In het kort
De link om te solliciteren staat in de vacaturetekst.
Functie omschrijving
“Als adviseur Brandveiligheid adviseer ik over de meest uiteenlopende gebouwen van Defensie en ben ik nauw betrokken bij het volledige proces, van inspectie tot oplevering. Ik voer zelf de inspectie ter plaatse uit waarbij ik de bouwkundige brandveiligheid beoordeel op basis van de ‘Richtlijn brandwerendheid bestaande puiconstructies’. Indien er gebreken zijn, stel ik herstelmaatregelen voor. Zo reis ik veel door het land en kom ik op plaatsen waar veel anderen nooit (mogen) komen. Elke dag ziet er anders uit en dat maakt de rol als adviseur Brandveiligheid erg leuk en divers”, vertelt Gwendolyn enthousiast. “Aangezien we te maken hebben met (soms oude) bestaande gebouwen waarvan sommige een monumentale status hebben, is het een mooie uitdaging om een passend en integraal brandveiligheidsconcept te bedenken dat voldoet aan de eisen conform het Besluit Bouwwerken Leefomgeving. Gelukkig doe ik dit niet alleen. Samen met ons team zorgen we ervoor dat de brandveiligheid van de gebouwen van Defensie wordt verbeterd”, vervolgt Gwendolyn.
Wat houdt de functie verder in?
- Jij stelt professionele adviezen op om de brandveiligheid van gebouwen te verbeteren. Je baseert je advies op richtlijnen van het Rijksvastgoedbedrijf en actuele wet- en regelgeving.
- Jouw werk omvat het in kaart brengen en beheersen van brandveiligheidsrisico's, met aandacht voor andere veiligheidsrisico's. Je inspecteert de gebouwen zelf en beoordeelt brandveiligheidsdocumenten, vraagt vergunningen aan en houdt toezicht bij projectopleveringen.
- Je adviseert projectleiders, objectmanagers en bouwkundigen, maar je bent ook regelmatig in gesprek met de opdrachtnemer.
- Je denkt mee in het opstellen van ramingen, beoordeelt offertes en product specificaties.
In je werkportefeuille zitten grote en kleine, complexe en eenvoudigere projecten. Soms geef je snel of globaal advies, dan weer ga je de diepte in voor een uitgebreid advies. Dit alles maakt je baan afwisselend. Wat het extra mooi maakt: je komt op plaatsen waar veel anderen nooit (mogen) komen. Jij werkt in deze rol samen met een programmamanager, een coördinator, collega brandveiligheidsadviseurs en een programmamedewerker.
Is jouw interesse gewekt voor de functie van adviseur Brandveiligheid? Maar wil je eerst meer weten over de organisatie of functie? Bel of app dan met Tessa van Iperen, hoofd sectie veiligheidsprogramma’s via 06 - 15 09 89 04.
Functie-eisen
Als adviseur brandveiligheid werk je graag in een team, voel je goed aan wat binnen de organisatie speelt en weet daar naar te handelen. Je hebt een kritische blik, maar je weet ook op een positieve, goede onderbouwde manier grenzen aan te geven wanneer dit nodig is. Verder breng jij mee:
- Een hbo-diploma in bouwkunde, bouwfysica of elektrotechniek of een hbo-diploma aangevuld met een opleiding in brandveiligheid en veiligheidskunde of risicomanagement.
- Je hebt aantoonbare ervaring met het adviseren over (complexe)brandveiligheidsvraagstukken, het beoordelen van bouwkundige tekeningen en het houden van toezicht bij oplevering van projecten.
- Je wilt je graag verder ontwikkelen. De programma’s eindigen waarschijnlijk in 2028, wat betekent dat we in de toekomst meer generieke technische expertise nodig hebben. Jij vindt het leuk om hier op termijn ook invulling aan te geven.
Arbeidsvoorwaarden
Salaris: €3091,- tot €4921,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week
Overige arbeidsvoorwaarden
Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaal vriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.
Bijzonderheden
- Het gaat om twee functies. Eén functie in schaal 10 en één functie in schaal 11. Inschaling gebeurt op basis van opleiding en relevante werkervaring.
- Mogelijk is voor de uitoefening van je werkzaamheden bij het Rijksvastgoedbedrijf (in de toekomst) een veiligheidsonderzoek aan de orde. We gaan ervan uit dat je daaraan meewerkt.
