Belastingdienst

Business Analist/Servicemanager

Functie omschrijving

Als business analist help jij ons om de ambities van de directie Centrale Administratieve Processen, de keten Schenk- en Erfbelasting en het eigen team te realiseren. Je ontwerpt en beschrijft bedrijfsprocessen (COPAFEIJTH-BI) en draagt bij aan de ontwikkeling en implementatie van onze omvangrijke geautomatiseerde logistieke en administratieve productieprocessen. Deze processen zijn gebaseerd op fiscale wet- en regelgeving. Je weet als geen ander hoe je jouw kennis en kunde op het gebied van organisatieverandering, processen, automatisering en inrichtingsprincipes optimaal kunt inzetten om de resultaten te behalen.

Dit doe je bij de Belastingdienst
Als business analist behartig je de belangen van CAP in procesverbeterings- en vernieuwingstrajecten en vertegenwoordig je ons bij de ontwikkeling van ICT voorzieningen. Als business analist beschik je over een helikopterview en weet je continu te schakelen tussen de huidige en nieuwe (gewenste) situatie.

Naast deze taken voer je ook servicemanager werkzaamheden uit. Belangrijk is dat je zorgt voor een ongestoord productieverloop. Dit doe je door vroegtijdig afspraken te maken met andere ketens. Zo stel je bijvoorbeeld een servicelevel-agreement ofwel serviceniveau-overeenkomst op. Ook werk je mee aan de verbetering van onze dienstverlening door de massale processen en informatievoorziening af te stemmen op interne product- en productie-eisen. 

Je speelt een belangrijke rol als damage evaluator bij het evalueren van grote verstoringen. Je werkt nauw samen met de damageregisseur en adviseert de damagebeslisser over de nodige structurele verbeteringen waarmee herhaling van grote verstoringen in de toekomst kan worden voorkomen. 

Een bijzondere baan, omdat ...

  • je de schakel bent tussen IT en business. Je creëert een gedeelde werkelijkheid die de business en IT beiden begrijpen;
  • jouw werk direct effect heeft op de belastingplichtigen in ons land;
  • je binnen de Belastingdienst aan de slag gaat met actuele uitdagingen waardoor je jezelf kunt blijven ontwikkelen in je werk.

Word jij onze nieuwe collega of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem gerust telefonisch contact op of whatsapp met Theo Kusters, Business Analist/Servicemanager via 06 - 21 37 78 51.

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving
"Ik werk mee aan het continu verbeteren van de processen schenk- en erfbelasting. Het is belangrijk dat ik inzicht heb in de organisatie en procesveranderingen die het gevolg zijn van maatschappelijke en ICT ontwikkelingen. Het geeft me energie en een goed gevoel als collega's het werk slimmer en beter kunnen uitvoeren". Theo, Business Analist bij de Belastingdienst.

Functie-eisen

Wanneer past deze baan bij je?

  • Je beschikt over WO werk- en denkniveau.
  • Je beschikt over algemene IT kennis als gevolg van ervaring met IT ontwikkeltrajecten.
  • Je hebt ervaring met het schrijven van procesbeschrijvingen en het maken van procesanalyses- en modelleringen met de BPMN. 
  • Je hebt minstens twee jaar werkervaring in een vergelijkbare functie en aantoonbare relevante kennis. We willen je verzoeken deze kennis en ervaring duidelijk te beschrijven in je motivatiebrief. 
  • Je hebt bij voorkeur ervaring met de lean-, agile- en/of scrummethodiek.
  • Je bent in staat om op professionele wijze te communiceren, zowel mondeling als in geschrift.

Jouw competenties

  • Analyseren
  • Initiatief
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Overtuigingskracht

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €4214,- tot €6227,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden. *Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de medewerker van de Belastingdienst geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.

Bijzonderheden

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
  • Op maandag 16 oktober vinden de selectiegesprekken plaats. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

De Belastingdienst zet zich in voor de banenafspraak: zoveel mogelijk banen realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Val jij in deze doelgroep? Wij zullen je ondersteunen zodat je optimaal kunt functioneren, en daarmee jouw bijdrage aan Nederland kunt leveren. Of het nu gaat om aanpassingen op je werkplek, bepaalde voorzieningen in het vervoer of bijvoorbeeld vergoedingen van het UWV: samen met jou, je leidinggevende én een jobcoach gaan wij kijken naar jouw kwaliteiten en mogelijkheden om een passend werkpakket uit te voeren. Wil jij weten of je hierbij hoort en wat dit exact betekent voor jou? Lees hier meer.

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Centrale Administratieve Processen

De directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is het kloppend hart van de Belastingdienst. Iedereen in Nederland heeft met ons te maken. Jaarlijks versturen en verwerken wij meer dan 316 miljoen brieven, e-mails, aanslagen en aangiften. De verantwoordelijkheid voor de ontvangst, verwerking en verzending van alle fiscale gegevens van én aan burgers en bedrijven ligt bij ons. CAP is georganiseerd in vier onderdelen: Gegevens, Heffing, Inning en Centrale Functies. 

Samen zorgen zij ervoor dat iedereen in Nederland een aanslagbiljet krijgt, aangifte kan doen of een toeslag ontvangt. Om al deze gegevens op een verantwoordelijke en juiste manier te kunnen verwerken voert CAP miljoenen handelingen door, grotendeels geautomatiseerd. Onze ambitie? Massaal persoonlijk maken. Door zoveel mogelijk te digitaliseren, optimaliseren en slim gebruik te maken van data kunnen we dit mogelijk maken. Dit vraagt om medewerkers die mee- en vooruitdenken, nieuwsgierig zijn en zichzelf continu willen blijven ontwikkelen. Kijk voor meer info: https://werken.belastingdienst.nl/centrale-administratieve-processen-cap


Reageer op deze vacature