Belastingdienst

Invorderingsmedewerker Landelijk Incasso Centrum Enschede

Functie omschrijving

Belastingplichtigen en toeslaggerechtigden effectief stimuleren én ondersteunen bij het
gebruikmaken van hun rechten en het voldoen aan hun plichten. Dat is ons streven. Als invorderingsmedewerker van het Landelijk Incasso Centrum in Enschede ben jij onmisbaar bij het waarmaken van deze maatschappelijk relevante ambitie.

Dit doe je bij de Belastingdienst

Binnen jouw team vinden twee grote werkstromen plaats: het behandelen van bezwaarschriften en het schrijven van adviezen inzake administratief beroep. In de toekomst worden er meerdere processen uitgevoerd. Jij bent op meerdere werkstromen werkzaam en combineert de werkzaamheden. Voor de werkstromen bezwaar voer je hoorgesprekken op diverse locaties van de Belastingdienst voor zowel bezwaar toeslagen als bezwaar kosten-rente. Voor de werkstroom administratief beroep werk jij adviezen uit voor Wettelijke Taken en beargumenteer je waarom wij afwijken van het verzoek van de burger. 

Je schrijft zakelijke brieven waarin van belang is dat je standpunten duidelijk uiteenzet in begrijpelijke taal. Ook heb je veelvuldig telefonisch contact met belastingplichtigen en toeslaggerechtigden tijdens het behandeltraject. Daarnaast heb je in je werk veel contact met curatoren, schuldhulpverleners, ondernemers en belastingadviseurs. Om jouw kennis te borgen sluit je aan bij relevante overleggen en zorg je voor een toegevoegde waarde door casussen en kennis in te brengen. En voor collega’s ben je een sparringpartner. Door kennis te delen en elkaar op fiscaal vlak uit te dagen, zorgen jij en je collega’s er samen voor dat het team zich blijft ontwikkelen en zo naar een hoger niveau wordt getild.

Word jij onze nieuwe collega? Of wil je liever eerst eens praten over jouw, misschien wel toekomstige, werkzaamheden? Neem dan contact op met Alden Pervan op 06- 31 12 42 36 of Marjanne Snippe op 06 - 11 38 70 59.

Een bijzondere baan omdat…

  • Je bijdraagt aan het bevorderen van de compliance van burgers en bedrijven, en dat in een sfeer waarin transparantie, samenwerking en werken vanuit vertrouwen centraal staan.
  • Je helpt het vertrouwen in een moderne Belastingdienst te versterken; zo maak je onze missie, het bijdragen aan een financieel gezond Nederland, mede waar.
  • Je de kans krijgt om een opleiding te volgen om zo goed voorbereid te zijn als invorderingsmedewerker.
  • Je werkt in een omgeving die volop in beweging is waarin je helpt om het Landelijk Incasso Centrum verder te brengen.

 Dit zegt een collega over jouw werkomgeving

“Denken in oplossingen is een groot onderdeel van mijn werk. Dit doe je niet alleen voor de burgers, maar ook samen met je collega's. Binnen ons team houden we elkaar scherp en kijken we kritisch naar wat we doen en hoe we dit kunnen verbeteren. Hierdoor kun je echt wat teweegbrengen voor burgers!” Bas, invorderingsmedewerker bij het Landelijk Incasso Centrum van de Belastingdienst.

Functie-eisen

  • Je hebt mbo-werk- en -denkniveau.
  • Je bent bereid de interne invorderingsopleiding te volgen bij de Belastingdienst Academie. Dit is een fulltime opleiding van negen maanden.
  • Je beschikt over uitstekende schriftelijke communicatieve vaardigheden.
  • Je hebt bij voorkeur minimaal twee jaar werkervaring in een voor deze rol relevante functie.
  • Je hebt bij voorkeur kennis van het toezicht- en bezwaarproces.
  • Je hebt bij voorkeur kennis van en ervaring met toeslagen.
  • Je hebt bij voorkeur kennis van de Invorderingswet, de Leidraad Invordering, de Algemene wet inzake Rijksbelastingen en het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.

Jouw competenties 

  • zelfontwikkeling
  • oordeelsvorming
  • samenwerken
  • klantgerichtheid
  • resultaatgerichtheid

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2471,- tot €3220,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • Op woensdag 20 juli en woensdag 3 augustus vinden de selectiegesprekken plaats. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Centrale Administratieve Processen

De Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. CAP is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie en de sturing van de massale productieprocessen (regiefunctie voor massale verwerking en beheersing). En om dit goed in te kunnen vullen, is CAP verantwoordelijk voor de integrale productieplanning en productiebeheersing.


Reageer op deze vacature