Ministerie van Justitie en Veiligheid - JustID

Portfolio Adviseur (Nederland/thuis - 24-36 uur)

Functie omschrijving

Voor onze afdeling project- en programmamanagement mag je je, als portfolio adviseur, met een zeer uiteenlopend palet van werkzaamheden bezig houden. Je kunt daarbij denken aan business- en resourceplanning. Samen met onze strategisch portfoliomanager werk je aan een optimaal portfolio dat maximaal invulling geeft aan het realiseren van de doelen van Justid.

Wat ga je doen?
Al onze werkzaamheden zijn van strategisch belang in de strafrecht- migratie en jeugdzorgketen.
Jij gaat bijdragen aan de ambities voor vernieuwing en doorontwikkeling van onze dienstverlening.

Als adviseur portfoliomanagement ondersteun je daarbij de strategisch portfoliomanager maar ook de manager Ketenvoorzieningen, die verantwoordelijk is voor alle projecten en programma’s bij Justid.

Het gaat hier om een nieuwe functie, die je samen met je manager vorm kunt geven. Daarbij maakt het natuurlijk wel uit hoeveel uren je gaat werken.

De werkzaamheden die je zeker gaat doen zijn:

  • Je ondersteunt de strategisch portfoliomanager bij het inrichten van het capaciteitsmanagement van het projectenportfolio, zodat er inzicht is in de planning en omvang van de projecten en programma’s.
  • Op hoofdlijnen bewaken van de inhoudelijke voortgang, risico’s, middelenbeslag, samenhang en kwaliteit van het portfolio en hierover per kwartaal rapporteren aan de Portfolio Board. In hoeverre draagt het portfolio bij aan de realisatie van het jaarplan en de strategische doelen.
  • Adviseren van het managementteam bij vraagstukken op het gebied van Agile portfoliomanagement, batenmanagement, informatiehuishouding en governance.
  • Voor de tactisch en/of strategisch portfolioboard:
  • Agendavoorbereiding en uitwerking.
  • Voorbereiden van scenario’s en voorstellen voor prioritering en capaciteit aan projecten, in lijn met de strategische doelstellingen.
  • Adviseren, over met collega’s ontwikkelde, project- en portfoliotools en de implementatie.
  • Goedkeuringsadviezen voorleggen.
  • Opbouwen van een overzichtelijk portfolio, dat je steeds actueel houdt, en hiervoor ga je een dashboard en roadmaps ontwikkelen.

Voor deze functie maakt het niet uit waar je woont, zo lang je bereid bent te reizen tussen opdrachtgevers in voornamelijk het westen, ons kantoor in Almelo en je thuiswerkplek.

Wat bieden we?

  • Je krijgt een zelfstandige functie waar je zelf je draai aan de werkzaamheden kunt geven. Het doel is om Justid te helpen om regie te krijgen op ons portfolio van maatschappelijk belang.
  • Een fulltime werkweek is 36 uur. Daarbij kun je zelf en flexibel bepalen hoeveel uur je wilt werken en welke dag. Dit om je carrière en je privéleven beter op elkaar te laten aansluiten.
  • Hybride werken, met onze faciliteiten, is het uitgangspunt. Maar één dag per week op ons kantoor in Almelo is wel gewenst. Ons kantoor ligt naast het station.
  • Wij hechten zeer aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling. Dit helpt ons ook, omdat we zo goed kunnen inspelen op de samenleving en technische vernieuwingen.
  • Een marktconforme beloning tussen € 3.919,- en € 5.825,- per maand o.b.v. 36 uren per week. Daarbovenop verdien je een individueel keuzebudget van 16,37% wat, op het moment van jouw keuze, in te zetten is voor geld, verlofdagen of bijvoorbeeld een fiets. Ook ontvang je een thuiswerkvergoeding. Onze overige voorwaarden zijn te vinden op https://www.caorijk.nl/.

Functie-eisen

Wat vragen we?

