Belastingdienst

Registeraccountant btw e-commerce

Functie omschrijving

“Globalisering, e-commerce, technologie, EU-recht, belastingrecht, accountancy; het raakt iedereen in ons land. En het zijn de dagelijkse ingrediënten voor de uitdagende baan waarin je als accountant het verschil maakt. Geen dag is hetzelfde. En dat alles in een goede balans tussen werk-privé.” Ruud Ortmans, registeraccountant bij de Belastingdienst.

Globalisering is een feit en stopt niet. Sterker nog, het groeit alleen maar. Consumenten doen net zo makkelijk zaken met de bakker om de hoek als, via online platforms, in Australië, Amerika, China of waar dan ook. Dit is het speelveld van het Kennis- en Expertisecentrum (K&E) Buitenland van de Belastingdienst. Het K&E Buitenland is verantwoordelijk voor de internationale fiscale behandeling van burgers en bedrijven die gevestigd zijn in het buitenland en enige vorm van belaste activiteiten hebben in Nederland. Het K&E Buitenland werkt binnen de Belastingdienst nauw samen met de directies Grote Ondernemingen en Midden- en Kleinbedrijf. Controles bij internationale ondernemingen gebeuren regelmatig in samenwerking met Belastingdiensten van andere Europese landen. Het K&E Buitenland positioneert zich binnen de Belastingdienst ook als hét loket voor de buitenlandse belastingplicht. Vanaf 1 juli 2021 geldt binnen de omzetbelasting de nieuwe EU-btw-richtlijn voor e-commerce. Met de bestaande mini-one-stop-shopregeling (MOSS) kunnen ondernemers de btw-aangifte doen voor hun EU-transacties en die financieel verrekenen. Deze regeling wordt uitgebreid met de invoer-one-stop-shop (i-OSS). Die biedt ondernemers ook de mogelijkheid om de btw bij invoer aan te geven via één loket, zodat ze eenvoudiger EU-breed btw kunnen betalen. Ook wordt de bestaande MOSS-regeling uitgebreid met een one-stop-shopregeling voor meerdere diensten en goederenleveringen aan consumenten binnen de EU.  

In jouw rol van registeraccountant btw e-commerce ben je onze spil: je waarborgt de eenheid in beleid en uitvoering van onze controles. Je hebt onder meer een belangrijke rol bij de samenwerking met buitenlandse belastingdiensten waarmee je samen multilaterale controles uitvoert. Tactische en strategische vraagstukken pak je proactief op en vertaal je naar concrete verbetervoorstellen. Ook het borgen en op peil houden van kwaliteit behoren tot jouw verantwoordelijkheden. Samen met het vaktechnisch aanspreekpunt initieer je vaktechnische overleggen op het gebied van controle. Zo zorg je ook daar voor de verbinding tussen de vaktechniek en het management van het K&E Buitenland. Je adviseert dit management gevraagd en ongevraagd en informeert hen vakinhoudelijk en procesmatig. Uiteraard heb en houd je hierbij oog voor politieke gevoeligheden.

Als registeraccountant btw e-commerce ondersteun en adviseer je je directe collega’s en ben je hun aanspreekpunt rondom complexe vaktechnische casuïstiek of als uiteenlopende belangen een rol spelen. Je hebt daarbij natuurlijk oog voor andere middelen en processen en neemt een onafhankelijk standpunt in. Naast collega-registeraccountants en controlemedewerkers help je ook collega’s uit de processen heffing en inning. Je maakt bij de uit te voeren controles deel uit van een behandelteam waarin alle disciplines voorkomen en voert daar als registeraccountant de regie. Tot slot help je mee bij het ontwikkelen van een effectieve en werkbare handhavingsstrategie die aansluit op de actuele markt én toekomstbestendig is. En hoewel veel al vaststaat, valt er ook nog genoeg te ontdekken. Samen onderzoeken hoe we op de beste en juiste manier de nieuwe en bestaande wet- en regelgeving kunnen toepassen in de praktijk.

Word jij de nieuwe collega van Ruud? Of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem dan contact met ons op!

Functie-eisen

  • Je bent registeraccountant en staat ingeschreven in het NBA-register.
  • Je beschikt over uitstekende kennis van en hebt ervaring binnen het vakgebied.
  • Je hebt ervaring in EDP- en statistical audit.  
  • Je hebt bij voorkeur affiniteit met de omzetbelasting.
  • Je hebt affiniteit met digitaal werken en het werken met geautomatiseerde systemen.
  • Je spreekt en schrijft goed Nederlands en Engels.

Jouw competenties?

  • durf
  • omgevingsbewustzijn
  • oordeelsvorming
  • plannen en organiseren
  • visie

Herken jij jezelf ook hierin?
Je hebt een sterke persoonlijkheid en bent het gewend om de regie te nemen. Daarbij ben je integer en heb je een goed gevoel voor verhoudingen binnen grote en complexe organisaties. Verder ben je erg flexibel en schakel je dus gemakkelijk tussen onderwerpen en niveaus. Overigens zonder daarbij de prioriteiten uit het oog te verliezen. Je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden en overbrugt probleemloos verschillende belangen. In een steeds veranderende omgeving voel jij je als een vis in het water en laat je het goede voorbeeld zien.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €4367,- tot €6547,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.  Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de medewerker van de Belastingdienst geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.

Bijzonderheden

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • Selectiegesprekken zullen in overleg ingepland worden. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken 30.000 mensen verspreid over het hele land. We zijn verantwoordelijk voor heffing, inning en controle van belastingen en premies volksverzekeringen. Daarnaast sporen we fraude op, verrichten we douanetaken en zorgen we voor de uitbetaling van voorlopige teruggaven en huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag. In teams werken medewerkers met uiteenlopende achtergronden en opleidingsniveaus aan de dienstverlening voor miljoenen burgers en bedrijven. Op dit moment is de Belastingdienst volop in beweging; de rol van data wordt steeds groter en werkzaamheden worden in toenemende mate gedigitaliseerd. Maar in welk team of vakgebied je ook werkzaam bent: bij de Belastingdienst heb je direct een verantwoordelijke functie, van waaruit je je in verschillende richtingen verder kunt ontwikkelen om burgers en bedrijven in Nederland nog beter van dienst te kunnen zijn. De Belastingdienst is op weg naar de toekomst!

Directie Particulieren

De Directie Particulieren (P) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van ongeveer 11 miljoen burgers, buitenlandse belastingplichtigen, grensarbeiders en werknemers van internationale organisaties en diplomaten. De belangrijkste belastingmiddelen zijn inkomensheffing-niet winst en de schenk- en erfbelasting. De fiscale behandeling omvat toezicht, bezwaar en beroep én de directie behandelt de klachten voor de directies Particulieren, Grote Ondernemingen, Midden- en Kleinbedrijf, Centrale Administratieve Processen en KIantinteractie & -services. De directie Particulieren stuurt bovendien Belastingdienst Caribisch Nederland (BCN) aan.


Reageer op deze vacature