Belastingdienst

SAP PO Consultant

Functie omschrijving

"Als SAP PO-consultant zorg ik dat de data-uitwisselingen van en naar SAP-systemen correct blijft verlopen. Een enorme klus, maar gelukkig heb ik veel deskundige en gemotiveerde collega’s die me daarbij ondersteunen!” Roy Mononoetoe, SAP-consultant bij de Belastingdienst.

Het IT-landschap van de Belastingdienst is complex en divers. Met ruim 3.500 IT-collega’s werken wij dagelijks aan meer dan 1.600 applicaties, 30 miljoen regelcodes, 38.000 werkplekken en 7,3 petabytes aan data. Voor onze interne processen gebruiken we onder andere SAP. Het SAP-platform is binnen de Belastingdienst dan ook een belangrijk platform. Om hier nog beter invulling aan te geven, gaan we naar een S/4HANA-landschap. Als ERP-professional speel je een belangrijke rol binnen deze grootschalige transitie. De eerste fase van de migratie vindt in 2021 plaats; dan brengen we de database naar HANA.

Als SAP process orchestration consultant zorg je dat de data-uitwisseling tussen SAP en gekoppelde systemen optimaal verloopt. Het gaat om koppelingen tussen SAP-systemen onderling, maar vooral tussen SAP- en non-SAP-systemen. Denk aan marktproducten, rijksbrede oplossingen of producten binnen de Belastingdienst. Jij bent betrokken bij alle fasen van de implementatie van de koppelingen, inclusief ontwerp, configuratie, bouw, testen en go-live begeleiding. Daarnaast zorg je dat incidenten snel worden opgelost. Je coördineert en stemt proactief af met verschillende partijen, zowel intern als extern.

Je configureert door middel van de klassieke SAP-PO 7.5 tools en SAP NetWeaver Developer Studio. Je werkzaamheden zijn zowel technisch als functioneel. Een belangrijk deel van je werk bestaat uit afstemmen tussen verschillende partijen, meedenken aan de oplossing en coördineren van de implementatie. Dit doe je in een scrum-team van zeven collega’s. Samen werken jullie aan het oplossen van vraagstukken. Binnen ons (T-shaped) scrum-team is de sfeer collegiaal en informeel en helpen we elkaar. Je hebt veel vrijheid binnen je rol en er is volop ruimte voor eigen ideeën en initiatief.

Word jij de nieuwe collega van Roy? Of wil je liever eerst meer weten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem contact op met Diederik Groeneweg, teamleider, via 06 - 21 39 88 74.

Functie-eisen

  • Je hebt hbo werk- en denkniveau.
  • Je hebt uitstekende en bewezen kennis van integratie van IT-systemen binnen een omvangrijke organisatie.
  • Je hebt kennis van protocollen en technieken als FTP, HTTP(s), RFC, SOAP/XML, JMS, iDocs en MQ.
  • Je hebt ervaring met integratie binnen een ERP-pakket, bij voorkeur SAP. Heb je nog geen SAP-ervaring en -kennis? Dan bieden wij je de mogelijkheid je hierin te certificeren.
  • Je hebt ervaring met programmeren in XSLT en bij voorkeur ook in ABAP/4.
  • Je bent bij voorkeur gewend te werken in een SAFe- en agile-omgeving.

Jouw competenties?

  • samenwerken
  • analyseren
  • zelfontwikkeling
  • klantgerichtheid
  • flexibiliteit

Herken jij jezelf ook hierin?

De integratie van systemen heeft jouw interesse. Je houdt ervan problemen te doorgronden en op zoek te gaan naar oplossingen en verbeteringen. Verder kun je je goed inleven in de behoefte van de business en deze vertalen naar ICT-oplossingen. Je past je communicatiestijl makkelijk aan je omgeving aan. Schakelen tussen opdrachten en projecten doe je soepel, en uitdagingen ga je graag aan.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3279,- tot €5039,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden. Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de interne kandidaat geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.

Bijzonderheden

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken 30.000 mensen verspreid over het hele land. We zijn verantwoordelijk voor heffing, inning en controle van belastingen en premies volksverzekeringen. Daarnaast sporen we fraude op, verrichten we douanetaken en zorgen we voor de uitbetaling van voorlopige teruggaven en huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag. In teams werken medewerkers met uiteenlopende achtergronden en opleidingsniveaus aan de dienstverlening voor miljoenen burgers en bedrijven. Op dit moment is de Belastingdienst volop in beweging; de rol van data wordt steeds groter en werkzaamheden worden in toenemende mate gedigitaliseerd. Maar in welk team of vakgebied je ook werkzaam bent: bij de Belastingdienst heb je direct een verantwoordelijke functie, van waaruit je je in verschillende richtingen verder kunt ontwikkelen om burgers en bedrijven in Nederland nog beter van dienst te kunnen zijn. De Belastingdienst is op weg naar de toekomst!

Directie Informatievoorziening/IBS

De Directie Informatievoorziening (IV) heeft een integraal jaarplan. De organisatie werkt voor de gehele Belastingdienst en heeft als doel de Belastingdienst optimaal te ondersteunen. Daartoe werkt IV met de business samen op basis van functionele gelijkwaardigheid. In onderling overleg wordt de prioriteitstelling vastgesteld, waarbij de eindverantwoordelijkheid steeds meer schuift richting de business.

Onderdeel Integratie Business Services (IBS) brengt IV-voorzieningen voort in aansluiting op het primair proces.


Reageer op deze vacature