Ministerie van Justitie en Veiligheid - Immigratie- en Naturalisatiedienst

Medewerker Ondersteuning (Zwolle)

Functie omschrijving

De Immigratie- en Naturalisatiedienst heeft bij de directie Dienstverlenen heeft meerdere vacatures voor Medewerker Ondersteuning (FGR: Medewerker Verwerken en Behandelen S6). Je start met een tijdelijke aanstelling, die we na een jaar goed functioneren graag omzetten in een vast contract.

Migratie gaat om mensen. Mensen vragen asiel, willen hier studeren, bieden hier hun kennis aan, willen hier werken, of willen gewoon Nederlander worden. Dit brengt veelzijdige vraagstukken met zich mee, die vragen om de juiste ondersteuning in verschillende processen.

Als medewerker ondersteuning aan het loket verricht je alle werkzaamheden rondom documentuitgifte en de afname van biometrische gegevens bij klanten. Verder verricht je werkzaamheden rondom in- en uitgaande post en voor de betalingen aan het loket (het innen van leges zowel contant als pin). Je controleert contant geld op echtheid en maakt aan het begin en einde van de dag de kas op. Je handelt af en/of draagt zorg voor de administratieve afhandeling van de zaak in Indigo.

Je zorgt voor administratieve verwerking van de informatie over het klantcontact.
Bij dit alles ben je verantwoordelijk voor de juiste identificatie van de persoon en diens rechtsbewijs.

Wat ga je doen?

“Een dag bij het loket is nooit saai. Samen met mijn collega’s zorgen we ervoor dat de klanten goed en snel worden geholpen. Geen dag en geen klant is hetzelfde. Daar krijg ik energie van!”

Functie-eisen

We zijn op zoek naar een collega die werkzaam is op mbo werk- en denkniveau (medewerker Verwerken & Behandelen S6). Je hebt kennis van geautomatiseerde systemen. Verder beschik je over algemene kennis van de Vreemdelingenwet en houd je ontwikkelingen in regelgeving en interne werkwijzen bij.

Voor de werkzaamheden die gerelateerd zijn aan het uitreiken van documenten wordt een verplichte opleiding documentencontrole (Doc1) aangeboden.

Voor het beantwoorden van klantvragen is het van belang dat je een uitstekende mondelinge beheersing hebt van de Nederlandse en Engelse taal.

Verder ben je bereid om naar Groningen, Enschede of Utrecht te reizen. Het kan voorkomen dat je een keer per week op een van deze locaties moet werken.

Herken jij jezelf hierin?

  • Je hebt een mbo+ werk- en denkniveau, bij voorkeur in een administratieve richting of havo;
  • Je houdt ontwikkelingen bij van wet- en regelgeving en van interne werkwijzen;
  • Je hebt goede communicatieve vaardigheden in de Nederlandse en Engelse taal. Hier zullen we tijdens het gesprek ook aandacht aan besteden;
  • Je kan zowel zelfstandig als in teamverband werken;
  • Je hebt aantoonbare ervaring en affiniteit met het werken in een digitale werkomgeving (bv MS Office, Webex, Citrix) en kunt jezelf goed redden met digitale middelen.

Competenties

  • Klantgerichtheid
  • Flexibiliteit
  • Stressbestendigheid
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken
  • Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2269,- tot €2949,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: None tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaal vriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.

Bijzonderheden

Als je in dienst bent van het Rijk en solliciteert met een aanwijzing als verplichte van-werk-naar-werkkandidaat of herplaatsingskandidaat, verzoeken wij je een kopie van de aanwijzingsbrief mee te sturen met de sollicitatie.

Wanneer je via een uitzend- detacheringsbureau werkzaam bent bij de Rijksoverheid dit graag vermelden in je brief.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten.

Om een nog beter (of aanvullend)beeld van ervaring, kennis en competenties te verkrijgen in de wervingsprocedure kan het zijn dat we openbare informatie van je op LinkedIn raadplegen.Desgewenst kun je het profiel afschermen voor personen die geen connectie van je zijn op LinkedIn.

Diversiteit en inclusie zijn belangrijke thema’s bij het Rijk en de IND. De overheid wil dat iedereen zich thuis voelt bij het Rijk en dat medewerkers bewuster nadenken over een inclusieve werkomgeving.

