag 21 september 2023. Heb je inhoudelijke vragen over deze vacature? Stuur dan een e-mail naar Elze Klinkhammer, Directeur- Bestuurder Volkshuisvesting en Vastgoed (eklinkhammer@accolade.nl) met je contactgegevens. Elze neemt dan contact met je op. Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Marieke Feenstra, Strategisch HR Adviseur via mdfeenstra@accolade.nl of via 06 26533611.
De eerste gesprekken zijn op woensdag 27 september 2023 in de ochtend.