Belastingdienst

Specialist invordering

Functie omschrijving

“Grote bedrijven, grote belangen. Ziekenhuizen en beursgenoteerde bedrijven: er kan veel afhangen van mijn beslissing, maar het is fijn als ik met daadkrachtig optreden en met het nemen van soms moeilijke beslissingen toch een voor alle partijen gewenst resultaat kan bereiken.” Sasja Jonker, specialist invordering bij de directie Grote Ondernemingen van de Belastingdienst.

De invorderingsspecialist gaat werken in een team van invorderingsspecialisten van verschillende niveaus. Dat team is, afhankelijk van de regio, gevestigd op meerdere locaties. Je werkt onderling veel samen maar ook met invorderingsspecialisten van andere teams. De directie Grote Ondernemingen werkt volgens het concept van individuele klantbehandeling. Dat betekent dat je als invorderingsspecialist in nauw contact staat met de klantcoördinator van de diverse bedrijven om de heffings-, controle- en invorderingsstrategie op elkaar af te stemmen.

In jouw functie van invorderingsspecialist bevorder je de tijdige betaling van belastingen door de grootste bedrijven van Nederland. Je komt in actie als voor het innen van belastinggelden specifieke, civiel rechterlijke kennis nodig is én je bent verantwoordelijk voor de behandeling van complexe invorderingsrisico’s. Je signaleert (mogelijke) betalingsproblemen en je controleert, bespreekt en behandelt verzoeken van ondernemers, grootaandeelhouders of vermogende particulieren die uitstel van betaling of kwijtschelding van hun belastinggelden willen. Je gaat met hen of met hun adviseurs in gesprek over hun betaalgedrag en je overlegt over betalingsregelingen. Je beoordeelt de mogelijkheden tot aansprakelijkstelling en initieert bijvoorbeeld boekenonderzoeken. Je houdt de regie op de dwanginvordering en detecteert risico’s. Uiteraard stem jij jouw werkzaamheden zorgvuldig af en werk je nauw samen met de met collega’s van de invordering én van de klantbehandeling.

Als invorderingsspecialist heb je uiteraard affiniteit met de fiscaliteit en heb je oog voor de verbanden tussen de verschillende belastingmiddelen. Je wordt door anderen gezien als een expert binnen jouw vakgebied en zij doen graag een beroep op jouw kennis en kunde voor hulp of advies bij complexe problematiek.

Zullen we zaken doen en word jij de nieuwe collega van Sasja? Of wil je liever eerst eens praten over jouw, misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem dan contact met ons op!

Functie-eisen

  • Je hebt een bachelor diploma, bij voorkeur rechten of fiscaal recht en economie.
  • Je hebt minimaal twee *) jaar recente en relevante werkervaring in een invorderingsfunctie.
  • Je hebt uitstekende actuele kennis van invorderingsrecht en/of civielrecht en/of faillissementsrecht.
    *) Voor de locatie Breda geldt een ondergrens van minimaal 4 jaar relevante werkervaring.

Jouw competenties?

  • Oordeelsvorming
  • Overtuigingskracht
  • Organisatiesensitiviteit
  • Samenwerken
  • Klantgerichtheid

Herken jij jezelf ook hierin?
Je staat stevig in je schoenen en laat je niet snel uit het veld slaan. Tegelijkertijd ben je flexibel, toon je initiatief en heb je inlevingsvermogen. Je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden, zowel in het Nederlands als in het Engels, waardoor je een gelijkwaardig en representatief gesprekspartner bent. Door je passie voor je vak ben je altijd uitstekend op de hoogte van relevante ontwikkelingen in de fiscale wet- en regelgeving en natuurlijk wil je ook jezelf altijd blijven ontwikkelen, zowel vakinhoudelijk als persoonlijk. Zo laat je zien dat jij klaar bent voor en wilt bijdragen aan de Belastingdienst van de toekomst!

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2623,- tot €3546,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 24 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je maandinkomen deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur.

De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer.

Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Wij bieden je een full time opleidingstraject van minimaal 9 maanden aan, dat deels voor jou op maat gemaakt wordt. Gedurende dit opleidingstraject is het niet mogelijk om in deeltijd te werken en is het alleen mogelijk om in overleg vakantie op te nemen. Nadat je dit traject hebt afgerond en bij goed functioneren, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de interne kandidaat geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.

In verband met het opleidingstraject is de startdatum 1 juni 2021.

Bijzonderheden

Standplaats:
We hebben vacatures in Amsterdam, Arnhem, Breda, Groningen en Utrecht. Vermeld in je brief duidelijk naar welke locatie(s) je solliciteert.

In juni 2021 start de invorderingsopleiding en deze duurt minimaal 9 maanden. Tijdens het opleidingstraject wordt van jou verwacht dat je full time beschikbaar bent.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die beschikking mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna kunnen we beoordelen of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
  • Op 24, 29 en 31 maart vinden de selectiegesprekken plaats.
  • Op 13 en 14 april willen we het arbeidsvoorwaardegesprek met je voeren.
  • Gezien de huidige maatregelen i.v.m. COVID-19 vinden alle gesprekken plaats via video-bellen.

Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van 3 jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.


Reageer op deze vacature