Belastingdienst

Fiscaal pensioenmedewerker MKB

Functie omschrijving

Fiscale vraagstukken met betrekking tot pensioenen en andere oudedagsvoorzieningen behandelen. Toezicht houden op een juiste uitvoering van de bijbehorende fiscale faciliteiten. Dat is waar jouw hart als pensioenspecialist sneller van gaat kloppen. De diversiteit van de klanten, de grote verscheidenheid van de problematiek en de wetswijzigingen die elkaar in groot tempo opvolgen, maken jouw werk nooit saai.

Dit doe je bij de Belastingdienst
Jij behandelt fiscale vraagstukken met betrekking tot pensioenen en andere oudedagsvoorzieningen. Daarbij kan het gaan om vooroverleg, het afgeven van beschikkingen, ondersteuning verlenen bij controles of de behandeling van aangiften. Ook neem je bezwaarschriften in behandeling.  

Jij bent het aanspreekpunt op jouw kantoor, als het gaat om pensioenen en andere oudedagsvoorzieningen. Denk hierbij niet alleen aan pensioenen voor dga’s, stamrechten, lijfrenten en oudedagsverplichtingen. Ook pensioenen voor werknemers, generatiepactregelingen en regelingen voor vervroegde uittreding vallen onder jouw werkgebied. Je werkt nauw samen met collega’s die aan verschillende middelen werken, zoals inkomensheffing, loonheffingen en vennootschapsbelasting. Daarnaast kun je altijd met vragen terecht bij jouw collega pensioenspecialisten.

Een bijzondere baan, omdat…

  • Het een baan is die er ook écht toe doet. Met € 60 mrd tot € 100 mrd aan voorzieningen in eigen beheer en daarnaast bijna € 2.000 mrd aan belegd pensioenvermogen, zijn de fiscale belangen enorm.
  • Je continu bezig bent om op de hoogte te blijven van de wijzigende wet- en regelgeving. Zo leer je steeds bij en dat maakt jouw werk uitdagend. 
  • Je veel mogelijkheden krijgt om je zowel op vakinhoudelijk als persoonlijk vlak te ontwikkelen. 
  • Je onderdeel wordt van een relatief kleine, maar hechte club van specialisten, die altijd voor je klaarstaan.
  • Je ook veel samenwerkt met aardige en behulpzame collega’s met veel kennis van andere middelen en bij wie je eveneens altijd kunt aankloppen voor hulp.
  • De Belastingdienst een fijne werkgever is waarbij een goede sfeer op de werkvloer belangrijk is en waarbij je als medewerker veel verantwoordelijkheid, flexibiliteit en vrijheid krijgt. Er is sprake van hybride werken waardoor je deels thuis en deels op kantoor werkt.

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving
“Mijn werk is uitdagend en afwisselend. Ik vind het fijn dat ik veel tijd krijg om dingen goed uit te zoeken. Kwaliteit gaat namelijk vóór op kwantiteit. Elke casus is anders en heeft vaak raakvlakken met problematiek in andere heffingen. Daardoor leer ik elke dag weer iets nieuws bij. Tot slot werk ik samen met echt leuke collega’s, die altijd bereid zijn om even te sparren of om me verder te helpen.” Gabriëlle, pensioenspecialist loonheffingen bij de directie Midden- en Kleinbedrijf.

Functie-eisen

  • Je hebt aantoonbaar HBO- werk- en –denkniveau bij voorkeur op het gebied van fiscaal recht of fiscale economie.
  • Je hebt actuele fiscale kennis van pensioenen en oudedagvoorzieningen.
  • Je werkt graag samen met collega’s om kennis uit te wisselen en eenheid van beleid en uitvoering te waarborgen.
  • Je communiceert zorgvuldig, zowel mondeling als schriftelijk in het Nederlands.

Jouw competenties

  • omgevingsbewustzijn
  • oordeelsvorming
  • zelfontwikkeling
  • overtuigingskracht
  • samenwerken

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2817,- tot €3782,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

Dit betreft een vacature die permanent open staat. Dit betekent dat wij in gezamenlijk overleg de instroomdatum bepalen. Dit betreft altijd de eerste van de maand.

We zoeken collega's door het hele land, vermeld duidelijk in je motivatiebrief naar welke eerste, tweede en eventuele derde voorkeurslocaties je solliciteert. We hebben kantoren op de volgende locaties : Almere, Amsterdam, Hoofddorp, Hoorn, Den Haag, Rotterdam, Breda, Middelburg, Eindhoven, Maastricht, Venlo, Utrecht, Arnhem, Doetinchem, Zwolle, Enschede, Emmen, Groningen en Leeuwarden.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Midden- en Kleinbedrijf

De Directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van het Midden- en kleinbedrijf en onderscheidt entiteiten in het middenbedrijf (ongeveer 0,4 miljoen) én in het kleinbedrijf (ongeveer 1,8 miljoen kleine bedrijven, starters en ZZP’ ers).
De klantbehandeling kenmerkt zich door informatiegericht toezicht en een integrale en subjectgerichte aanpak. MKB streeft optimalisering van belastingopbrengsten na door de inzet van diverse handhaving- en toezichtmiddelen ter versterking van de compliance, met aandacht voor slimme en nieuwe IT- toepassingen. MKB is ook verantwoordelijk voor het vorm en inhoud geven aan de integrale overheidssamenwerking. Én MKB houdt zich bezig met deurwaarderij en waarde-onderzoek.


Reageer op deze vacature