Ministerie van Justitie en Veiligheid - JustID
Business architect
Functie omschrijving
Kun jij als geen ander de business behoefte analyseren en in kaart brengen? Ben je in staat om goed vooruit te kijken en te anticiperen op wat komen gaat? Lees dan snel verder!
Wat ga je doen?
De business architect analyseert, ontwerpt en schrijft (beleids)adviezen en creëert visie voor vraagstukken op het gebied van businessarchitectuur. Deze vraagstukken zijn vaak complex, nieuw, onvoorspelbaar en vereisen samenwerking met externe partijen op verschillende niveaus en beleidsterreinen. De vraagstukken waarvoor de architect oplossingen ontwerpt moeten eerst uitvoerig worden geanalyseerd. Als business architect ben je een verbinder tussen de business behoefte en de informatievoorziening. Dit met een pragmatische toekomstgerichte blik. De architect zoekt de samenwerking op met interne en externe partners om tot een goed ontwerp te komen. Intern zal je veelal schakelen met onze technisch architecten.
De business architect treedt op als adviseur voor het management en projectleiders. De architect bewaakt dat oplossingen voldoen aan het geldende beleid van Justid, wetgeving en (inter)nationaal geldende architectuurprincipes.
Concreet komt dit neer op het uitvoeren van de volgende taken:
- Interpretatie van de wet-/regelgeving en beleid, inclusief doorvertaling van de Europese Wetgeving naar Nederlandse wetgeving (waaronder bijvoorbeeld de Memorie van Toelichting).
- Het definiëren van diensten, taken en verantwoordelijkheden van de diverse betrokken partijen.
- Het opstellen en doen van verbetervoorstellen ten aanzien van de processen, processturing en procescoördinatie naar aanleiding van de onderkende diensten en aansturing van de betrokken partijen.
- Informatiedeling op basis van interactieprocessen, protocollen en uitwisseling van informatieproducten inclusief de eisen die worden gesteld aan de documenten aangaande de authenticiteit c.q. integriteit.
- Inzet van generieke voorzieningen en services, maar ook domein-specifieke oplossingen zoals portalen, processystemen (bedrijfsadministratie systemen) en documentmanagementsystemen, onder andere op het vlak van toegang, afhandeling van werkprocessen/processtappen en archivering van informatie(producten).
Leuk om te weten:
De business architect zal de komende tijd gaan werken aan trajecten waarbij op basis van Europese wet-/regelgeving, de diensten, taken en verantwoordelijkheden in kaart moeten worden gebracht in het Rechtspraak domein om uiteindelijk de informatie-uitwisseling tussen partijen tot stand te brengen. Er zal een referentie-architectuur moeten worden opgesteld, op basis waarvan partijen zoals het CJIB, de Rechtspraak, het Openbaar Ministerie en de Gerechtsdeurwaarders ‘aan kunnen sluiten’ betreffende de ‘e-Justice brede verordening’.
Wat bieden we?
- Een informele en dynamische omgeving waar we werken aan een veilige samenleving met onze maatschappijkritische informatiesystemen.
- Een marktconforme beloning tussen € 4.092,09,- en € 6.045,65,- bruto per maand bij een 36-urige werkweek.
- Daar bovenop een individueel keuzebudget van 16,37% dat, op het moment van jouw keuze, in te zetten is voor geld, verlofdagen of bijvoorbeeld een fiets.
- Onze goede secundaire voorwaarden, als bijvoorbeeld een thuiswerkvergoeding, zijn te vinden in onze cao: https://www.caorijk.nl/
- Een fulltime werkweek is 36 uur. Wij bieden veel flexibiliteit in de manier waarop je dit wilt indelen zodat je carrière en je privéleven goed op elkaar aansluiten.
- Hybride werken, met onze faciliteiten, is het uitgangspunt. Dit betekent een combinatie van werken op kantoor en werken thuis. Tezamen met je team en/of directe collega’s maak je hier praktische afspraken over.
- Werken aan je eigen talent, persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling vinden we bij Justid vanzelfsprekend. Zo zorgen we voor jouw duurzame inzetbaarheid en kan Justid inspelen op ontwikkelingen in de samenleving en/of technische vernieuwingen.
- Bij Justid stimuleren we reizen met het OV! Je krijgt een OV-chipkaart waarmee je gratis voor je werk reist.
- Je pensioen is goed geregeld via het ABP.
- Deze functie is in eerste instantie voor de duur van een jaar.
Functie-eisen
Wat vragen we?
- WO werk- en denkniveau.
- Kennis van TOGAF en Archimate of bereid om deze kennis op te doen.
- Specialistische theoretische en praktisch gerichte kennis van ontwikkelingen,
- methodieken en technieken binnen het vakgebied.
- Aantoonbare kennis en ervaring op het gebied van informatie- en communicatietechnologie.
- Kennis en ervaring met architectuurconcepten, ontwikkeltools en gegevensmodellen.
- Ruime ervaring met projectmatig werken.
- Inzicht in en gevoel voor de relevante technische omgeving.
- Kennis van de justitiële ketens en/of een netwerkorganisatie is een pré.
Arbeidsvoorwaarden
Salaris: €4214,- tot €6227,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week
Overige arbeidsvoorwaarden
Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaal vriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.
Bijzonderheden
- Voor deze functie is een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) nodig.
- Bij Justid is de voertaal Nederlands
- Een meeloopdag is mogelijk
- Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
Justitiële Informatiedienst (Justid)
De Justitiële Informatiedienst (Justid) is, als agentschap, een onderdeel van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Vingerafdrukken, informatie over de gezinssituatie, een strafverleden of de geldigheid van een verblijfsvergunning, detentie-informatie voor slachtoffers en burgemeesters wanneer een dader weer vrijkomt. Enkele voorbeelden van informatie die wij, via onze ICT-voorzieningen, beschikbaar stellen. Informatie die strikt vertrouwelijk is en met veel zorg moet worden behandeld: het gaat namelijk over mensen. En dat is ons werk; zorgen dat de juiste informatie beschikbaar is over een persoon. Wij maken dit mogelijk door slim gebruik te maken van bestaande technologie en door innovaties en creativiteit te stimuleren.
Verbindingen & Veiligheid
Meer over jouw toekomstige afdeling:
Veilige en betrouwbare gegevens-uitwisseling, digitale handtekeningen, internationale samenwerking, digitale toegang. Onderwerpen waarop de afdeling Verbindingen en Veiligheid (VenV) van de Justitiële Informatiedienst (Justid) haar ketenpartners binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid ondersteunt.
De afdeling Verbindingen en Veiligheid is specialist op het gebied van elektronisch berichtenverkeer en helpt ketenpartners met het optimaliseren van informatie-uitwisseling. De afdeling onderhoudt een aantal centrale ketenvoorzieningen die een essentiële rol vervullen binnen het ICT-landschap van Justitie en Veiligheid. Daarnaast werkt de afdeling continu aan de verbetering van de informatiearchitectuur. Het team Ketenuitwisseling ondersteunt ketenpartners op technisch en inhoudelijk gebied bij het tot stand brengen van efficiënte elektronische informatie-uitwisseling. De afdeling is verantwoordelijk voor het technisch beheer van de infrastructuur, gegevensmodellering en semantiek, en voor het ontwerpen van (inter)nationale informatieketens. Bij veel werkzaamheden speelt informatiearchitectuur een belangrijke rol. Een stevige en flexibele informatiearchitectuur is een voorwaarde om goede diensten te kunnen leveren.