Belastingdienst

Specialist Formeel Recht

Functie omschrijving

Als behandelfunctionaris formeel recht (locatie Zwolle) behandel je complexe dossiers,
bezwaarschriften op het gebied van formeelrechtelijke onderwerpen met de focus op FSV, AVG en WOO. Je werkt veel samen met collega’s van andere middelen. Verder adviseer je over formeelrechtelijke aspecten in casuïstiek, van jouw eigen team en soms daarbuiten. Je hebt er zichtbaar plezier in om kennis over te dragen en je bent dan ook aanspreekpunt voor jouw collega’s met vragen op het gebied van formeel recht. Daarnaast ben je in staat om collega’s en leidinggevenden te helpen bij het vinden van ruimte of begrenzing bij het toepassen van ‘de menselijke maat’ in ons werk.

Dit doe je bij de Belastingdienst
Jouw kennis en kunde op het hiervoor geschetste gebied laat je zien in – gevraagde en ongevraagde – adviezen en je bent in staat om een onafhankelijk standpunt in te nemen. En uiteraard heb je dan oog voor de andere vakgebieden. Je hebt affiniteit met handhavingsregie en kunt handhavingstekorten signaleren. Zo wordt jouw inhoudelijke kennis volledig benut en ben jij de ‘ogen en oren’ van de VTA’s en vaktechnisch coördinatoren formeel recht en AVG.
Voor het grootste deel van de werktijd zal je ingezet worden bij de behandeling van verzoeken op grond van de FSV, AVG en WOO. Deze werkzaamheden worden op landelijke niveau verdeeld. Hiervoor zijn interne opleidingen beschikbaar.
De Belastingdienst wil graag de compliance van burgers en bedrijven bevorderen.
Transparantie, samenwerking en werken vanuit vertrouwen staan hierin centraal. Het spreekt voor zich dat je in staat bent met jouw communicatieve vaardigheden, persoonlijke drijfveren en overtuigingen deze doelstelling te ondersteunen.

Een bijzondere baan, omdat

  • Je aan de slag gaat in een team dat op elkaar is ingespeeld, open en transparant kennis met elkaar deelt en graag spart over casuïstiek.
  • Je de kans krijgt om de actuele ontwikkelingen in het belastingrecht en het formeel recht op de voet te volgen en te vertalen naar je werkzaamheden en taken.
  • We je volop tijd en ruimte bieden om jezelf te ontwikkelen.
  • Je een gevarieerd netwerk binnen en buiten je kantoor opbouwt.
  • Jij je steentje bijdraagt aan een belangrijk doel van de Belastingdienst: de bevordering van de compliance van burgers en bedrijven. Transparantie, samenwerking en werken vanuit vertrouwen staan hierin centraal. Het spreekt voor zich dat jouw communicatieve vaardigheden, persoonlijke drijfveren en overtuigingen die deze doelstelling ondersteunen, hierin een rol van betekenis spelen.

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving
"Is het antwoord 'ja' of is het 'nee'? Of is het misschien 'misschien'? Het is vaak een puzzel, maar altijd een hele leuke! Die leg je soms alleen, maar meestal met je collega's. En de voldoening: die is er keer op keer!"Stefan Smalbrugge, Vaktechnisch aanspreekpunt Formeel Recht.

Functie-eisen

  • Je hebt aantoonbaar HBO werk- en denkniveau.
  • Je hebt actuele kennis op het gebied van formeel recht.
  • Relevante werkervaring met bovengenoemde rechtsgebieden.
  • Het is een pre als je enige kennis en (proces)ervaring hebt met de Wet open overheid (WOO) en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
  • Goede communicatieve vaardigheden.

Jouw competenties

  • Durf
  • Samenwerken
  • Klantgerichtheid
  • Overtuigingskracht
  • Zelfontwikkeling

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3119,- tot €4374,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • Op 29 juni en 6 juli vinden de selectiegesprekken plaats. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

De Belastingdienst zet zich in voor de banenafspraak: zoveel mogelijk banen realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Val jij in deze doelgroep? Wij zullen je ondersteunen zodat je optimaal kunt functioneren, en daarmee jouw bijdrage aan Nederland kunt leveren. Of het nu gaat om aanpassingen op je werkplek, bepaalde voorzieningen in het vervoer of bijvoorbeeld vergoedingen van het UWV: samen met jou, je leidinggevende én een jobcoach gaan wij kijken naar jouw kwaliteiten en mogelijkheden om een passend werkpakket uit te voeren. Wil jij weten of je hierbij hoort en wat dit exact betekent voor jou? Lees hier meer.

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Midden- en Kleinbedrijf

De Directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van ondernemingen in het Midden- en kleinbedrijf en behandelt ongeveer 0,4 miljoen middenbedrijven én ongeveer 1,8 miljoen kleine bedrijven, waaronder starters en ZZP’ers. 

De directie MKB handhaaft de fiscale wetgeving in het MKB en is verantwoordelijk voor de vorm en inhoud van de integrale overheidssamenwerking. Zowel de diversiteit als de dynamiek in het MKB zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen. Dit is het gevolg van technologische ontwikkelingen en de internationalisering, en komt mede doordat de overheid het ondernemerschap stimuleert. 

MKB-bedrijven verschillen in branche, omvang en nalevingsgedrag en dat vereist maatwerk in de soort en intensiteit van aandacht. Daarom stemmen we onze handhavingsaanpak af op het fiscale gedrag en belang van de MKB-bedrijven. We gebruiken een breed scala aan handhavings- en toezichtinstrumenten om de compliance te versterken, met oog voor slimme en nieuwe IT- toepassingen.


Reageer op deze vacature