Belastingdienst

Heffingsmedewerker Vennootschapsbelasting E

Functie omschrijving

Het raakt de kern van de werkzaamheden van de Belastingdienst; aangiften nader bekijken en in behandeling nemen. Als heffingsmedewerker voor de vennootschapsbelasting heb je vanuit een van de 19 kantoren van de Belastingdienst in heel Nederland een afwisselende baan waarbij je met veel mensen in contact komt.

Dit doe je bij de Belastingdienst
In jouw rol van heffingsmedewerker vennootschapsbelasting ben je verantwoordelijk voor het juist en volledig behandelen van aangiften binnen de fiscale wet- en regelgeving. Je voert toezicht uit op aangiften en behandelt verzoekschriften met betrekking tot de vennootschapsbelasting. Daarbij werk je intensief samen met collega’s, ook van andere belastingmiddelen, aan een juiste fiscale behandeling van ondernemingen.

Ook ga je met ondernemers en hun adviseurs hierover in gesprek, al dan niet schriftelijk. Daarnaast behandel je navorderingsaanslagen, leg je ambtshalve aanslagen op en behandel je verzoeken tot ambtshalve verminderingen of verzoeken voor fiscale eenheid. 

Een bijzondere baan, omdat …

  • Je als heffingsmedewerker verantwoordelijk bent voor een van de belangrijkste taken van de Belastingdienst: het heffen van belasting.
  • Er veel ruimte is om je verantwoordelijkheden te nemen en jezelf (verder) te ontwikkelen.
  • Met jouw werk raak je de kern van de werkzaamheden van de Belastingdienst: de aangifte op juistheid controleren.

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving 
“Bij mijn werk staat eigen verantwoordelijkheid voorop. Dat is prettig, want het helpt me de juiste balans tussen werk en privé te vinden. Daarnaast is mijn team divers, zowel qua gender en leeftijd als culturele achtergrond. Dat houdt de werksfeer bijzonder levendig!” Frank, heffingsmedewerker vennootschapsbelasting bij de directie midden- en kleinbedrijf van de Belastingdienst.

Functie-eisen

  • Je hebt mbo4- werk- en –denkniveau.
  • Je bent nauwkeurig en rekenkundig goed onderlegd.
  • Je communiceert zorgvuldig in het Nederlands, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Je weet termijnen te halen door voor jezelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken te scheppen. Je kunt de voortgang bewaken. Ook kun je met voorstellen komen om bij te sturen. 

Jouw competenties

  • klantgericht
  • resultaatgericht
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling
  • overtuigingskracht

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2471,- tot €3220,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden. Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de medewerker van de Belastingdienst geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.

Bijzonderheden

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

We zijn op zoek naar heffingsmedewerkers vennootschapsbelasting voor de volgende locaties: Doetinchem, Breda, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Hoofddorp, Hoorn, Rotterdam en Venlo.

We vragen je in je motivatiebrief een eerste en eventueel tweede voorkeurslocatie op te nemen.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. Als dat het geval is, vindt van 4 juli tot 18 juli de voorselectietest plaats.
  • Van 1 augustus  tot en met 11 augustus vinden de selectiegesprekken plaats. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Midden- en Kleinbedrijf

De Directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van het Midden- en kleinbedrijf en onderscheidt entiteiten in het middenbedrijf (ongeveer 0,4 miljoen) én in het kleinbedrijf (ongeveer 1,8 miljoen kleine bedrijven, starters en ZZP’ ers).
De klantbehandeling kenmerkt zich door informatiegericht toezicht en een integrale en subjectgerichte aanpak. MKB streeft optimalisering van belastingopbrengsten na door de inzet van diverse handhaving- en toezichtmiddelen ter versterking van de compliance, met aandacht voor slimme en nieuwe IT- toepassingen. MKB is ook verantwoordelijk voor het vorm en inhoud geven aan de integrale overheidssamenwerking. Én MKB houdt zich bezig met deurwaarderij en waarde-onderzoek.


Reageer op deze vacature