Belastingdienst

Business analist loonheffing

Functie omschrijving

“We leven in een tijdperk waarin veel digitale transformaties plaatsvinden, ook bij de Belastingdienst. Heb jij de passie om een bijdrage te leveren aan grote, complexe IT-veranderingen die we succesvol doorvoeren? En wil je met mij dit verhaal delen? Dan hebben wij jou nodig!” Hans, gedelegeerd business-owner / algemeen programmamanager.

Burgers en bedrijven in Nederland stellen hoge eisen aan de kwaliteit van de massale processen van de Belastingdienst. Centrale administratieve processen (CAP) is de spil in de kwaliteitsverbeteringen van deze massale processen. CAP levert (fiscale) producten en gegevensdiensten voor burgers en bedrijven en werkt nauw samen met de andere onderdelen van de Belastingdienst. Daarnaast vervullen we regiefuncties voor de massale verwerking en beheersing van (fiscale) producten, processen en gegevens. Zo zorgen we voor het robuust maken van de massale processen en het inwinnen en beschikbaar stellen van betrouwbare gegevens voor burgers, bedrijven en partners. Onze medewerkers realiseren deze doelen, krijgen hiervoor de verantwoordelijkheid en doen dit samen met interne en externe partners in een sfeer van vertrouwen.

In jouw rol als business analist loonheffing help jij ons om binnen de loonaangifteketen onze ambities te realiseren. Je draagt bij aan de ontwikkeling en implementatie van omvangrijke geautomatiseerde logistieke en administratieve productieprocessen, gebaseerd op fiscale wet- en regelgeving. Jij verstaat de kunst om al jouw kennis en kunde op het gebied van organisatieveranderings-, inrichtings- en procesprincipes, fiscale wet- en regelgeving én automatisering met elkaar te verbinden en optimaal in te zetten voor het behalen van resultaten. Daarnaast lever je een fundamentele bijdrage aan het verwezenlijken van de visie van de loonaangifteketen én behartig je de belangen van CAP in (semi)massale procesverbeterings- en -vernieuwingstrajecten. Jij maakt een conceptuele vertaling van architectuur naar massale operationele processen.

Een bijzondere baan, omdat:

  • Je als business analist veel contact hebt met collega’s en afstemt met veel in- en externe betrokkenen, die soms tegenstrijdige belangen hebben. Je rapporteert hierover aan het verantwoordelijk management.
  • Je regelmatig overlegt met het management over de richting en invulling van de te volgen strategie.
  • Je in nauw overleg met uitvoeringsafdelingen de implementatie ondersteunt van nieuwe processen binnen CAP.
  • Je ons bovendien vertegenwoordigt bij de ontwikkeling van ICT-voorzieningen, die deels op SAFe-/agile-basis worden ontwikkeld. Dit alles doe je vooral in Apeldoorn en Utrecht en incidenteel op andere locaties in Nederland.

Maak jij het verschil? Word jij onze nieuwe collega of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem gerust telefonisch contact op of whatsapp met Rogier Kuik, Teamleider Regie & Beheer Loonheffingen via 06 - 11 75 45 79 of Hans Somers, Programmamanager Loonheffingen, tel. nr. 06 - 18 60 38 03!

Functie-eisen

  • Je hebt wo werk- en denkniveau
  • Je hebt ten minste drie jaar relevante werkervaring.
  • Je hebt aantoonbare kennis van processen, fiscaliteit en ICT én je beschrijft die kennis en ervaring zeer duidelijk in jouw motivatiebrief.
  • Je hebt kennis van en ervaring met lean, agile en scrum.
  • Je hebt kennis van en ervaring met het werken met data.
  • Je hebt bij voorkeur een wo-masterdiploma, bij voorkeur (fiscale) economie, informatica of bedrijfskunde.

Jouw competenties:

  • overtuigingskracht
  • resultaatgerichtheid
  • analytisch vermogen
  • organisatiesensitiviteit
  • creativiteit

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3919,- tot €5825,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

Wij moedigen jou aan om telefonisch contact op te nemen met de vermelde contactpersoon als de vacature opengesteld is. Het geeft jou de gelegenheid om vragen te stellen over de inhoud van de functie, en bijvoorbeeld over de sfeer en cultuur op de afdeling. Op deze wijze vorm je een completer beeld van de functie en de organisatie(cultuur). Wij staan jou graag te woord. 

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
  • Op 20 juni 2022 vinden de selectiegesprekken plaats. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De gesprekken kunnen plaatsvinden via video-bellen.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Centrale Administratieve Processen

De Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. CAP is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie en de sturing van de massale productieprocessen (regiefunctie voor massale verwerking en beheersing). En om dit goed in te kunnen vullen, is CAP verantwoordelijk voor de integrale productieplanning en productiebeheersing.


Reageer op deze vacature