Ministerie van Justitie en Veiligheid - Immigratie- en Naturalisatiedienst

Medewerker Aanmeldproces

Functie omschrijving

De Immigratie- en Naturalisatiedienst heeft bij directie Asiel en Bescherming op locatie Ter Apel meerdere vacatures voor de functie van Medewerker Aanmeldproces (FGR: Medewerker Verwerken en Behandelen S8). Je start met een tijdelijke aanstelling, die we na een jaar goed functioneren graag omzetten in een vast contract.

Asielaanvragers zo kort mogelijk in onzekerheid laten zitten, dat vinden we belangrijk in Nederland. Jij ook? En ben jij klantgericht en flexibel? Bij het Aanmeldproces is plek voor enthousiaste medewerkers met kennis van het vreemdelingenrecht.

Migratie gaat om mensen. Mensen vragen asiel, willen hier studeren, bieden hier hun kennis aan, willen hier werken, of willen gewoon Nederlander worden. Dit brengt veelzijdige vraagstukken met zich mee. Werken bij het Aanmeldproces betekent; zorgen dat iedere vreemdeling snel de juiste procedure krijgt.

Je werkt bij het Aanmeldproces, het visitekaartje van de IND. Deze functie is cruciaal in de doorstroom van het vreemdelingenproces. Je zorgt voor de juiste spoorbepaling en daarna vindt het gehoor plaats. Jij neemt de aanmeldgehoren af waarin je onze klanten vragen stelt over hun herkomst en identiteit. Daarna zorg je dat de vreemdeling in de juiste procedure terecht komt. Je verwerkt de informatie in onze systemen en past het sporenbeleid toe. Daarnaast beantwoord je klantvragen aan het loket en draag je bij aan verbeterinitiatieven voor het proces.

Wat ga je doen?

Het is interessant om te zien en te horen hoe zaken gaan binnen andere landen en culturen of hoe deze geregeld zijn, soms mooi, soms gewoon, soms schrijnend. Er is ruimte om jezelf te ontwikkelen als mens, collega en daarnaast is er ruimte om jezelf te ontwikkelen binnen de werkzaamheden van het Aanmeldproces. Een dag bij het Aanmeldproces is snel voorbij. Ik vind het werk zo leuk omdat het een afwisselende baan is op een dynamische afdeling, geen dag is hetzelfde. Jantien en Thijs, medewerkers Aanmeldproces Ter Apel

De voornaamste elementen in jouw rol zijn:

  • Het voeren van het aanmeldgehoor.
  • Het uitwerken van het verslag.
  • Het waarborgen van een snelle en correcte processenstroom.

Als medewerker Aanmeldproces verzorg je de intake van de vreemdeling. Dit doe je op basis van een eerste gehoor. Het is belangrijk om jezelf eerst voor te breiden op de casus, zodat je de juiste vragen kan stellen. Tijdens het gehoor werk je gelijk het verslag uit en stel je nog extra vragen om tot een compleet verhaal te komen. In dit gehoor zit jij samen met de vreemdeling, tolk en eventueel een advocaat. Deze gehoren zijn divers en vragen een bepaalde mate inlevingsvermogen en stressbestendigheid.

Met jouw professionaliteit, integriteit en efficiency zorg je ervoor dat asielprocedures zo vlot mogelijk verlopen. Je blijft het proces en jezelf ontwikkelen om klanten en stakeholders zo goed mogelijk van dienst te zijn. Je werkt respectvol, klantgericht, resultaatgericht en neemt verantwoordelijkheid.

Wat is het leukste van het werk?

Het werk is afwisselend, geen dag is hetzelfde. Je werkt in een leuk team met een gezamenlijk doel. Door de diverse gesprekken leer je andere culturen kennen en ontdekken, wat je helpt je werk elke keer weer beter te kunnen doen.

Functie-eisen

  • Je beschikt minimaal over aantoonbaar mbo+ werk- en denkniveau. Heb je net jouw hbo afgerond? Dan nodigen wij jou ook uit om te solliciteren.
  • Je hebt kennis van het vreemdelingenrecht en de vreemdelingenketen (AVIM, KMAR, COA, DT&V en IND).
  • Je hebt goede schriftelijke communicatievaardigheden. Dit blijkt uit jouw motivatiebrief.
  • Kennis van de IND-systemen en ervaring in het horen van vreemdelingen is een pré.
  • Je hebt aantoonbare ervaring en affiniteit met het werken in een digitale werkomgeving (bv MS Office, Webex, Citrix) en kunt jezelf goed redden met digitale middelen.
  • Affiniteit met de doelgroep.

Jouw competenties?

  • Integriteit
  • Flexibiliteit
  • Klantgerichtheid
  • Resultaatgerichtheid
  • Oordeelsvorming

Herken jij jezelf ook hierin?

