Managing director Customer Insights Center (0.6 FTE)

Afdeling

Faculty of Economics and Business

Organisatie

University of Groningen

Binnen het Customer Insights Center (RUGCIC), gerelateerd aan de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie & Bedrijfskunde (FEB) van de Rijksuniversiteit Groningen, zoeken wij een nieuwe collega in de functie van Managing Director.

Customer Insights Center
Het RUGCIC is ruim tien jaar geleden opgericht met als doel het ontwikkelen en delen van relevante en recente klantinzichten tussen het bedrijfsleven en de wetenschap. Ondernemingen die grote aantallen klanten bedienen kunnen lid worden van RUGCIC, en deelnemen aan de activiteiten, waaronder seminars en in-house workshops. RUGCIC geeft drie keer per jaar onderzoeksrapporten uit aan haar leden, waarin de meest recente wetenschappelijke inzichten rondom een bepaald thema helder worden gepresenteerd. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om onderzoeksprojecten uit te voeren met marketingstudenten of leden van de vakgroep Marketing en biedt RUGCIC in samenwerking met de University of Groningen Business School opleidingen aan.

Ons ledenbestand bestaat momenteel uit ruim dertig bedrijven, waaronder o.a. Wehkamp.nl, Centraal Beheer en KLM (voor een actueel overzicht zie https://www.rug.nl/cic/bedrijfsleden/leden). De contacten met de leden van RUGCIC bieden de medewerkers de vakgroep Marketing inspiratie en middelen voor onderzoek en onderwijs. Daarom worden de activiteiten van RUGCIC binnen de Faculteit Economie en Bedrijfskunde zeer gewaardeerd. De bedrijven die lid zijn van RUGCIC zijn ook erg te spreken over RUGCIC: zij waarderen de activiteiten en publicaties van RUGCIC jaarlijks met een gemiddeld rapportcijfer van 9 of hoger.

Vakgroep Marketing
De vakgroep Marketing is een van de toonaangevende marketing-vakgroepen binnen Europa. Ons wetenschappelijke onderzoek wordt in nationale onderzoekvisitaties als uitstekend beoordeeld. Dit levert een belangrijke bijdrage aan onze internationale zichtbaarheid, maar andere activiteiten, zoals de organisatie van EMAC, de grootste jaarlijkse Europese marketingconferentie, dragen daar ook aan bij. Naast wetenschappelijk onderzoek is het verzorgen van onderwijs een van de kerntaken van de vakgroep. De vakgroep is verantwoordelijk voor en betrokken bij meerdere opleidingen en cursussen op het niveau van bachelor-, master- en PhD-opleidingen binnen FEB. Het onderwijs binnen de vakgroep wordt structureel als zeer goed of zelfs excellent beoordeeld in de verschillende onderwijs-evaluaties.

Functiebeschrijving

De directie van RUGCIC bestaat uit een ‘managing director’ en een onderzoeksdirecteur, die samen de dagelijkse leiding hebben over het center. De managing director is verantwoordelijk voor de activiteiten van RUGCIC en het ledenbestand van RUGCIC. De onderzoeksdirecteur bewaakt de inhoud van de publicaties en de activiteiten van RUCIC. Vanuit de vakgroep Marketing wordt RUGCIC aangestuurd door een raad van toezicht, bestaande uit enkele leden van de vakgroep. Bovendien is er een jaarlijks overleg tussen de directie van RUGCIC en het faculteitsbestuur van FEB. Binnen de faculteit bestaat naast RUGCIC een aantal andere expertisecentra, die zich richten op andere vakgebieden dan marketing. RUGCIC onderhoudt goede contacten met deze centra. De premiumleden van RUGCIC vormen samen de raad van advies, waarmee de directie van RUGCIC jaarlijks overlegt.

Het takenpakket van de nieuwe managing director zal bestaan uit:

A. Initiëren, uitvoeren, aansturen en bewaken van de activiteiten van RUGCIC
- opstellen activiteitenportfolio voor leden
- uitvoeren van activiteiten voor leden, met ondersteuning van (student-)assistenten, en gebruik makend van de faciliteiten van de faculteit
- initiëren van samenwerking tussen leden van RUGCIC en leden van de vakgroep op het terrein van onderzoek en onderwijs van de vakgroep Marketing
- verzorgen van communicatie met leden van RUGCIC en andere externe stakeholders (o.a. nieuwsbrieven website, social media, persberichten en vakpublicaties).

B. Bewaken van de contacten met de leden van RUGCIC
- onderhouden van de relaties met bestaande leden van RUGCIC
- werven van nieuwe leden voor RUGCIC
- organisatie van rondetafel-sessies voor basisleden en raad van advies bijeenkomsten voor premiumleden van RUGCIC.

C. Bewaken van de samenwerking tussen RUGCIC, de vakgroep en diverse stakeholders binnen de faculteit
- onderhouden van relaties met leden van de vakgroep Marketing, de raad van toezicht, andere expertisecentra, het faculteitsbestuur van FEB en andere stakeholders binnen de faculteit, waaronder de onderzoeksschool SOM en de afdeling Business Services
- verzorgen en bewaken van de financiële administratie van RUGCIC
- opstellen van financieel verslag en jaarverslag t.b.v. overleg met diverse stakeholders
- ontwikkelen en bewaken van een langetermijnstrategie voor RUGCIC.

Functie-eisen

• je beschikt over een goed en relevant netwerk in het bedrijfsleven
• je hebt affiniteit met wetenschappelijk onderzoek en onderwijs
• je bent in staat om de vertaalslag te maken van wetenschap naar praktijk en omgekeerd
• je hebt kennis op het terrein van klantinzichten
• je hebt bij voorkeur een marketingachtergrond
• je hebt een Drs./MSc-titel in Marketing of een ander relevant vakgebied
• een Dr./PhD-titel wordt gezien als een plus, maar is geen noodzakelijke voorwaarde
• je hebt een goede beheersing van de Nederlandse en de Engelse taal in woord en geschrift
• je beschikt over goede sociale vaardigheden, je bent een echte teamplayer
• je heb ruime aantoonbare en actuele sales- en acquisitie-ervaring (business-to-business)
• je hebt uitstekende organisatie- en communicatievaardigheden.

Arbeidsvoorwaarden

Contractduur: 36 maanden.

Wij bieden in overeenstemming met de cao Nederlandse Universiteiten:

- een salaris van maximaal € 5.826,- (schaal 12) bruto per maand bij volledige werktijd
- exclusief 8% vakantiegeld en 8,3% eindejaarsuitkering
- in eerste instantie een contract voor de duur van drie jaar. Bij goed functioneren en ongewijzigde organisatie-omstandigheden bestaat de mogelijkheid tot verlenging.

Ingangsdatum: zo spoedig mogelijk

Sollicitatie

Je kunt solliciteren door je sollicitatiebrief voorzien van een curriculum vitae te sturen vóór 26 april 2021 uitsluitend aan de hand van het sollicitatieformulier.

De RUG is een inclusieve organisatie: een veelzijdige werkgever voor alle groepen in de samenleving. We verwelkomen daarom een diversiteit aan perspectieven, achtergronden en kennis. Onze selectieprocedure volgt de richtlijnen van de sollicitatiecode NVP, https://www.nvp-hrnetwerk.nl/sollicitatiecode/

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze vacature kunt u contact opnemen met:

Prof.dr. Jaap Wieringa, onderzoeksdirecteur van RUGCIC
050-3637093
J.E.Wieringa@rug.nl

Noemt u in uw sollicitatie altijd het vacaturenummer 221129

Digitaal sollicitatieformulier