Ministerie van Justitie en Veiligheid - JustID

Ontwikkelaar/Senior integratiespecialist

Functie omschrijving

Ben jij die ervaren Java ontwikkelaar die wij zoeken? Ben jij klaar om een geheel nieuwe dienst live te brengen, door te ontwikkelen en ondersteuning te bieden aan beheer? Lees dan snel verder!

Wat ga je doen?

Als senior integratiespecialist draag jij zorg voor het schrijven van kwalitatief goede code. Je bent proactief betrokken bij software ontwikkeltrajecten van ontwerp tot oplevering. Je zult dit doen bij bestaande en bij nieuwe dienstverlening. Een voorbeeld van nieuwe dienstverlening waar jij je aan zult committeren is het project Track and Trace ofwel, ‘Experiment gesloten coffeeshopketen’:

Conform het Regeerakkoord wordt een experiment ingericht om te kijken of en hoe telers op kwaliteit gecontroleerde hennep of hasjiesj gereguleerd aan coffeeshops kunnen leveren. Het ‘Experiment gesloten coffeeshopketen’ start in 2020 met de voorbereidingsfase, in 2022 wordt er verwacht een begin te kunnen maken met de experimenteerfase. In die fase wordt legaal geteelde cannabis verkocht door coffeeshops in gemeenten die aan het experiment deelnemen. Het experiment wordt uitgevoerd in maximaal tien (middel)grote gemeenten en heeft een looptijd van vier jaar. Voor de uitvoering van het experiment is een Track & Trace systeem nodig.

Ook zul jij je talenten inzetten op het project Risico gegevens analyse (Riga) waar een nieuwe voorziening wordt gerealiseerd om in de strafrechtketen risicogegevens te delen.

Beide trajecten hebben binnen het Ministerie van J&V een maatschappelijke betekenis en een sterk vernieuwende ICT-footprint.

Concreet komt dit neer op het uitvoeren van de volgende werkzaamheden:

  • Je ontwerpt en ontwikkelt software; deze schrijf je hoofdzakelijk in Java.
  • Je bent verantwoordelijk voor het checken van de kwaliteit van de code en het documenteren van je processen.
  • Je ontwerpt mens/machine interfaces en handmatige informatiefuncties.
  • Je bent betrokken bij de technische ondersteuning van de aansluiting op onze nieuwe voorzieningen.
  • Je voert impactanalyses uit op complexe wijzigingsverzoeken of incidenten op het gebied van de fysieke informatie-uitwisseling.
  • • Je verzorgt de uitwerking en beoordeling van standaarden, principes en uitgangspunten.
  • Je reageert proactief op mogelijke verstoringen en onderneemt acties om de performance en beschikbaarheid van de voorzieningen te verbeteren.
  • Je draagt je kennis over nieuwe ontwikkelingen over aan technische beheerders en functioneel beheerders.

Meer informatie over onze voorzieningen, vind je hier.

Wat bieden we?

  • Een dynamische omgeving waar we met veel humor werken aan een veilige samenleving.
  • Een fulltime werkweek is 36 uur. Wij bieden veel flexibiliteit in de manier waarop je dit wilt indelen zodat je carrière en je privéleven goed op elkaar aansluiten.
  • Op dit moment is thuiswerken, met onze faciliteiten, het uitgangspunt. Om elkaar te ontmoeten en om samen te werken is werken op kantoor wel mogelijk. Aan onze nieuwe hybride werkvorm, wordt op dit moment hard gewerkt.
  • Wij hechten zeer aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling. Dit helpt ons om goed te kunnen inspelen op ontwikkelingen in de samenleving en op technische vernieuwingen.
  • Een marktconforme beloning en een individueel keuzebudget van 16,37% wat, op het moment van jouw keuze, in te zetten is voor geld, verlofdagen of bijvoorbeeld een fiets. Ook ontvang je een thuiswerkvergoeding. Onze overige voorwaarden zijn te vinden op https://www.caorijk.nl/.

Functie-eisen

Wat vragen we?

  • Je bent in het bezit van een afgeronde hbo-opleiding, bij voorkeur richting ICT.
  • Je kan zowel goed zelfstandig als in een team werken.
  • Kennis van en werkervaring met Java, Spring en Springboot.
  • Ervaring met het werken met Linux, Docker en Rancher.
  • Ervaring met microservices en event gedreven systemen.
  • Ervaring met Apache Kafka en een graph database zoals Neo4J, is gewenst.
  • Je bent kritisch, neemt initiatief en durft bovenal te innoveren.
  • Je bent gewend om in een complexe en dynamische IT-omgeving te werken.

