Belastingdienst

Datacoördinator

Functie omschrijving

Verantwoord gebruik van gegevens. Een topprioriteit bij de Belastingdienst. Voor jou als datacoördinator liggen er dan ook volop kansen. Zorg jij dat medewerkers rechtmatig handelen en dat burgers en bedrijven op ons kunnen vertrouwen?

Dit doe je bij de Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) van de Belastingdienst

Elk cluster heeft bij ons een privacycoördinator. Jij coördineert het werk van deze coördinatoren én bent aanspreekpunt voor collega’s en managers. Daarbij heb je het beleid, de kaders en de controls goed in het vizier en acteer je daarop. Hiermee ondersteun je medewerkers in het maken van afwegingen met betrekking tot datagebruik en het aanvragen van data. Samen met collega’s beoordeel je (voorgenomen) gegevensgebruik. Daarvoor staan diverse tools tot je beschikking, zoals de Checklist Gegevensverwerking en de Willen-Mogen-Kunnen-toets. Je checkt of een gegevensverwerking getoetst moet worden met behulp van een privacy impact assessment (PIA) en regisseert de uitvoering van deze PIA's.

Vanuit deze verantwoordelijkheden heb je een functioneel sturende rol bij het implementeren en onderhouden van de juiste beveiligingsmaatregelen. Waar nodig stel je kaders op. Bij nieuwe en vervallen gegevensverwerkingen zorg je voor aanpassing van het verwerkingenregister. Ook voer je quality controls uit en adviseer je het management op het gebied van gegevensverwerkingen in relatie tot privacywetgeving en formeel recht (geheimhouding). Ondertussen verspreid je kennis en vergroot je de awareness op het gebied van privacywetgeving en verantwoord gebruik van gegevens bij medewerkers. Tot slot ondersteun je het programma met de prioritering van dataverzoeken en onderhoud je contact met andere adviseurs op het gebied van gegevensgebruik.

Functie-eisen

  • Je hebt academisch werk- en denkniveau.
  • Je hebt minimaal enkele jaren ervaring als datacoördinator (of een vergelijkbare functie).
  • Je beschikt over relevante juridische kennis van de Awr, Awir, Awb, AVG, Archiefwet en/of Wpg, en je kunt deze kennis goed vertalen naar concrete werkbare oplossingen en toepassingen in de praktijk.
  • Je bent bekend met de BIO, VIR, VIR-BI en NKBR, IRAM, ISO31000 en ISO27001/27002.
  • Je hebt ervaring met advisering in een complexe politiek-bestuurlijke omgeving.
  • Je hebt interesse in de procesmatige en IT-kant van gegevensverwerkingen.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €4367,- tot €6547,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • Halverwege juni 2022 vinden de selectiegesprekken plaats. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Centrale Administratieve Processen

De Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. CAP is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie en de sturing van de massale productieprocessen (regiefunctie voor massale verwerking en beheersing). En om dit goed in te kunnen vullen, is CAP verantwoordelijk voor de integrale productieplanning en productiebeheersing.


Reageer op deze vacature