Belastingdienst

Vaktechnisch specialist invordering

Functie omschrijving

Nederland telt ruim twaalf miljoen belastingplichtigen in binnen- en buitenland. De afdeling Dienstverlening van de Belastingdienst helpt hen bij vragen over bijvoorbeeld inkomstenbelasting, invordering en toeslagen. Jij zorgt als vaktechnisch specialist mede voor de doorontwikkeling van die dienstverlening. Je werkzaamheden kun je doen vanuit huis, indien nodig op de diverse locaties van de Belastingdienst en vanuit Utrecht en Amsterdam.    

Dit doe je bij de Belastingdienst
Samen met andere specialisten geef je de landelijke vaktechnische (top)structuur vorm binnen de afdeling Dienstverlening. Je sluit aan bij de vaktechnische infrastructuur Invordering van Centrale Administratieve Processen. Daarom woon je diverse vergaderingen op het gebied van vaktechniek bij in Amsterdam en Utrecht. Ook zorg je voor het uitdragen van actuele vaktechnische informatie. De Europese wet- en regelgeving, beleidslijnen, voorschriften, richtlijnen en werkinstructies omtrent invordering vormen de basis voor de uitvoering van jouw werkzaamheden. Je initieert wijzigingen voor het dienstverleningsproces, pakt deze op en stimuleert je collega’s om dat ook te doen. 

In jouw rol ben je het aanspreekpunt voor de medewerkers van de afdeling Dienstverlening op vaktechnisch gebied voor de invordering en medeverantwoordelijk voor de eenheid tussen beleid en uitvoering. Je vertaalt wettelijke aanpassingen naar de uitvoering en begeleidt medewerkers hierbij. Ook voor collega’s ben je een vraagbaak. Je ondersteunt hen bij complexe vraagstukken, deelt informatie met hen en geeft voorlichting. Het management kan bij jou terecht met vragen die betrekking hebben op de kwaliteit van uitgevoerde werkzaamheden en de prestatie van medewerkers. En je voert vaktechnische overleggen met de aanspreekpunten en coördinatoren binnen jouw aandachtsgebied.

Een bijzondere baan, omdat …

  • Je werkt aan dienstverlening met een breed scala aan primaire en ondersteunende processen die in het huidige politiek-bestuurlijke en maatschappelijke klimaat flink veranderen.
  • Je werkt aan dienstverlening op basis van processen die raakvlakken hebben met tal van organisatieonderdelen binnen de Belastingdienst.
  • Je helpt om de dienstverlening op het gebied van invordering makkelijker en toegankelijker te maken voor miljoenen belastingplichtigen.
  • Je volop mogelijkheden krijgt om jezelf op zowel persoonlijk als vakinhoudelijk gebied te ontwikkelen.

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving
“Dagelijks werk ik aan complexe kwesties die voortvloeien uit het werk van verschillende collega’s. Daarbij bewaak ik de eenheid tussen beleid en uitvoering. Kortom: een veelzijdige en uitdagende baan!” Jeroen, vaktechnisch aanspreekpunt voor de directie Particulieren.

Functie-eisen

  • Je hebt hbo-werk en denkniveau en bij voorkeur een hbo-bachelordiploma in een fiscale richting.
  • Je hebt minimaal vier jaar werkervaring in een coördinerende functie.
  • Je hebt minimaal twee jaar werkervaring in een fiscale functie op het gebied van invordering.
  • Je hebt ervaring met het structureren van fiscale processen.
  • Je wilt je blijven ontwikkelen door bijvoorbeeld (interne) opleidingen te volgen en deelt graag je kennis met collega’s.
  • Je hebt bij voorkeur kennis van toeslagen en van de processen binnen de Belastingdienst.

Jouw competenties

  • oordeelsvorming
  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • plannen en organiseren
  • zelfontwikkeling

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2881,- tot €4070,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

De plaats van tewerkstelling zal in overleg worden bepaald. We houden hierbij rekening met je woonplaats. Voor overleggen word je in Utrecht en Amsterdam verwacht. 

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die beschikking mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
  • Op 27 januari 2022 vinden de selectiegesprekken plaats. Gezien de huidige maatregelen vinden deze gesprekken plaats via video-bellen.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken 30.000 mensen verspreid over het hele land. We zijn verantwoordelijk voor heffing, inning en controle van belastingen en premies volksverzekeringen. Daarnaast sporen we fraude op, verrichten we douanetaken en zorgen we voor de uitbetaling van voorlopige teruggaven en huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag. In teams werken medewerkers met uiteenlopende achtergronden en opleidingsniveaus aan de dienstverlening voor miljoenen burgers en bedrijven. Op dit moment is de Belastingdienst volop in beweging; de rol van data wordt steeds groter en werkzaamheden worden in toenemende mate gedigitaliseerd. Maar in welk team of vakgebied je ook werkzaam bent: bij de Belastingdienst heb je direct een verantwoordelijke functie, van waaruit je je in verschillende richtingen verder kunt ontwikkelen om burgers en bedrijven in Nederland nog beter van dienst te kunnen zijn. De Belastingdienst is op weg naar de toekomst!

Directie Particulieren

De Directie Particulieren (P) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van ongeveer 11 miljoen burgers, buitenlandse belastingplichtigen, grensarbeiders en werknemers van internationale organisaties en diplomaten. De belangrijkste belastingmiddelen zijn inkomensheffing-niet winst en de schenk- en erfbelasting. De fiscale behandeling omvat toezicht, bezwaar en beroep én de directie behandelt de klachten voor de directies Particulieren, Grote Ondernemingen, Midden- en Kleinbedrijf, Centrale Administratieve Processen en KIantinteractie & -services. De directie Particulieren stuurt bovendien Belastingdienst Caribisch Nederland (BCN) aan.


Reageer op deze vacature