Wetenschappelijk Ambtelijk Secretaris METC

Stichting BEBO

De Stichting Beoordeling Ethiek Biomedisch Onderzoek (BEBO) te Assen, heeft een onafhankelijke, niet-instellingsgebonden Medische Ethische Toetsings Commissie (METC), ingesteld om biomedisch wetenschappelijk onderzoek met mensen te toetsen in het kader van de Wet medisch-wetenschappelijk onderzoek met mensen (WMO). De METC van de Stichting BEBO beoordeelt of wetenschappelijke onderzoeksprotocollen betreffende onderzoek met mensen voldoende bescherming bieden aan de proefpersoon, en of deze gestoeld zijn op adequate ethische, statistische/methodologische, juridische en wetenschappelijke gronden. De commissie, bestaande uit artsen, farmacologen, ziekenhuisapothekers, juristen, methodologen, ethici en andere professionals, in totaal ca. 50 leden, beoordeelt wekelijks in wisselende samenstelling de aangeboden onderzoeksprotocollen. De toetsingen worden verricht voor farmaceutische en aanverwante industrieën, contract research organisaties (CRO’s) en academische, resp. topklinische ziekenhuizen. De METC van de Stichting BEBO levert hiermee een belangrijke bijdrage aan het klinisch geneesmiddelenonderzoek in Nederland en is erkend door de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO) in Den Haag. De Stichting BEBO staat bekend om haar korte tijdslijnen. Mede hierdoor beoordelen wij ca. 70% van het fase I (geneesmiddelenonderzoek) en ca. 30% van het totale geneesmiddelen onderzoek in Nederland.

De METC wordt ondersteund door een bedrijfsbureau dat mogelijk maakt dat de METC besluiten kan nemen en dat deze worden uitgevoerd. Op het bedrijfsbureau zijn een voorzitter van het bestuur, een senior wetenschappelijk ambtelijk secretaris / plaatsvervangend bestuurder, 8 (senior) wetenschappelijk ambtelijk secretarissen en 5 (financieel) administratief medewerkers werkzaam. Deze vacature betreft een uitbreiding van het team.

Functieomschrijving

Als wetenschappelijk ambtelijk secretaris ben je werkzaam op het bedrijfsbureau. Jij bereidt de vergadering van de METC voor in samenspraak met de voorzitter. Daarbij ben jij verantwoordelijk voor de documentatie en bewaak je de strakke tijdslijnen. Jij stelt een preadviesformulier per studie op, zodat alle leden van de METC vergadering een overzicht hebben van de voorliggende studie en je bent betrokken bij het opstellen van de klinische, preklinische en farmaceutische beoordelingsrapporten. Na afloop van iedere vergadering breng jij de opdrachtgevers op de hoogte van de bevindingen van de commissie, verwerk je de herindiening van de studie in samenspraak met de commissie en verwerk je alle beoordelingen in een digitaal systeem. De METC-vergaderingen vinden op dinsdagavond plaats, hierbij ben jij maximaal 1x in de maand aanwezig. Daarnaast bereid jij amendementen op een studie inhoudelijk voor en handel je deze af in samenspraak met een kamer-voorzitter. Je hebt een portefeuille met opdrachtgevers waarvoor je het eerste aanspreekpunt bent.

Als wetenschappelijk ambtelijk secretaris bevind je je in het spanningsveld tussen opdrachtgevers, de METC commissie, wetgeving en de CCMO. Je gaat daarbij klant-, resultaat- en kwaliteitsgericht te werk. Je voelt goed aan welke belangen er spelen voor welke partijen en met jouw communicatieve vaardigheden weet jij te communiceren op verschillende niveaus. Je bent in staat om zelfstandig relevante kennis te vergaren en te integreren in de dagelijkse werkzaamheden en hebt het vermogen goed overzicht te houden over de status van de lopende beoordelingen van onderzoeksdossiers en deze zo nauwkeurig én snel mogelijk af te handelen. Je functioneert in een team met een collectieve verantwoordelijkheid voor de werkzaamheden.

Functie-eisen

Bij voorkeur ben jij een academicus met een farmaceutische (farmacie, farmaceutische wetenschappen, o.i.d.) of (bio)medische achtergrond (arts, biomedische wetenschappen, o.i.d.) met speciale belangstelling voor geneesmiddelonderzoek (preklinisch, klinisch). Ook als je een juridische achtergrond hebt, nodigen we je uit om te solliciteren.

Verder ben je:

  • Stressbestendig en consciëntieus, werken met strakke tijdslijnen is geen probleem;
  • In staat om prioriteiten te stellen en heb je een goed analytisch en probleemoplossend vermogen;
  • In het bezit van goede communicatieve- en sociale vaardigheden;
  • Flexibel en werk je graag in teamverband.

Arbeidsvoorwaarden

Wij bieden je een tijdelijke aanstelling voor 32-36 uur in de week voor de duur van een jaar, met de mogelijkheid tot verlenging. Wij volgen de CAO-Ziekenhuizen voor wat betreft salarisschalen, de functie valt in FWG-schaal 55. Daarnaast bieden wij onder andere een vakantietoeslag en een eindejaarsuitkering van 8,33% van het verdiende jaarsalaris. Pensioen bouw je op via een collectieve regeling. Ook zijn er verschillende opleidingsbudgetten zodat jij je kan ontwikkelen binnen deze functie, maar ook met het oog op duurzame inzetbaarheid. Daar bovenop heb je de mogelijkheid om deels thuis te werken, krijg je per jaar 166 vakantie-uren en 57 Persoonlijk Levensfase Budget (PLB-)uren (bij een fulltime aanstelling van 36 uur).

Sollicitatie

Je kunt solliciteren door een sollicitatiebrief met cv te sturen naar vóór 15 feb 2024. De sollicitatiegesprekken vinden plaats op donderdag 22 februari 2024. Als je graag meer wilt weten, of vragen hebt over de vacature, bel dan met Ilona Hansen-Schepel (voorzitter bestuur) op telefoonnummer: 0592 405 871.

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie is niet gewenst.