Belastingdienst

Medewerker Opsporing Bureau Economische Handhaving

Functie omschrijving

In de functie van medewerker opsporing bij Bureau Economische Handhaving (BEH), ben jij verantwoordeljk voor toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving. Je werkgebied is in principe georganiseerd in een ruime regio bij je woonplaats.

Het bureau houdt zich bezig met het toezicht en de opsporing van economische vergrijpen. Er is samenwerking met o.a. de Kamer van Koophandel en het Fuctioneel Parket bij het Openbaar Ministerie (OM).

Heb jij voldoende speurzin voor deze uitdagende en zelfstandige functie?

Dit doe je bij de Belastingdienst:

Met behulp van gegevens uit het handelsregister ga je op zoek naar de bestuurder van een entiteit die in een bepaald jaar de jaarrekening niet heeft gedeponeerd (DJ), terwijl dit voor deze entiteit wel had gemoeten.
Dit is een overtreding, die jij feitelijk vaststelt. De bewuste entiteit wordt vanuit een bestand aan je opgeleverd door collega’s van het controlebureau.

Na jouw onderzoek maak je een verslaglegging waarin je jouw bevindingen toelicht en vaststelt of is voldaan aan de wettelijke vereisten. Zo niet? Dan maak je een rapport of een proces-verbaal op ten behoeve van de bestuursrechtelijke of strafrechtelijke handhaving. En tot slot geef je als medewerker toezicht en opsporing soms ook individuele voorlichting over deze wet- en regelgeving.

In jouw rol als medewerker opsporing verzamel je informatie uit verschillende bronnen en bij in- en externe betrokkenen. Je voert belangrijke controles uit bij een onderneming of rechtspersoon. Jij bent verantwoordelijk voor toezicht en naleving van de wet- en regeleving.
Mogelijk krijg je in de toekomst o.a. ook te maken met werkzaamheden en onderzoeken van bewust foutieve informatie in het handelsregister, faillissementsfraude (administratieplicht en informatieplicht), onterecht gebruik van de beschermde naam Accountant of onderzoeken rondom ongeoorloofde schuldbemiddeling tegen betaling.

 Een bijzondere baan, omdat... 

  • je medeverantwoordelijk bent voor het behalen van de planning en realisatie van de doelstellingen van het Bureau Economische Handhaving.
  • je een belangrijke rol hebt in het bestrijden van economische vergrijpen.
  • je werkt aan een breed maatschappelijk belang.
  • samenwerken is een must, maar je werkt ook graag zelfstandig. 

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving
"Bij Bureau Economische Handhaving zorgen we voor een zo transparant mogelijk handelsregister en daar ben ik trots op!” Elena, Opsporingsambtenaar.

Functie-eisen

  • Je hebt minimaal werk- en denkniveau op MBO-4 niveau. Dit kan o.a. blijken uit een afgeronde MBO-4 opleiding in een juridische richting.
  • Je hebt 3 jaar werkervaring.
  • je hebt kennis van kantoorautomatisering.
  • Je bent bevoegd opsporingsambtenaar (BOA) of bereid om deze bevoegdheid binnen een jaar te behalen.
  • Je bent in het bezit van een rijbewijs B.
  • Uit je motivatie blijkt dat je affiniteit hebt met opsporingsonderzoeken.

Jouw competenties

  • flexibiliteit
  • omgevingsbewustzijn
  • zelfstandigheid
  • resultaatgerichtheid
  • samenwerken

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2693,- tot €3477,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden. Je krijgt een BOA-opleiding en daarnaast een inwerktraject met goede begeleiders, zodat je uiteindelijk zelfstandig je werk kunt uitvoeren. We hebben duidelijke werkinstructies beschikbaar. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Bijzonderheden

Bijzonderheden:
Standplaats: Dit is een landelijke functie, je wordt geplaatst op een locatie van de Directie Grote Ondernemingen in de buurt van jouw woonplaats. 
In deze functie kan je hybride werken: een combinatie van werken op kantoor en online vanuit huis of elders, waarbij die mix met je leidinggevende en met je team wordt afgestemd op het werk.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • Op 22 juni 2023 vinden de selectiegesprekken plaats in Utrecht. Het arbeidsvoorwaarden gesprek is gepland op 26 juni via videobellen. Als je geen afgerond MBO-4 diploma hebt, zal er in de periode van 6 juni t/m 14 juni een voorselectie test plaatsvinden. Bij onvoldoende resultaat wordt de procedure helaas niet met je voortgezet. Dit geldt zowel voor interne als externe kandidaten. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

De Belastingdienst zet zich in voor de banenafspraak: zoveel mogelijk banen realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Val jij in deze doelgroep? Wij zullen je ondersteunen zodat je optimaal kunt functioneren, en daarmee jouw bijdrage aan Nederland kunt leveren. Of het nu gaat om aanpassingen op je werkplek, bepaalde voorzieningen in het vervoer of bijvoorbeeld vergoedingen van het UWV: samen met jou, je leidinggevende én een jobcoach gaan wij kijken naar jouw kwaliteiten en mogelijkheden om een passend werkpakket uit te voeren. Wil jij weten of je hierbij hoort en wat dit exact betekent voor jou? Lees hier meer.

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Grote Ondernemingen

Bureau Economische Handhaving (BEH) is onderdeel van de Unit Landelijk Toezicht & Economische Handhaving en maakt onderdeel uit van de directie Grote Ondernemingen (GO) van de Belastingdienst.

BEH heeft als taak het toezicht op- en de opsporing van diverse economische vergrijpen. Dit zijn dus niet-fiscale taken en hebben in de praktijk ook niks van doen met de fiscale werkzaamheden van GO. Bij ons werk werken we nauw samen met o.a. de Kamer van Koophandel, alsmede het Functioneel Parket bij het OM.

We houden ons met name bezig met Deponeren Jaarrekening (DJ), de Handelsregisterwet (HRW) en toezicht op de Wet Accountantsberoep (WAB). Daarnaast zorgen wij voor toezicht en opsporing van de Wet Consumptief Krediet (WCK), Faillissementsfraude (FF) en voor nieuwe wetgeving zoals UBO en Turboliquidaties (TL).

De Directie Grote Ondernemingen (GO) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van de ongeveer 9.000 grootste ondernemingen en non-profit organisaties in Nederland. Daarnaast behandelt GO een aantal dossiers van zeer vermogende personen en voeren we een aantal zeer uiteenlopende specialistische taken uit zoals de kansspelbelasting en constructiebestrijding. Onze klanten vertegenwoordigen zo’n 75% van de belastinginkomsten van de rijksoverheid. Ook genereren zij veel informatie die de overheid gebruikt voor bijvoorbeeld toeslagen of studiefinanciering.

De uitvoerings- en toezichtstrategie van GO is gericht op bereidwillige naleving van wet- en regelgeving door deze organisaties. Zij kenmerken zich door relatief grote financiële belangen en complexere fiscale vraagstukken. In het geval van multinationals komt daar nog een component bij in de vorm van internationale wet- en regelgeving en samenwerking met buitenlandse belastingdiensten.

Om er voor te zorgen dat de belastingafdracht van deze organisaties soepel blijft lopen werkt GO met behandelteams. In deze teams wordt kennis over de specifieke branche, de individuele ondernemingen en kennis van de verschillende belastingmiddelen samengebracht.

Zo werkt GO aan een zo efficiënt en effectief mogelijk proces voor het heffen, controleren en innen van de belastingen bij de grootste ondernemingen en non profit organisaties en zo dragen we bij aan een financieel gezond Nederland.


Reageer op deze vacature