Ervaring is gewenst, maar belangrijker dan ervaring is dat je flexibel en makkelijk leerbaar bent. Je kunt goed omgaan met veranderingen en weerstand. Je vindt het leuk om continu te leren en jezelf te verbeteren. Je kunt zelfstandig werken en je komt ook in teamverband tot je recht. Je bent flexibel inzetbaar en bereid om ’s avonds en in het weekend te werken. Je spreekt en schrijft begrijpelijk en correct Nederlands. Ook het Engels beheers je. Tot slot is het belangrijk dat je stressbestendig bent en goed kunt omgaan met een langdurige piekdrukte, waarvan op voorhand niet te zeggen is hoe lang deze aanhoudt.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2817,- tot €3782,- bruto per maand
Dienstverband: Vaste aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd (eventueel met een proeftijd)
Uren per week: None tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast het salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bestaat uit geld (16,37% van je bruto jaarsalaris) en tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen wanneer jij dat wenst. Ook kun je dit budget omzetten in verlof en andersom of besteden aan fiscaal vriendelijke doelen. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer verschillende studiefaciliteiten, bedrijfsfitness, volledige vergoeding van je OV-reiskosten woon-werkverkeer en gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof.

Bijzonderheden

Als je in dienst bent van het Rijk en solliciteert met een aanwijzing als verplichte van-werk-naar-werkkandidaat of herplaatsingskandidaat, verzoeken wij je een kopie van de aanwijzingsbrief mee te sturen met de sollicitatie.

Wanneer je via een uitzend- detacheringsbureau werkzaam bent bij de Rijksoverheid dit graag vermelden in je brief.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten.

Om een nog beter (of aanvullend) beeld van ervaring, kennis en competenties te verkrijgen in de wervingsprocedure kan het zijn dat we openbare informatie van je op LinkedIn raadplegen. Desgewenst kun je het profiel afschermen voor personen die geen connectie van je zijn op LinkedIn.

Diversiteit en inclusie zijn belangrijke thema’s bij het Rijk en de IND. De overheid wil dat iedereen zich thuis voelt bij het Rijk en dat medewerkers bewuster nadenken over een inclusieve werkomgeving.

We vragen tijdens de sollicitatieprocedure om twee referenties. Contact opnemen met één van de opgegeven referenties kan onderdeel zijn van de sollicitatieprocedure.

Je hebt ook bij jouw indiensttreding een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) nodig, tenzij je al een arbeidsovereenkomst hebt bij de Rijksoverheid.

Een assessment kan deel uitmaken van de selectieprocedure.

  • Solliciteren tot vrijdag 26-8-22
  • Schrijftest maandag 29-8
  • Gesprekken di 30-8, wo 31-8 of do1-9 via Webex
  • Er worden 3 commissies gemaakt

De Immigratie- en Naturalisatiedienst

Een vluchteling die niet veilig is in eigen land. Een ingenieur die zijn kennis in Nederland in de praktijk komt brengen. En een gezin dat elkaar na jaren weer in de armen kan sluiten. Wat ze met elkaar gemeen hebben? De IND beoordeelt hun verzoeken om in Nederland te mogen wonen of Nederlander te willen worden.

De IND voert het vreemdelingenbeleid in Nederland uit. Dat betekent dat we alle verblijfsaanvragen beoordelen. Het kan daarbij gaan om vluchtelingen die niet veilig zijn in eigen land en daarom hier asiel aanvragen. Of om mensen die hier willen werken, studeren, of een gezin vormen met iemand die hier al woont. Maar het kan ook gaan om mensen die hier al zo lang wonen dat zij zich Nederlander voelen en die daarom via een naturalisatieverzoek een Nederlands paspoort aanvragen.

De IND wil een compacte en wendbare uitvoeringsorganisatie zijn met hoogwaardige kennis op het vreemdelingendomein en met oog voor de menselijke maat. De IND moet kunnen inspelen op wisselende eisen en omstandigheden en tegelijkertijd moet de kwaliteit van dienstverlening voorop blijven staan. Dit vraagt om een proactieve organisatie die zich voortdurend ontwikkelt. Daarvoor zijn medewerkers nodig die dit willen en kunnen ondersteunen. Medewerkers die breed inzetbaar zijn en die willen investeren in hun persoonlijke ontwikkeling. De IND investeert graag in deze medewerkers!

Directie Asiel & Bescherming (A&B)

De directie A&B beslist over asielaanvragen, over zaken waarin mensen met een asielstatus familieleden naar Nederland willen laten overkomen, en over herbeoordelingen van vergunningen. We gaan op een professionele, doelmatige en respectvolle manier te werk om onze klant duidelijkheid te geven over zijn toekomst. Tijdig en zorgvuldig beslissen: daar draait het om. Daarom vinden we het belangrijk dat we de klant en de (asiel)keten goed kennen, en werken we met gemotiveerde, integere en flexibele medewerkers. We werken dan ook nauw samen met partners zoals het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de politie en de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V).

Een internationale omgeving
Wij werken in een internationaal georiënteerde omgeving. Wereldwijd speelt de verschuiving van de huidige situatie naar opvang in de regio. Mede daarom wordt in Europees verband toegewerkt naar een gemeenschappelijk asielbeleid. Door actief samen te werken en kennis te bundelen, dragen we bij aan een krachtige uitvoering van dit beleid.

Veranderen
Onze directie is flink aan het veranderen. Het doel is tweeledig: we willen de klant sneller en beter van dienst zijn én we willen het beslisproces efficiënter en goedkoper inrichten. Technologische ontwikkelingen spelen een belangrijke rol in het behalen van dit doel.


Reageer op deze vacature