Belastingdienst

Business consultant ontvangen & mededelen

Functie omschrijving

“Als business consultant werk ik vooral op het raakvlak van burgers, bedrijven en de Belastingdienst. Hoewel ICT een belangrijke rol speelt, richt ik me met name op de verbetering en vernieuwing van de processen om zo de interactie met burgers en bedrijven effectief en doelmatig in te richten.” Gerben Koenjer, business consultant (ketenregisseur) ontvangen en mededelen bij de Belastingdienst.

De directie centrale administratieve processen (CAP) van de Belastingdienst is verantwoordelijk voor massale, fabrieksmatige en kantoorprocessen van klant tot klant, waarin transactieprocessen, toezichtprocessen en inning als één geheel met elkaar samenwerken. Binnen de directie CAP zorgt de afdeling ontvangen en mededelen (O&M) voor de uitwisseling van berichten en gegevens tussen de Belastingdienst en zijn omgeving. Deze uitwisseling is mogelijk dankzij gestandaardiseerde services zoals het multikanaal mededelen. O&M kenmerkt zich door massale logistieke processen en werkstromen en is een zeer ICT-gedreven organisatieonderdeel.

In jouw rol van business consultant ontvangen en mededelen (binnen de Belastingdienst hanteren wij de naam ketenregisseur ontvangen en mededelen) vertegenwoordig je de afdeling O&M, voer je de regie op meerdere processen, verbind je partijen én heb je mandaat. Samen met je collega’s richt jij je op de strategische en tactische besturing van de aan jouw toegewezen keten, en zorg je ervoor dat de operationele kwaliteit, prestaties en beschikbaarheid van de keten maximaal functioneren én aansluiten op de andere processen en ketens. Daarvoor voer je frequent overleg met je collega’s binnen de andere ketens en directies van de Belastingdienst.

Als business consultant doe je strategische voorstellen om ketens te verbeteren en innoveer je met vernieuwende producten en diensten. Jouw adviezen zijn namelijk richtinggevend voor het management van CAP. Je levert een specialistische bijdrage aan beleidsbeslissingen die gaan over de besturing en beheersing van productieprocessen. Dit doe je in aansluiting op de investeringsagenda en de activiteitenkalender van de Belastingdienst, die soms een hoog risicogehalte met zich meebrengen. Ook zorg je voor de diverse uitvoeringstoetsen, versterk je de voortbrengingsketen (agile), en neem je deel aan projecten waarin je moeiteloos draagvlak creëert voor jouw voorstellen. Je werkzaamheden vallen onder de afdeling O&M, maar jouw werkterrein spreidt zich uit over de gehele Belastingdienst.

Zullen we zakendoen en word jij de nieuwe collega van Gerben Koenjer? Of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem dan contact met Gerben Koenjer op 06 - 15 43 29 77.

Functie-eisen

  • Je hebt een wo-diploma in een voor de functie relevante richting.
  • Je hebt ervaring met het ontwikkelen en implementeren van omvangrijke, geautomatiseerde transactie- en administratieve productieprocessen.
  • Je kunt conceptueel denken, ontwikkelt een visie op de keten en de werkzaamheden van de afdeling, en adviseert het management hierover.
  • Je bent bekend met SAFe agile.
  • Je hebt kennis van organisatieverandering-, inrichting- en procesprincipes.

Jouw competenties?

  • organisatiesensitiviteit
  • analyseren
  • creativiteit
  • anticiperen
  • netwerken

Herken jij jezelf ook hierin?
Jij bent onafhankelijk, klantgericht en een ‘verbinder’ pur sang. Communicatief ben je ijzersterk. Daarbij ben je resultaatgericht en weet in een complexe omgeving samen met anderen resultaten te boeken, uiteraard met een goed oog voor de relatie én kennis van de inhoud. Bestuurlijk acteren gaat je gemakkelijk af en je beweegt je moeiteloos op verschillende niveaus met in- en externe partijen. Je ziet snel knelpunten om die vervolgens proactief, adequaat en innovatief op te lossen. Ook ben je bent in staat om anderen te stimuleren en te enthousiasmeren en hen mee te nemen in en zo nodig te overtuigen van jouw visie en ideeën.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €4831,- tot €7096,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris en vakantiegeld kun je rekenen op een eindejaarsuitkering. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer ouderschapsverlof, studiefaciliteiten en een vergoeding woon-werkverkeer. Bij de Rijksoverheid heb je een aantal individuele keuzemogelijkheden bij het samenstellen van je arbeidsvoorwaardenpakket.Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn. En we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen aanstelling.

Bijzonderheden

Voor interne sollicitanten is deze vacature vijf werkdagen eerder zichtbaar dan voor externe sollicitanten. Na de sluitingsdatum worden alle sollicitanten in één keer beoordeeld, wat betekent dat de interne sollicitant dus niet beschikt over een voorrangspositie, tenzij er sprake is van gelijke geschiktheid.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure. Eventueel wordt er een assesment ingepland.

Wij gaan met geschikte kandidaten direct in gesprek en behouden ons het recht voor de vacature dan eerder te sluiten. Heb je interesse wacht dan niet met solliciteren. We nemen jouw sollicitatie direct in behandeling en nodigen we je, bij gebleken geschiktheid, uit voor een gesprek!

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

In verband met de huidige maatregelen vinden de gesprekken plaats via Webex (videobellen).

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken 28.000 mensen verspreid over het hele land. We zijn verantwoordelijk voor heffing, inning en controle van belastingen en premies volksverzekeringen. Daarnaast sporen we fraude op, verrichten we douanetaken en zorgen we voor de uitbetaling van voorlopige teruggaven en huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag. In teams werken medewerkers met uiteenlopende achtergronden en opleidingsniveaus aan de dienstverlening voor miljoenen burgers en bedrijven. Op dit moment is de Belastingdienst volop in beweging; de rol van data wordt steeds groter en werkzaamheden worden in toenemende mate gedigitaliseerd. Maar in welk team of vakgebied je ook werkzaam bent: bij de Belastingdienst heb je direct een verantwoordelijke functie, van waaruit je je in verschillende richtingen verder kunt ontwikkelen om burgers en bedrijven in Nederland nog beter van dienst te kunnen zijn. De Belastingdienst is op weg naar de toekomst!

Directie Centrale Administratieve Processen

De Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. CAP is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie en de sturing van de massale productieprocessen (regiefunctie voor massale verwerking en beheersing). En om dit goed in te kunnen vullen, is CAP verantwoordelijk voor de integrale productieplanning en productiebeheersing.


Reageer op deze vacature