- Omdat we duurzaamheid stimuleren, reizen we zo veel mogelijk met het openbaar vervoer. Je krijgt daarom van ons een ov-kaart voor woon-werkverkeer en dienstreizen. Voor locaties die niet goed te bereiken zijn met het ov zijn bedrijfsauto’s beschikbaar.
- Bij het Rijksvastgoedbedrijf zijn we flexibel en werken we onafhankelijk van tijd, plaats en apparaat. Je overlegt met jouw leidinggevende hoe je hier invulling aan geeft. Het kan dus ook zijn dat je af en toe op een andere locatie of thuis werkt.
Rijksvastgoedbedrijf (Ministerie van BZK)
Het Rijksvastgoedbedrijf, onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, is de grootste opdrachtgever in Nederland op het gebied van vastgoed. Wij zijn een professionele organisatie met een enorme hoeveelheid beschikbare kennis en ervaring. We beheren ruim 12 miljoen vierkante meter gebouwen en circa 89.000 hectare grond. Onze medewerkers ontwikkelen en beheren onder meer rechtbanken, kazernes, magazijnen, kantoren, musea, gevangenissen, gerechtsgebouwen, paleizen en monumenten.
Bij het Rijksvastgoedbedrijf werken project- en procesmanagers, inkopers, contractmanagers, gebouwbeheerders, juristen, restauratiespecialisten, ingenieurs en architecten. Maar ook ecologen en kunsthistorici. Wij zorgen voor beheer en onderhoud, aan- en verkoop, nieuwbouw, verbouw en renovatie én ontwikkeling en herontwikkeling van gebouwen en terreinen.
Zie over-ons voor meer informatie over het Rijksvastgoedbedrijf.
Sectie Veiligheidsprogramma’s
Afdeling Realisatie Landelijk
De landelijke invoering van laadpalen. Het afsluiten van onderhoudscontracten voor de gehele gebouwenvoorraad. De aanleg van zonnepanelen op alle rijksgebouwen in Nederland. Het vervangen van grootkeukens op alle locaties van Defensie. Zomaar wat regio-overstijgende voorbeelden van onderhouds- en beheerprogramma’s van het Rijksvastgoedbedrijf die de afdeling Realisatie Landelijk uitvoert. Een gloednieuwe afdeling die functioneert naast de zes regionaal georiënteerde Realisatie-afdelingen.
We werken samen met de assetmanagers en projectmanagers, -leiders en -ondersteuners van de regionale afdelingen, en inkopers en contractmanagers. Bijvoorbeeld om te zorgen dat de programma’s ná de landelijke uitvoering op de juiste manier in de reguliere regionale processen en onderhoudscontracten terechtkomen. Omdat onze afdeling nog volop in ontwikkeling is, krijg je alle ruimte om actief mee te denken over hoe we onze processen inrichten en de afdeling vormgeven.
We hebben veel aandacht voor elkaar en voor het werkplezier. En we zorgen dat we in contact blijven door te (video)bellen, digitale workshops te volgen of een online quiz te doen. Zo houden we de lijntjes kort en informeel.
Realisatie Landelijk bestaat uit vijf secties. De sectie Programma’s en Projecten Bebouwd Gebied en Buitenruimten zorgt voor een uniforme en effectieve aanpak, snelheid en klanttevredenheid. De sectie Contractuitvoering focust op de keuringen en het beheer van de onderhoudscontracten en treedt op als projectleider van nieuw af te sluiten landelijke contracten. En jouw sectie, Veiligheidsprogramma’s, maakt onze vastgoedportefeuille waar nodig veiliger om aan wet- en regelgeving te blijven voldoen.
Sectie Veiligheidsprogramma’s
De sectie Veiligheidsprogramma's richt zich op vastgoedbeheeractiviteiten waar extra aandacht nodig is. Denk aan veiligheidsaspecten of aanvullende programma’s naar aanleiding van wetswijzigingen. In veel gevallen zijn dit tijdelijke programma’s die later in het reguliere proces teruggebracht worden. Ook deze implementatie is een taak van het cluster. Een aantal onderwerpen blijft als separaat programma lopen.
De sectie bestaat uit 26 personen verdeeld over vijf teams met ieder een eigen discipline. Jij werkt in het programma Brandveiligheid samen met onder andere deskundige brandveiligheidsadviseurs, de programmamanager, de -coördinator en de –ondersteuner. Als team werken we hard en zijn we open en sociaal. Daarnaast er is zeker ook ruimte voor gezelligheid.