Belastingdienst

Registeraccountant btw E-commerce

Functie omschrijving

“Globalisering, E-commerce, technologie, EU-recht, belastingrecht, accountancy; het raakt iedereen in ons land. En het zijn de dagelijkse ingrediënten voor de uitdagende baan waarin je als accountant het verschil maakt. Geen dag is hetzelfde. En dat alles in een goede balans tussen werk-privé.” Ruud, registeraccountant bij de Belastingdienst.

Ambities waarmaken, interessante vraagstukken oplossen, boeiende (buitenlandse) bedrijven onder de loep nemen. En óók: collegialiteit, maatschappelijke en internationale relevantie, een grote mate van zelfstandigheid en een zeer goede work-life-balance. Die unieke combinatie vind je bij de Belastingdienst, Kennis en Expertisecentrum Buitenland. Maak je klaar voor jouw nieuwe functie als registeraccountant bij Kennis en Expertisecentrum Buitenland op de locatie Eindhoven.

Als registeraccountant houd je toezicht of buitenlandse bedrijven het juiste bedrag aan belasting in Nederland betalen. Net als bij een jaarrekening controle gaat het bij het controleren van fiscale aangiften om de volledigheid, juistheid en tijdigheid van de verantwoording van de transacties. In jouw rol van registeraccountant bij het Kennis en Expertisecentrum Buitenland toets je of specifieke fiscale wet- en regelgeving juist is toegepast. Vanaf 1 juli 2021 geldt binnen de omzetbelasting de nieuwe EU-btw-richtlijn voor E-commerce.

Met de deze richtlijn kunnen ondernemers de btw-aangifte doen voor hun EU-transacties en die financieel verrekenen. Deze zogenaamde one-stop-shopregeling (OSS) geldt voor meerdere diensten en goederenleveringen aan consumenten binnen de EU. Binnen deze regeling is tevens sprake van de invoer-one-stop-shop (i-OSS). Je werkt hiervoor veel samen met fiscalisten van de verschillende belastingmiddelen en met specialisten op het gebied van bijvoorbeeld formeel recht, Douane of constructiebestrijding.

Maar als registeraccountant bij de Belastingdienst doe je meer dan het uitvoeren van complexe toezicht. Vanuit jouw kennis en kunde draag je natuurlijk ook bij aan de vaktechnische ontwikkeling van jouw vak, aan de begeleiding van collega’s en aan de kwaliteit van het toezicht van jouw team. Je bent betrokken bij het formuleren van gepast toezicht op bedrijven en je voert vooroverleg met hun fiscalisten en adviseurs over de fiscale consequenties van hun activiteiten en plannen: je bent hun gesprekspartner over de inrichting van de fiscale beheersing van hun bedrijf. Én vanuit jouw kennis en kunde draag je natuurlijk ook bij aan de vaktechnische ontwikkeling van jouw vak.

Je hebt regelmatig contact met internationale bedrijven. Bij het samenstellen van je precieze taken houden we rekening met jouw kennis en ervaring. Zo is het mogelijk om je te specialiseren in één of meer belastingmiddelen, of om je juist breed te oriënteren.

Functie-eisen

  • Je bent registeraccountant en staat ingeschreven in het NBA-register.
  • Je beschikt over uitstekende kennis van en hebt ervaring binnen het vakgebied.
  • Je hebt bij voorkeur affiniteit met de omzetbelasting.
  • Kennis van E-commerce is een pré.
  • Je spreekt en schrijft goed Nederlands en Engels.

Jouw competenties?

  • durf
  • omgevingsbewustzijn
  • oordeelsvorming
  • plannen en organiseren
  • visie

Herken jij jezelf ook hierin?
Je hebt een sterke persoonlijkheid en bent het gewend om de regie te nemen. Daarbij ben je integer en heb je een goed gevoel voor verhoudingen binnen grote en complexe organisaties. Verder ben je erg flexibel en schakel je dus gemakkelijk tussen onderwerpen en niveaus. Overigens zonder daarbij de prioriteiten uit het oog te verliezen. Je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden en overbrugt probleemloos verschillende belangen. In een steeds veranderende omgeving voel jij je als een vis in het water en laat je het goede voorbeeld zien.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3344,- tot €5139,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden. Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de medewerker van de Belastingdienst geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.

Bijzonderheden

Deze vacature staat voor een langere periode open, binnen 2 weken na jouw reactie wordt je geïnformeerd of je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Er wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
  • Als dit het geval is wordt er contact met je opgenomen om een sollicitatiegesprek in te plannen.
  • Na het sollicitatiegesprek vindt, bij geschiktheid, het arbeidsvoorwaardengesprek plaats.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken 30.000 mensen verspreid over het hele land. We zijn verantwoordelijk voor heffing, inning en controle van belastingen en premies volksverzekeringen. Daarnaast sporen we fraude op, verrichten we douanetaken en zorgen we voor de uitbetaling van voorlopige teruggaven en huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag. In teams werken medewerkers met uiteenlopende achtergronden en opleidingsniveaus aan de dienstverlening voor miljoenen burgers en bedrijven. Op dit moment is de Belastingdienst volop in beweging; de rol van data wordt steeds groter en werkzaamheden worden in toenemende mate gedigitaliseerd. Maar in welk team of vakgebied je ook werkzaam bent: bij de Belastingdienst heb je direct een verantwoordelijke functie, van waaruit je je in verschillende richtingen verder kunt ontwikkelen om burgers en bedrijven in Nederland nog beter van dienst te kunnen zijn. De Belastingdienst is op weg naar de toekomst!

Directie Particulieren

De Directie Particulieren (P) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van ongeveer 11 miljoen burgers, buitenlandse belastingplichtigen, grensarbeiders en werknemers van internationale organisaties en diplomaten. De belangrijkste belastingmiddelen zijn inkomensheffing-niet winst en de schenk- en erfbelasting. De fiscale behandeling omvat toezicht, bezwaar en beroep én de directie behandelt de klachten voor de directies Particulieren, Grote Ondernemingen, Midden- en Kleinbedrijf, Centrale Administratieve Processen en KIantinteractie & -services. De directie Particulieren stuurt bovendien Belastingdienst Caribisch Nederland (BCN) aan.


Reageer op deze vacature