Belastingdienst
Controlemedewerker MKB
Functie omschrijving
Veelzijdig, afwisselend en uitdagend. Een goede omschrijving van jouw werk. Vanuit meerdere locaties in Nederland werken controlemedewerkers regionaal. Je bezoekt verschillende midden- en kleinbedrijven. De ene keer een bakker, de andere keer een bouwbedrijf. Met als doel? Inzicht krijgen in de financiële administraties. Zo achterhaal je of de fiscale risico’s voldoende zijn afgedekt.
Dit doe je bij Belastingdienst
In jouw rol doe je boekenonderzoeken bij bedrijven en behandel je complexe vraagstukken over alle voorkomende belastingen. Denk aan de inkomensheffing, loonheffing, omzetbelasting en vennootschapsbelasting. Je bent dus veel op pad! Nadat je de financiële administratie hebt gecontroleerd, vorm je op basis van feiten een oordeel. Vervolgens verwerk je jouw bevindingen in rapportages. Je gaat daarbij transparant, zorgvuldig en geloofwaardig te werk. Zo draag je uiteindelijk bij aan het bevorderen van de compliance van burgers en bedrijven.
Om jouw werk optimaal en succesvol uit te kunnen voeren, bieden wij je een intensieve opleiding aan. Gedurende ongeveer tien maanden leren we je alles over onder andere controletechnieken, cijferanalyses en waarnemingen ter plaatse. Daarnaast komen zaken als gesprekstechnieken en presentatievaardigheden aan de orde. En afhankelijk van je vooropleiding leer je alle ins en outs op het gebied van fiscaliteit. Ook tijdens deze opleiding kun je rekenen op een mooi salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden. In ruil daarvoor vragen we jou om inzet voor de publieke zaak en ben je fulltime beschikbaar gedurende de opleidingsperiode.
Een bijzondere baan, omdat …
- We collega’s zoeken voor meerdere locaties in Nederland. Dit biedt jou de kans om dicht bij huis te werken.
- Je volop kansen krijgt om je te ontwikkelen, zowel op vakinhoudelijk als persoonlijk gebied.
- Je werkt aan de hand van onze mooie basisvoorwaarden: geloofwaardig, verantwoordelijk en zorgvuldig.
- De Belastingdienst continu in beweging is: we moderniseren steeds opnieuw onze interactie met burgers en bedrijven.
- Je bijdraagt aan het optimaliseren van de belastingopbrengsten.
Dit zegt een collega over jouw werkomgeving
“Mijn baan is erg afwisselend. Vandaag voer ik een inleidend gesprek en krijg ik een rondleiding bij een bedrijf. Morgen staat er een eindgesprek op mijn agenda en werk ik aan een controlerapport. ”Nawal, controlemedewerker midden- en kleinbedrijf".
Functie-eisen
Wanneer past deze baan bij je?
- Je hebt mbo 4-werk- en –denkniveau.
- Je hebt bij voorkeur recente en relevante werkervaring in een controle/boekhoudkundige functie.
- Je hebt actuele kennis van het controleren van financiële administraties en de daarbij horende wet- en regelgeving.
- Je hebt bij voorkeur een mbo-4 diploma bedrijfseconomie en/of accountancy.
- Je kunt uitstekend communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.
Jouw competenties
- zelfontwikkeling
- onafhankelijkheid
- analyseren
- samenwerken
- overtuigingskracht
Arbeidsvoorwaarden
Salaris: €2615,- tot €3376,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week
Overige arbeidsvoorwaarden
Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden. Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de medewerker van de Belastingdienst geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.
Bijzonderheden
De indiensttredingsdatum is 1 september 2023. Voor deze functie start je met een interne controle opleiding. Deze interne opleiding start op 1 oktober 2023. Gedurende de opleiding van ca. 18 maanden ben je fulltime beschikbaar.
Wij organiseren hiervoor 2 gespreksronden:
- De eerste ronde selectiegesprekken vinden plaats van 13 t/m 19 april a.s.
- De tweede ronde selectiegesprekken vinden plaats van 23 juni t/m 29 juni a.s.
Vanaf juni 2023 a.s. gaan wij weer werven voor een eerstvolgende mogelijkheid tot indiensttreding, t.w. 1 december 2023, indien je niet kunt starten per 1 september a.s.
Wij zoeken controlemedewerkers voor de volgende MKB locaties in Nederland: Almere, Doetinchem, Eindhoven, Groningen, Hoorn.
Geef in je motivatiebrief duidelijk je voorkeurs locatie aan!
Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
- Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
- Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. Als dat het geval is, krijg je een digitale voorselectietest toegestuurd.
- De eerstvolgende selectiegesprekken vinden periodiek plaats van 13 t/m 19 april a.s.)
Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.
De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.
De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!
Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.
Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.
Belastingdienst
Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/
Directie Midden- en Kleinbedrijf
De Directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van het Midden- en kleinbedrijf en onderscheidt entiteiten in het middenbedrijf (ongeveer 0,4 miljoen) én in het kleinbedrijf (ongeveer 1,8 miljoen kleine bedrijven, starters en ZZP’ ers).
De klantbehandeling kenmerkt zich door informatiegericht toezicht en een integrale en subjectgerichte aanpak. MKB streeft optimalisering van belastingopbrengsten na door de inzet van diverse handhaving- en toezichtmiddelen ter versterking van de compliance, met aandacht voor slimme en nieuwe IT- toepassingen. MKB is ook verantwoordelijk voor het vorm en inhoud geven aan de integrale overheidssamenwerking. Én MKB houdt zich bezig met deurwaarderij en waarde-onderzoek.