Belastingdienst

Functioneel beheerder

Functie omschrijving

Nederlandse burgers, bedrijven en de politiek stellen steeds hogere eisen aan de massale processen van de Belastingdienst. En dat is terecht! We werken er dan ook hard aan om aan de hoge eisen te voldoen en altijd de juiste gegevens te leveren. Als functioneel beheerder ben jij hierbij een belangrijke schakel. In Apeldoorn heb je enerzijds contact met de gebruikers van de systemen en anderzijds met de IT-afdelingen. Je voert analyses uit op data, rapporteert daarover, lost storingen op en doet verbetervoorstellen. Dynamiek en afwisseling gegarandeerd!

Dit doe je bij de Belastingdienst

Je werkt in het team gebruiksbeheer en procesregie dat massale productieprocessen uitvoert en zorgt voor het functioneel beheer van de informatievoorziening voor de keten Vennootschaps- en Dividendbelasting. Als functioneel beheerder ondersteun je de gebruikers van de systemen. Je beantwoordt hun vragen over de functionaliteit en de gegevens en lost vaak zelfstandig functionele storingen op. Ook genereer je bedrijfs- en sturingsdata. Zo bewaak je of aangiften en andere berichten op tijd, juist en compleet zijn ontvangen en verwerkt.

Je bent de schakel tussen de business en IT. Mogelijke verbeteringen signaleer je en je neemt in een agile setting deel aan de ontwikkeling van ICT-voorzieningen. Denk hierbij aan specificeren, reviewen, testen en releasen van nieuwe informatievoorzieningsproducten. Je bent direct betrokken bij de uitvoering van de reguliere massale productieprocessen en (jaarlijkse) campagnes. Samen met collega’s verzorg je dat beschikkingen foutloos en tijdig worden verwerkt.

Een bijzondere baan, omdat …

  • Je er mede voor zorgt dat de massale processen van de Belastingdienst goed verlopen: dagelijks werk je aan het correct en effectief monitoren, uitlezen en interpreteren van gegevens.
  • Je bijdraagt aan nieuwe IV-producten voor de Belastingdienst.
  • Je veel verschillende contacten onderhoudt en dus snel een netwerk opbouwt.
  • Je de ruimte krijgt om initiatief te nemen en de regie te pakken om partijen bij elkaar te brengen.
  • Je volop kansen krijgt om je zowel persoonlijk als vakinhoudelijk te ontwikkelen. Zo start je met een opleiding om het belastingmiddel waarover je het beheer voert te leren kennen.

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving

“Ik ben beheerder van verschillende systemen en behartig de belangen van de organisatie en de gebruikers. Ik analyseer verstoringen en waar mogelijk los ik ze op of zet ze door naar de ontwikkelaars. Ook monitor ik de systemen op juistheid, volledigheid en beschikbaarheid. Mijn motto is: een goede beheerder heeft geen werk maar altijd wat te doen!” Roy, functioneel beheerder regieteam.

Functie-eisen

Wanneer past deze baan bij je?

  • Je hebt hbo-werk- en -denkniveau.
  • Je hebt minimaal twee jaar relevante ervaring, bijvoorbeeld als functioneel beheerder.
  • Je hebt kennis van en ervaring met de primaire processen en systemen van een grote, complexe organisatie.
  • Je bent bereid om in voorkomende gevallen buiten kantoortijden te werken.
  • Je hebt bij voorkeur kennis van databases en het schrijven van SQL-query’s.

Jouw competenties

  • analyseren
  • initiatief
  • klantgerichtheid
  • samenwerken
  • overtuigingskracht

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3045,- tot €4848,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • Op 26 juni vinden de selectiegesprekken plaats. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

De Belastingdienst zet zich in voor de banenafspraak: zoveel mogelijk banen realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Val jij in deze doelgroep? Wij zullen je ondersteunen zodat je optimaal kunt functioneren, en daarmee jouw bijdrage aan Nederland kunt leveren. Of het nu gaat om aanpassingen op je werkplek, bepaalde voorzieningen in het vervoer of bijvoorbeeld vergoedingen van het UWV: samen met jou, je leidinggevende én een jobcoach gaan wij kijken naar jouw kwaliteiten en mogelijkheden om een passend werkpakket uit te voeren. Wil jij weten of je hierbij hoort en wat dit exact betekent voor jou? Lees hier meer.

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Centrale Administratieve Processen

De directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is het kloppend hart van de Belastingdienst. Iedereen in Nederland heeft met ons te maken. Jaarlijks versturen en verwerken wij meer dan 316 miljoen brieven, e-mails, aanslagen en aangiften. De verantwoordelijkheid voor de ontvangst, verwerking en verzending van alle fiscale gegevens van én aan burgers en bedrijven ligt bij ons. CAP is georganiseerd in vier onderdelen: Gegevens, Heffing, Inning en Centrale Functies. 

Samen zorgen zij ervoor dat iedereen in Nederland een aanslagbiljet krijgt, aangifte kan doen of een toeslag ontvangt. Om al deze gegevens op een verantwoordelijke en juiste manier te kunnen verwerken voert CAP miljoenen handelingen door, grotendeels geautomatiseerd. Onze ambitie? Massaal persoonlijk maken. Door zoveel mogelijk te digitaliseren, optimaliseren en slim gebruik te maken van data kunnen we dit mogelijk maken. Dit vraagt om medewerkers die mee- en vooruitdenken, nieuwsgierig zijn en zichzelf continu willen blijven ontwikkelen. 


Reageer op deze vacature