Waarmee maak jij het verschil?

Als ontwikkelaar, zit je nooit stil. De omgeving waarin je werkt in kennisintensief en je houdt ervan jezelf te blijven ontwikkelen. We zoeken dan ook een leergierig type dat houdt van een stevige uitdaging. Met de juiste technische kennis en een flinke dosis aanstekelijk enthousiasme, kom je een heel eind!

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3503,- tot €5343,- bruto per maand
Dienstverband: Vaste aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd (eventueel met een proeftijd)
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaal vriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.

Bijzonderheden

  • Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
  • Bij Justid is de voertal Nederlands. 
  • We beginnen met een arbeidsovereenkomst van een jaar. Bij gebleken geschiktheid wordt deze omgezet in onbepaalde tijd.
  • Voor deze functie is een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) nodig.
  • In het kader van hybride werken is het mogelijk om vanuit huis of 1 van onze locaties te werken.

Justitiële Informatiedienst (Justid)

De Justitiële Informatiedienst zorgt dat cruciale informatie beschikbaar is op het juiste moment voor de juiste persoon. In de strijd voor een veilige en rechtvaardige samenleving helpt de Justitiële Informatiedienst met betrouwbare informatie en slimme oplossingen. Zo bouwen wij aan een krachtige verbinding tussen mens, informatie en technologie.

Naast de systemen die Justid zelf ontwikkelt en beheert, beheert Justid in opdracht van verschillende ketenpartners nog enkele andere systemen. Vaak hebben deze systemen raakvlakken met de kernapplicaties die Justid beheert en dragen ze indirect bij aan het integer en integraal persoonsbeeld. De ontwikkeling en het beheer van ketensystemen, ketenafspraken en andere organisatie-overstijgende activiteiten is het domein waarop Justid zich verder wil bewegen. Primair de strafrechtsketen, maar ook de jeugd- en vreemdelingenketen.

Strikt vertrouwelijke informatie
Vingerafdrukken, informatie over de gezinssituatie, een strafverleden of de geldigheid van een verblijfsvergunning. Detentie-informatie voor slachtoffers en burgemeesters wanneer een dader weer vrijkomt. Enkele voorbeelden van informatie die wij, via onze ICT-voorzieningen, beschikbaar stellen. Informatie die strikt vertrouwelijk is en met veel zorg moet worden behandeld: het gaat immers over mensen. En dat is ons werk; zorgen dat de juiste informatie beschikbaar is over een persoon. Wij maken dit mogelijk door slim gebruik te maken van bestaande technologie en door innovaties en creativiteit te stimuleren.

Wij zijn Justid
Er werken ruim 400 professionals bij Justid. Met onze teams in Almelo, Zutphen, Leeuwarden en Den Haag werken we met marktconforme producten, tools en technieken, vanuit deskundigheid en vakmanschap. Zo is ons voortbrengingsproces agile ingericht, en werken we aan continue verbetering van onze producten en diensten. Dit geven we vorm door een uiteenlopend scala aan functies: product specialisten, juridisch medewerkers, delivery management, relatiemanagement, functioneel- en technisch beheerders, specialisten rondom netwerk- en infrastructuurbeheer, beveiligingsfunctionarissen, informatieanalisten, ontwikkelaars, testers, maar ook ondersteunende taken rondom financiën, inkoop en HRM zijn daarbij van cruciaal belang.

Afdeling Verbindingen & Veiligheid

Meer over jouw toekomstige afdeling:

Veilige en betrouwbare informatie-uitwisseling, digitale handtekeningen, internationale samenwerking, digitale toegang. Onderwerpen waarop de afdeling Verbindingen en Veiligheid (VenV) van de Justitiële Informatiedienst (Justid) haar ketenpartners binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid ondersteunt.

De afdeling Verbindingen en Veiligheid is specialist op het gebied van elektronisch berichtenverkeer en helpt ketenpartners met het optimaliseren van informatie-uitwisseling. De afdeling onderhoudt een aantal centrale ketenvoorzieningen die een essentiële rol vervullen binnen het ICT-landschap van Justitie en Veiligheid. Daarnaast werkt de afdeling continu aan de verbetering van de informatiearchitectuur.


Reageer op deze vacature