Belastingdienst

Teammanager Ondersteuning Software Ontwikkelaars

Functie omschrijving

“De commerciële software wereld verbinden met de Belastingdienst dat is een geweldige ervaring en uitdaging. Samen aangiftesoftware realiseren die naadloos op de Belastingdienstsystemen aansluit is onze opdracht.” Jan Swart, teamleider Ondersteuning Software Ontwikkelaars bij de Belastingdienst.

De directie Centrale Administratieve Processen (CAP) van de Belastingdienst is verantwoordelijk voor massale, fabrieksmatige en kantoorprocessen van klant tot klant. Binnen CAP opereert het team Ondersteuning Software Ontwikkelaars (OSWO). Dit team is onder meer verantwoordelijk voor het inrichten en opstellen van de digitale berichtspecificaties voor externe softwareleveranciers. Ook beheert dit team een testvoorziening voor softwareontwikkelaars, en vervult het accountmanagement richting de externe partijen. Om zijn werk goed te kunnen doen, staat team OSWO in nauw contact met de ICT- afdelingen en -ketens en met de beleidsdirecties binnen de Belastingdienst. Voor wat betreft nieuwe fiscale wetgeving heeft het team contact met het ministerie van Financiën, en voor wijzigingen in het premiestelsel met het ministerie van Sociale Zaken en het UWV. Ook overleggen de teamleden regelmatig met softwareleveranciers. Aan hen levert het team de fiscale specificaties van belastingen en premies, zodat deze kunnen worden ingebouwd in de administratieve en fiscale softwarepakketten.

In jouw rol van teamleider OSWO geef je leiding aan en ben je verantwoordelijk voor de werkzaamheden en de ontwikkeling van zo’n twintig medewerkers. Dit zijn accountmanagers, releasemanagers en kwaliteitsmanagers. Samen met hen zorg je voor het op een hoog kwaliteitsniveau houden van het inkomende digitale berichtenverkeer vanuit bedrijven en intermediairs. Denk aan de verplichte fiscale aangiftes die bedrijven en intermediairs periodiek doen. Daarnaast richt jij je met je team op de doorontwikkeling van dit digitale berichtenverkeer. Jullie streven naar een hoge kwalitatieve en foutloze berichtenstroom. Zo zorgen jullie dat de achterliggende processen van de Belastingdienst, zoals de verwerking van de aangiftes, probleemloos verlopen.

Als teamleider OSWO zie je erop toe dat jouw team hechte contacten onderhoudt met de koepels en brancheorganisaties van bedrijven, intermediairs en softwareontwikkelaars. Ook zorg je dat je medewerkers het accountmanagement richting de individuele softwarepartijen goed invullen. Jullie organiseren daarnaast bijeenkomsten voor afstemming met de marktpartijen, en tien tot twaalf keer per jaar een seminar over de actuele aanpassingen op het gebied van premies en fiscale wetgeving. Je werkt dus op het snijvlak van de Belastingdienst en de softwarepartijen, bedrijven en intermediairs. Jouw uitdaging? Binnen deze dynamische omgeving tot concrete resultaten komen. Dit doe je door samen met je team de brug te slaan tussen die in- en externe omgeving, door dagelijks te schakelen tussen strategische ontwikkelingen en uitvoering, en door de fiscale wet- en regelgeving op de juiste manier te vertalen naar de praktijk.

Word jij onze nieuwe collega? Of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem dan contact met Jan Swart, teamleider OSWO, via 06 - 18 60 48 43.

Functie-eisen

  • Je hebt een wo-diploma, bij voorkeur in een relevante richting zoals bedrijfskunde of bestuurlijke informatica.
  • Je hebt minimaal vijf jaar leidinggevende ervaring waarbij je als gedreven coach zichtbaar aanwezig en koersvast was bij dynamische ontwikkelingen.
  • Je hebt ervaring met het inrichten en beheren van digitaal berichtenverkeer, onder meer met het opstellen van specificaties en standaarden.
  • Je hebt ervaring met relatiemanagement richting uiteenlopende in- en externe partijen.
  • Je bent aantoonbaar succesvol in het, binnen een veranderende organisatie, leiden van een team of organisatieonderdeel.

Jouw competenties?

  • omgevingsbewustzijn
  • ontwikkelen medewerkers
  • netwerken
  • analyseren
  • plannen en organiseren

Herken jij jezelf ook hierin?

Op professioneel gebied ben jij koersvast en zet je probleemloos de grote lijnen uit richting de stip aan de horizon. Je hebt een goed luisterend oor en uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden. Analytisch als je bent, doorgrond je snel de kern van vraagstukken. Probleemloos onderscheid jij hoofd- en bijzaken. De knelpunten die je ziet, los je snel op. Met jouw open en enthousiaste instelling bind je mensen moeiteloos aan je, en bouw je een stevig in- en extern netwerk op. Als echte teamspeler neem je anderen op een plezierige manier mee in jouw ideeën en aanpak. Daarbij boek je, ook in een complexe omgeving, duidelijke resultaten. Bestuurlijk acteren gaat je gemakkelijk af en je beweegt je moeiteloos op verschillende niveaus en binnen in- en externe partijen.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €4281,- tot €6419,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

Voor interne sollicitanten is deze vacature vijf werkdagen eerder zichtbaar dan voor externe sollicitanten. Na de sluitingsdatum worden alle sollicitanten in één keer beoordeeld, wat betekent dat de interne sollicitant dus niet beschikt over een voorrangspositie, tenzij er sprake is van gelijke geschiktheid.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
Op 8 juni 2021 vinden de selectiegesprekken plaats. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken 30.000 mensen verspreid over het hele land. We zijn verantwoordelijk voor heffing, inning en controle van belastingen en premies volksverzekeringen. Daarnaast sporen we fraude op, verrichten we douanetaken en zorgen we voor de uitbetaling van voorlopige teruggaven en huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag. In teams werken medewerkers met uiteenlopende achtergronden en opleidingsniveaus aan de dienstverlening voor miljoenen burgers en bedrijven. Op dit moment is de Belastingdienst volop in beweging; de rol van data wordt steeds groter en werkzaamheden worden in toenemende mate gedigitaliseerd. Maar in welk team of vakgebied je ook werkzaam bent: bij de Belastingdienst heb je direct een verantwoordelijke functie, van waaruit je je in verschillende richtingen verder kunt ontwikkelen om burgers en bedrijven in Nederland nog beter van dienst te kunnen zijn. De Belastingdienst is op weg naar de toekomst!

Directie Centrale Administratieve Processen

De Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. CAP is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie en de sturing van de massale productieprocessen (regiefunctie voor massale verwerking en beheersing). En om dit goed in te kunnen vullen, is CAP verantwoordelijk voor de integrale productieplanning en productiebeheersing.


Reageer op deze vacature