We vragen tijdens de sollicitatieprocedure om twee referenties. Contact opnemen met één van de opgegeven referenties kan onderdeel zijn van de sollicitatieprocedure.

Je hebt ook bij jouw indiensttreding een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) nodig, tenzij je al een arbeidsovereenkomst hebt bij de Rijksoverheid.

Een assessment kan deel uitmaken van de selectieprocedure.

Immigratie- en Naturalisatiedienst

Een vluchteling die niet veilig is in eigen land. Een ingenieur die zijn kennis in Nederland in de praktijk komt brengen. En een gezin dat elkaar na jaren weer in de armen kan sluiten. Wat ze met elkaar gemeen hebben? De IND beoordeelt hun verzoeken om in Nederland te mogen wonen of Nederlander te willen worden.

De IND voert het vreemdelingenbeleid in Nederland uit. Dat betekent dat we alle verblijfsaanvragen beoordelen. Het kan daarbij gaan om vluchtelingen die niet veilig zijn in eigen land en daarom hier asiel aanvragen. Of om mensen die hier willen werken, studeren, of een gezin vormen met iemand die hier al woont. Maar het kan ook gaan om mensen die hier al zo lang wonen dat zij zich Nederlander voelen en die daarom via een naturalisatieverzoek een Nederlands paspoort aanvragen.

De IND wil een compacte en wendbare uitvoeringsorganisatie zijn met hoogwaardige kennis op het vreemdelingendomein en met oog voor de menselijke maat. De IND moet kunnen inspelen op wisselende eisen en omstandigheden en tegelijkertijd moet de kwaliteit van dienstverlening voorop blijven staan. Dit vraagt om een proactieve organisatie die zich voortdurend ontwikkelt. Daarvoor zijn medewerkers nodig die dit willen en kunnen ondersteunen. Medewerkers die breed inzetbaar zijn en die willen investeren in hun persoonlijke ontwikkeling. De IND investeert graag in deze medewerkers!

Directie Dienstverlenen

De directie Dienstverlenen (DV) wordt gekenmerkt door afdelingen en teams met zeer uiteenlopende activiteiten. Ze hebben allemaal specifieke expertise, maar herkennen zich ook allemaal in de rode draad uit het Dienstverleningsconcept 2025: iedere klant krijgt de behandeling die hij of zij verdient. Of dat nu een klant is bij onze loketten, in het buitenland, bij andere directies of bij ketenpartners: wij leveren professioneel maatwerk dat er toe doet!
De maatschappelijke opdracht van de IND en de doelen die we in het jaarplan IND hebben opgenomen vormen de leidraad voor ons werk. Daar willen we als directie zichtbaar en zinvol aan bijdragen.

De directie Dienstverlenen is opgebouwd uit de afdelingen: Particulier & Zakelijk, Keten, Communicatie, Expertise en Handhaving en voorziet andere IND-directies waar beslis- en handhavingsprocessen zijn belegd, van specifieke kennis en expertise. Naast deze afdelingen kent de directie DV ook een zelfstandig team: het Internationaal Projecten Team.
Onze medewerkers zijn de belangrijkste schakel bij het realiseren van al onze ambities. De vanzelfsprekende zorg voor hen gaat verder dan training, opleiding en interessant werk. Even belangrijk is het om een veilige omgeving te creëren, waarin tegenspraak op alle niveaus mogelijk is en medewerkers en managers weten waar ze met hun zorgen, klachten en integriteitsdilemma´s terecht kunnen.

Afdeling Particulier en Zakelijk

Afdeling Particulier en Zakelijk heeft 13 teams Particulier, een team WFM i.o. en een team Zakelijk, die gevestigd zijn op verschillende locaties in het land.

De teams particulier verlenen diensten en producten aan de particuliere klant door middel van de beschikbare klantkanalen (click, call, face).

De teams Particulier hebben een prominente plaats in de dienstverlening aan de particuliere klant in het kader van de uitvoering van de Vreemdelingenwet. De kennis van de medewerkers over de klant wordt gebruikt in het voortdurend verbeteren van de dienstverlening van de IND.

De medewerkers geven informatie aan de klant, adviseren over aanvragen om toelating.

Medewerkers verstrekken de klant o.a. verblijfsdocumenten en –stickers) die voortvloeien uit de ingediende aanvragen.

Bij de teams Particulier zijn de IND-klantkanalen telefonie, loket, mail en sociale media belegd.


Reageer op deze vacature