Belastingdienst

Specialist Vennootschapsbelasting F

Functie omschrijving

Veelzijdig, afwisselend en uitdagend, dat is jouw werk als specialist vennootschapsbelasting binnen de Belastingdienst vanuit een van de 19 kantoren in heel Nederland. Je komt als heffingsmedewerker voor het mkb met verschillende soorten bedrijven en adviseurs of klanten in contact.

Dit doe je bij de Belastingdienst
Jij bent verantwoordelijk voor het juist en volledig behandelen van aangiften binnen de fiscale wet- en regelgeving. Je voert je werkzaamheden uit in teams voor één of meer verschillende belastingmiddelen en samen werken jullie intensief aan een juiste fiscale behandeling van ondernemingen. Daarbij voer je toezicht uit op aangiften en behandel je verzoekschriften of verzoeken tot vooroverleg en bezwaarschriften. Dat doe je voor het middel vennootschapsbelasting. Uiteraard ga je daar met ondernemers en hun adviseurs over in gesprek. 

Je behandelt bezwaren naar aanleiding van correcties in de aanslagregeling, bijvoorbeeld op basis van de uitkomst van een boekenonderzoek, die door een adviseur of klant zijn ingediend. Ook behandel je verzoeken tot bijvoorbeeld het aangaan van een fiscale eenheid of een fusie- of splitsingsverzoek en treed je in overleg met de ondernemers en hun adviseurs als zij een verzoek indienen tot vooroverleg over een specifiek fiscaal onderwerp. Dan volgt een standpuntbepaling door de Belastingdienst waar jij in samenwerking met collega’s, vaktechnisch adviseurs en de vaktechnisch coördinator invulling aan kunt geven. 

Een bijzondere baan, omdat …

  • Je met jouw baan de kern van de werkzaamheden van de Belastingdienst raakt: de aangifte op juistheid controleren. 
  • Je je kunt blijven ontwikkelen en zo ook bijdraagt aan de Belastingdienst van de toekomst.
  • Je veel samenwerkt met je collega’s en het mkb.

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving 
"Veelzijdig, afwisselend en uitdagend, dat is jouw werk als toekomstig heffingsmedewerker MKB binnen de Belastingdienst. Als heffingsmedewerker kom je met verschillende soorten bedrijven en adviseurs of klanten in contact en overleg je regelmatig met deze partijen. Geloofwaardig, verantwoordelijk en zorgvuldig. Dat zijn de basiswaarden van de Belastingdienst die jij als medewerker uitdraagt. Je hebt een afwisselende baan, vandaag een vooroverleggesprek met een adviseur en morgen heb je een hoorgesprek met een klant in je agenda of werk je aan een vragenbrief met betrekking tot een post in de aanslagregeling." Stephan, specialist vennootschapsbelasting bij de Belastingdienst.

Functie-eisen

  • Je hebt hbo-werk- en –denkniveau.
  • Je hebt kennis van de vennootschapsbelasting.
  • Je kunt goed samenwerken.
  • Je communiceert zorgvuldig in het Nederlands, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Je houdt je graag op de hoogte van relevante ontwikkelingen in de fiscale wet- en regelgeving. 

Jouw competenties

  • klantgericht
  • resultaatgericht
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling
  • overtuigingskracht

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2675,- tot €3617,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden. Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de medewerker van de Belastingdienst geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.

Bijzonderheden

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

We zijn op zoek naar specialisten vennootschapsbelasting voor de volgende locaties: Almere, Amsterdam, Doetinchem, Breda, Den Haag, Eindhoven, Emmen, Groningen, Hoofddorp, Leeuwarden, Utrecht en Venlo. 

We vragen je in je motivatiebrief een eerste en eventueel tweede voorkeurslocatie op te nemen.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. Als dat het geval is, vindt van 4 juli tot 18 juli de voorselectietest plaats.
  • Van 1 augustus  tot en met 11 augustus vinden de selectiegesprekken plaats. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Midden- en Kleinbedrijf

De Directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van het Midden- en kleinbedrijf en onderscheidt entiteiten in het middenbedrijf (ongeveer 0,4 miljoen) én in het kleinbedrijf (ongeveer 1,8 miljoen kleine bedrijven, starters en ZZP’ ers).
De klantbehandeling kenmerkt zich door informatiegericht toezicht en een integrale en subjectgerichte aanpak. MKB streeft optimalisering van belastingopbrengsten na door de inzet van diverse handhaving- en toezichtmiddelen ter versterking van de compliance, met aandacht voor slimme en nieuwe IT- toepassingen. MKB is ook verantwoordelijk voor het vorm en inhoud geven aan de integrale overheidssamenwerking. Én MKB houdt zich bezig met deurwaarderij en waarde-onderzoek.


Reageer op deze vacature