Belastingdienst

Fiscaal technisch specialist

Functie omschrijving

“Samen met mijn collega’s bedenk ik hoe we de inningsprocessen kunnen verbeteren. Nieuwe ontwikkelingen op IV-gebied spelen hierbij een belangrijke rol. Hoe kan ik zo goed mogelijk de collega’s van de uitvoering bedienen, binnen de regels en met de middelen die de invordering ter beschikking staan?” Henk Weterings, fiscaal technisch adviseur Regie en Kwaliteit.

Nederlandse burgers, bedrijven en de politiek stellen steeds hogere eisen aan de massale processen van de Belastingdienst. En terecht! Het onderdeel centrale administratieve processen (CAP) is verantwoordelijk voor deze massale processen. We willen hoge eisen tijdig realiseren en kwalitatief altijd de juiste gegevens leveren. De afdeling Regie en Kwaliteit zorgt dat deze processen voldoen aan de strategische doelstellingen en borgt de kwaliteit.

In jouw rol als fiscaal technisch adviseur bewaak je de kwaliteit van deze processen. Jij waarborgt de eenheid van beleid en uitvoering, denkt proactief mee en toetst beleidsmatige voorstellen op haalbaarheid en uitvoerbaarheid. Daarbij schakel je veel, stem je zaken af met diverse stakeholders en weeg je de verschillende belangen af. Managementleden adviseer je zowel gevraagd als ongevraagd en je informeert hen op vakinhoudelijk en procesmatig gebied. Om op de hoogte te blijven van wat er speelt binnen een invordering schrijf je ook verweerschriften en vertegenwoordig je de Belastingdienst in fiscale en juridische procedures, zowel rond Belastingen als Toeslagen.

Als fiscaal technisch adviseur adviseer je inhoudelijk over juridische en invorderingszaken die spelen binnen de directie CAP. Dit doe je op basis van jouw kennis van de Invorderingswet, de Leidraad Invordering, de Algemene wet inzake rijksbelastingen en het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. Je sluit aan bij overleggen en blijft op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in jouw vakgebied. Zodat je een partner in business bent voor je collega’s, management en externe partijen. Afhankelijk van jouw ervaring stellen we een uitgebalanceerde mix van (fiscale) opleidingen, vaardigheidstrainingen en coaching on the job voor je samen. Een geweldige kans om je vakinhoudelijke en persoonlijke vaardigheden te ontwikkelen én je verder te verdiepen in de invordering, zodat je kunt bijdragen aan de uitvoering van fiscale wet- en regelgeving en dús aan de Belastingdienst van de toekomst!

Word jij de nieuwe collega van Henk? Of wil je eerst praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem dan contact op met Henk Weterings, via 06 - 15 29 92 39.

Functie-eisen

  • Je beschikt over (aantoonbaar) wo werk- en denkniveau.
  • Je hebt ervaring met projectmatig werken.
  • Je hebt bij voorkeur relevante werkervaring in een juridische functie en/of een politiek-bestuurlijke organisatie.
  • Je hebt het liefst al ervaring met het aansturen en coachen van collega’s.
  • Je hebt bij voorkeur actuele invorderingskennis.
  • Je hebt bij voorkeur vakinhoudelijke kennis van onder meer de Invorderingswet 1990, de Leidraad invordering 2008, de Algemene wet inzake Rijksbelastingen en de Algemene wet bestuursrecht.
  • Je bent bereid om tussen verschillende vestigingen te reizen mocht dit nodig zijn.
  • Je hebt bij voorkeur een wo-diploma, liefst in de richting van fiscaal of civiel recht, of behaalt deze medio 2022.

Jouw competenties?

  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • netwerken
  • organisatiesensitiviteit
  • besluitvorming

Herken jij jezelf ook hierin?

In je werk denk en handel je zo veel mogelijk vanuit de belastingschuldige en je wilt de processen daarop laten aansluiten. Collega’s vinden jou goed in je vak en zien je als een vraagbaak en duidelijke coördinator. Je hebt het geduld om zaken goed uit te leggen, bent een flexibele aanpakker, neemt initiatief en richt je op kwaliteit én kwantiteit. Daarnaast grijp je graag de kans om jezelf te blijven ontwikkelen via opleiding, scholing en specifieke cursussen. Bijvoorbeeld op het gebied van lean. Met jouw motivatie zit het ook wel goed. Je kunt niet wachten om te beginnen!

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €4281,- tot €6419,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden. Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet altijd mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de medewerker van de Belastingdienst geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.

Bijzonderheden

Voor interne sollicitanten is deze vacature vijf werkdagen eerder zichtbaar dan voor externe sollicitanten. Na de sluitingsdatum worden alle sollicitanten in één keer beoordeeld, wat betekent dat de interne sollicitant dus niet beschikt over een voorrangspositie, tenzij er sprake is van gelijke geschiktheid.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

De standplaatsen voor deze vacature zijn Groningen, Enschede en Amsterdam.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
Op 23 en 24 augustus 2021 vinden de selectiegesprekken plaats. Én het assessment voor deze functie wordt uitgevoerd op 2 september 2021. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken 30.000 mensen verspreid over het hele land. We zijn verantwoordelijk voor heffing, inning en controle van belastingen en premies volksverzekeringen. Daarnaast sporen we fraude op, verrichten we douanetaken en zorgen we voor de uitbetaling van voorlopige teruggaven en huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag. In teams werken medewerkers met uiteenlopende achtergronden en opleidingsniveaus aan de dienstverlening voor miljoenen burgers en bedrijven. Op dit moment is de Belastingdienst volop in beweging; de rol van data wordt steeds groter en werkzaamheden worden in toenemende mate gedigitaliseerd. Maar in welk team of vakgebied je ook werkzaam bent: bij de Belastingdienst heb je direct een verantwoordelijke functie, van waaruit je je in verschillende richtingen verder kunt ontwikkelen om burgers en bedrijven in Nederland nog beter van dienst te kunnen zijn. De Belastingdienst is op weg naar de toekomst!

Directie Centrale Administratieve Processen

De Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. CAP is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie en de sturing van de massale productieprocessen (regiefunctie voor massale verwerking en beheersing). En om dit goed in te kunnen vullen, is CAP verantwoordelijk voor de integrale productieplanning en productiebeheersing.


Reageer op deze vacature