Belastingdienst

Privacy coördinator

Functie omschrijving

Bijna nergens vind je zoveel data als bij de Belastingdienst. Op grote schaal verzamelen we gegevens die we gebruiken voor een betere dienstverlening, slimmer toezicht en efficiëntere bedrijfsvoering. Als privacycoördinator in Apeldoorn zorg jij dat we gegevens rechtmatig én veilig verwerken.

Dit doe je bij de Belastingdienst
Je maakt deel uit van het regieteam voor het cluster Innen en Betalen en ondersteunt de plaatsvervangend directeur. Jij bewaakt de gegevensverwerkingen binnen jouw cluster en zorgt dat gegevens adequaat bewaard, gearchiveerd of vernietigd worden. Zo adviseer je het management, onder meer over de inrichting van uitvoerende processen. En je creëert bewustzijn bij medewerkers. Bij al je taken houd je uiteraard rekening met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Archiefwet. En altijd sta je in nauw contact met collega’s die zich richten op de inrichting van nieuwe gegevensverwerkingen en de naleving van het gehele portfolio binnen het cluster. Daarnaast maak je deel uit van een netwerk van privacycoördinatoren dat verder reikt dan de directie Centrale Administratieve Processen.

Het aanspreekpunt in het geval van datalekken en de afhandeling hiervan? Dat ben jij. Je ondersteunt de datacoördinator bij het begeleiden en organiseren van de privacy-impactanalyse en bent verantwoordelijk voor de toepassing van autorisatierichtlijnen. Hierbij zorg je dat de processen zijn beschreven en in lijn zijn met het verwerkingsregister. Ook regel je dat de aspecten van de databeheersing hierin zijn opgenomen. Verder bewaak je de relatie tussen de uitvoerende processen en verwerkingen in het register, de architectuur en de ontwikkelingen op het gebied van informatievoorziening. Eventuele aanpassingen in het verwerkingsregister stem je af met de datacoördinator. Ook monitor je de implementatie van de selectielijsten, die in 2022 op de rol staat.

Een bijzondere baan, omdat …

  • Je mede zorgt voor een soepele, foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven.
  • Je de kwaliteit en privacy borgt van gegevens van burgers, bedrijven én collega’s van de Belastingdienst. 
  • Je een belangrijke adviseur bent voor het managementteam.

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving
“We willen én moeten op een verantwoorde wijze omgaan met gegevens van burgers en bedrijven, maar ook die van onze medewerkers. Door databeheersing op de uitvoerende processen van centrale administratieve processen lever ik hieraan een forse bijdrage en dat vind ik geweldig!” Datacoördinator Centrale Administratieve Processen.

Functie-eisen

  • Wanneer past deze baan bij je? 
  • Je hebt hbo-werk- en denkniveau, bij voorkeur op het gebied van informatiekunde.
  • Je bent gecertificeerd CIPP/E of bent bereid deze opleiding te volgen.
  • Je hebt voor de functie relevante werkervaring, bij voorkeur op het snijvlak van informatisering en procesinrichting.
  • Je hebt bij voorkeur kennis van de AVG en de Archiefwet.

Jouw competenties

  • analyseren
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • overtuigingskracht
  • resultaatgerichtheid

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3344,- tot €5139,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

  • Wij moedigen jou aan om telefonisch contact op te nemen met de vermelde contactpersoon als de vacature opengesteld is. Het geeft jou de gelegenheid om vragen te stellen over de inhoud van de functie, en bijvoorbeeld over de sfeer en cultuur op de afdeling. 
  • Op deze wijze vorm je een completer beeld van de functie en de organisatie(cultuur). Wij staan jou graag te woord.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • In week 26 en 27 vinden de selectiegesprekken plaats (data in overleg). 
  • Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Centrale Administratieve Processen

De Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. CAP is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie en de sturing van de massale productieprocessen (regiefunctie voor massale verwerking en beheersing). En om dit goed in te kunnen vullen, is CAP verantwoordelijk voor de integrale productieplanning en productiebeheersing.


Reageer op deze vacature