Belastingdienst

Teammanager Inning

Functie omschrijving

Maatschappelijke, politieke en technologische veranderingen zullen ook de komende jaren effect hebben op de inhoud van ons werk, onze werklocaties en het aantal en het type medewerker dat nodig is om het werk te verrichten. Ook de roep om meer maatwerk voor burgers en bedrijven en de toename van digitale communicatie en betalingsmogelijkheden veranderen onze manier van werken. Binnen de directie Centrale Administratieve Processen (CAP) zorgt het cluster Inning, voor de gehele Belastingdienst, voor het innen en uitbetalen van belastingen. Daarnaast voert het cluster de invordering uit en verzorgt het betalingsverkeer voor toeslaggerechtigden, particulieren en kleine ondernemers. De werkzaamheden zijn te categoriseren in massale transactieprocessen, dienstverlening, administratie en toezicht. Om deze kernactiviteiten goed te kunnen uitvoeren, is er ook een aantal ondersteunende diensten binnen het cluster. Hierbij valt te denken aan functioneel beheer, kwaliteitsmanagement, workforcemanagement en het genereren van stuurinformatie. Deze bedrijfsfuncties vallen binnen de afdeling Regie en Kwaliteit. 

In jouw rol van teammanager maak je onderdeel uit van het MT Regie en Kwaliteit. Je geeft leiding aan een team van ongeveer 15 medewerkers en bent integraal verantwoordelijk voor de resultaten van dit team. Samen zorg je ervoor dat de inningssystemen van de Belastingdienst dag in dag uit beschikbaar zijn voor de gebruikers. Ook borg je de continuïteit van cruciale (beheer)processen en draag je tegelijkertijd bij aan de ontwikkeling van nieuwe inningsprocessen. Dankzij jouw sturing en coaching realiseren je medewerkers een ongestoorde geautomatiseerde verwerking van betalingen en uitbetalingen, goed debiteurenbeheer en het adequate beheer van rekeninggegevens. Vanwege de massaliteit van het proces en het directe effect op de bankrekening van burgers en bedrijven ben je uiteraard alert op kwaliteit en continuïteit. Je motiveert en stimuleert je medewerkers om de afgesproken resultaten te behalen én te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling.

Als teammanager stuur je op vakinhoudelijke resultaten en ontwikkelingen. Voorbeelden hiervan zijn de transitie van batchgewijze naar zaaksgewijze verwerking en de inrichting van optimaal business rule management. Je bent zichtbaar aanwezig en gaat proactief in gesprek met je medewerkers over hun werkzaamheden. Voor de afdeling ICT ben je een gesprekspartner die gericht naar oplossingen zoekt. Je geeft leiding aan productmanagers, productowners, procesinrichters, processpecialisten en functioneel beheerders/ Zo leg je, samen met het management, een betere verbinding tussen de continuïteit en de vernieuwing van de systemen, applicaties en processen. 

"Samen met mijn team zorg ik ervoor dat de inningsprocessen van de Belastingdienst dag in dag uit beschikbaar zijn en het betalingsverkeer met burger en bedrijf operationeel is. Om resultaten te boeken moet ik structuur en focus aanbrengen. Ik ben als het ware "de spil" tussen de inhoud en de mens. Geen dag is hetzelfde en dat maakt mijn baan erg leuk en uitdagend.” Huib, teammanager bij de afdeling Regie en Kwaliteit.

Functie-eisen

  • Je werkt en denkt op wo-niveau, bij voorkeur in de richting Bestuurskunde, Bedrijfskunde of Bedrijfskundige informatica.
  • Je hebt minimaal drie jaar leidinggevende ervaring, ook in veranderingsprocessen.
  • Je hebt ervaring met bedrijfsprocessen met een grote IT-component. 
  • Je hebt bij voorkeur ervaring met het beheer van grote transactieverwerkende systemen of wil dit graag leren.
  • Je bent in staat te werken vanuit modellen zoals SAFe, agile en scrum. 
  • Je bent in staat om uit een grote hoeveelheid informatie snel tot de kern te komen. 
  1. aansturen groep 
  2. ontwikkelen medewerkers 
  3. organisatiesensitiviteit 
  4. creativiteit 
  5. analyseren 

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €4214,- tot €6227,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • Op 23 juni 2023 vinden de selectiegesprekken plaats.
  • Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

De Belastingdienst zet zich in voor de banenafspraak: zoveel mogelijk banen realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Val jij in deze doelgroep? Wij zullen je ondersteunen zodat je optimaal kunt functioneren, en daarmee jouw bijdrage aan Nederland kunt leveren. Of het nu gaat om aanpassingen op je werkplek, bepaalde voorzieningen in het vervoer of bijvoorbeeld vergoedingen van het UWV: samen met jou, je leidinggevende én een jobcoach gaan wij kijken naar jouw kwaliteiten en mogelijkheden om een passend werkpakket uit te voeren. Wil jij weten of je hierbij hoort en wat dit exact betekent voor jou? Lees hier meer.

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Centrale Administratieve Processen

De directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is het kloppend hart van de Belastingdienst. Iedereen in Nederland heeft met ons te maken. Jaarlijks versturen en verwerken wij meer dan 316 miljoen brieven, e-mails, aanslagen en aangiften. De verantwoordelijkheid voor de ontvangst, verwerking en verzending van alle fiscale gegevens van én aan burgers en bedrijven ligt bij ons. CAP is georganiseerd in vier onderdelen: Gegevens, Heffing, Inning en Centrale Functies. 

Samen zorgen zij ervoor dat iedereen in Nederland een aanslagbiljet krijgt, aangifte kan doen of een toeslag ontvangt. Om al deze gegevens op een verantwoordelijke en juiste manier te kunnen verwerken voert CAP miljoenen handelingen door, grotendeels geautomatiseerd. Onze ambitie? Massaal persoonlijk maken. Door zoveel mogelijk te digitaliseren, optimaliseren en slim gebruik te maken van data kunnen we dit mogelijk maken. Dit vraagt om medewerkers die mee- en vooruitdenken, nieuwsgierig zijn en zichzelf continu willen blijven ontwikkelen. 


Reageer op deze vacature