  • WO werk- en denkniveau bijv. bestuurlijke informatica.
  • Kennis van informatievoorziening, batenmanagement, agile portfoliomanagement en BI-tooling.
  • Je bent een echte verbinder en in staat om netwerken te onderhouden en uit te bouwen.
  • Uitstekende mondeling en schriftelijke vaardigheden in het Nederlands.
  • Je herkent jezelf in de competenties: analyseren, overtuigingskracht, organisatiesensitiviteit, zelfstarter, flexibiliteit en plannen en organiseren.
  • Je kunt met gevoelige en vertrouwelijke informatie werken.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €4092,- tot €6045,- bruto per maand
Dienstverband: Vaste aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd (eventueel met een proeftijd)
Uren per week: 24 tot 32 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaal vriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.

Bijzonderheden

  • Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
  • We beginnen met een arbeidsovereenkomst van een jaar. Bij gebleken geschiktheid wordt deze omgezet in onbepaalde tijd.
  • Voor deze functie is een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) nodig.

Justitiële Informatiedienst (Justid)

De Justitiële Informatiedienst zorgt dat cruciale informatie beschikbaar is op het juiste moment voor de juiste persoon. In de strijd voor een veilige en rechtvaardige samenleving helpt de Justitiële Informatiedienst met betrouwbare informatie en slimme oplossingen. Zo bouwen wij aan een krachtige verbinding tussen mens, informatie en technologie.

Naast de systemen die Justid zelf ontwikkelt en beheert, beheert Justid in opdracht van verschillende ketenpartners nog enkele andere systemen. Vaak hebben deze systemen raakvlakken met de kernapplicaties die Justid beheert en dragen ze indirect bij aan het integer en integraal persoonsbeeld. De ontwikkeling en het beheer van ketensystemen, ketenafspraken en andere organisatie-overstijgende activiteiten is het domein waarop Justid zich verder wil bewegen. Primair de strafrechtsketen, maar ook de jeugd- en vreemdelingenketen.

Strikt vertrouwelijke informatie
Vingerafdrukken, informatie over de gezinssituatie, een strafverleden of de geldigheid van een verblijfsvergunning. Detentie-informatie voor slachtoffers en burgemeesters wanneer een dader weer vrijkomt. Enkele voorbeelden van informatie die wij, via onze ICT-voorzieningen, beschikbaar stellen. Informatie die strikt vertrouwelijk is en met veel zorg moet worden behandeld: het gaat immers over mensen. En dat is ons werk; zorgen dat de juiste informatie beschikbaar is over een persoon. Wij maken dit mogelijk door slim gebruik te maken van bestaande technologie en door innovaties en creativiteit te stimuleren.

Wij zijn Justid
Er werken ruim 400 professionals bij Justid. Met onze teams in Almelo, Zutphen, Leeuwarden en Den Haag werken we met marktconforme producten, tools en technieken, vanuit deskundigheid en vakmanschap. Zo is ons voortbrengingsproces agile ingericht, en werken we aan continue verbetering van onze producten en diensten. Dit geven we vorm door een uiteenlopend scala aan functies: product specialisten, juridisch medewerkers, delivery management, relatiemanagement, functioneel- en technisch beheerders, specialisten rondom netwerk- en infrastructuurbeheer, beveiligingsfunctionarissen, informatieanalisten, ontwikkelaars, testers, maar ook ondersteunende taken rondom financiën, inkoop en HRM zijn daarbij van cruciaal belang.

Directie Ketenvoorzieningen en Innovatie

Als Ketenvoorzieningen en Innovatie staan wij voor de opdracht van het inrichten van nieuwe en bestaande diensten en ketenvoorzieningen. Op het gebied van innovatie hebben wij een aanjagende, organiserende en verbindende rol binnen en buiten Justid.
De afdeling Ketenvoorzieningen is, met 20 interne en externe collega’s, voornamelijk gespecialiseerd in de aanpak van programma’s en projecten.


Reageer op deze vacature