Belastingdienst

Fiscaal specialist formeel recht

Functie omschrijving

Als je als fiscaal specialist formeel recht bij de Belastingdienst aan de slag gaat, is één ding zeker: je krijgt een zeer afwisselend werkpakket. Zo behandel je dossiers, adviseer je over casuïstiek, houd je presentaties én leid je collega’s op. Met jouw gevarieerde baan heb jij een belangrijk aandeel in de bevordering van de compliance van burgers en bedrijven. En krijg je volop tijd en ruimte om jezelf te ontwikkelen en de actuele ontwikkelingen in je vakgebied op de voet te volgen. 

Dit doe je bij de Belastingdienst
In jouw rol als fiscaal specialist formeel recht  lever je een bijdrage aan de behandeling van (zeer) complexe dossiers en bezwaarschriften. Daarnaast lever je bijstand of voer je beroepsprocedures op het gebied van formeelrechtelijke onderwerpen. En adviseer je over formeelrechtelijke aspecten in casuïstiek, bezwaren en beroepen van jouw eigen team en aandachtsgebied, en daarbuiten. Ook krijg je de kans om (nieuwe) medewerkers te begeleiden, waarbij je er zichtbaar plezier in hebt om kennis over te dragen. Tegelijkertijd kunnen zij altijd terecht bij jou met vragen op het gebied van formeel recht. Verder help je collega’s en leidinggevenden bij het vinden van ruimte of begrenzing bij het toepassen van ‘de menselijke maat’ in het werk.

Collega’s kunnen altijd bouwen op jouw gevraagde en ongevraagde adviezen. Daarbij ben je in staat om onafhankelijke standpunten in te nemen en kijk je verder dan je eigen vakgebied. Ook heb je affiniteit met handhavingsregie en kun je handhavingstekorten signaleren. Zo wordt jouw inhoudelijke kennis volledig benut en fungeer jij als dé ogen en oren van de vaktechnisch coördinator formeel recht. Extra mooi: voor een deel van de werktijd ga je mogelijk aan de slag met de behandeling van verzoeken op grond van de  Wet open overheid (Woo) en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). We verdelen deze werkzaamheden op landelijk niveau. Daarbij stellen we interne opleidingen beschikbaar, zodat jij je in no time ontwikkelt tot expert op dit gebied.

Een bijzondere baan, omdat …

  • Je intensief contact hebt met collega’s en bijdraagt aan de kwaliteit van hun werk.
  • We je de ruimte bieden om knelpunten te signaleren en verbetervoorstellen aan te dragen, waarmee je een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van onze organisatie.
  • Je aan de slag gaat in een gemotiveerd team dat op elkaar is ingespeeld, open en transparant kennis met elkaar deelt en graag spart over casuïstiek.
  • Jij je steentje bijdraagt aan een belangrijk doel van de Belastingdienst: de bevordering van de compliance van burgers en bedrijven. Transparantie, samenwerking en werken vanuit vertrouwen staan hierin centraal. Het spreekt voor zich dat jouw communicatieve vaardigheden, persoonlijke drijfveren en overtuigingen die deze doelstelling ondersteunen, hierin een rol van betekenis spelen.

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving
“Ik ben de hele dag aan het puzzelen, waarbij ik samen met mijn collega's op zoek ga naar haalbare en rechtvaardige oplossingen voor complexe vaktechnische problematiek.” Marieke, specialist formeel recht.

Functie-eisen

Wanneer past deze baan bij je?

  • Je hebt wo-master-werk- en -denkniveau.
  • Je hebt actuele kennis van en ervaring met formeel recht.
  • Je hebt bij voorkeur enige kennis van en (proces)ervaring met de Woo en AVG.

Jouw competenties

  • Organisatiesensitiviteit
  • Durf
  • Samenwerken
  • Klantgerichtheid
  • Overtuigingskracht

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2957,- tot €4707,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden. Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de medewerker van de Belastingdienst geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.

Bijzonderheden

Wij zoeken nieuwe medewerkers voor meerdere locaties in Nederland. Leeuwarden, Hoofddorp, Amsterdam Groningen/Emmen en Den Haag. Benoem duidelijk je voorkeurs locatie in je motivatiebrief.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.
De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Deze functie staat langere tijd open. Hierdoor ziet onze selectieprocedure er als volgt uit:

  • Er wordt direct beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
  • Als dat het geval is, krijg je binnen enkele dagen een digitale voorselectietest toegestuurd. Bij een positieve score zal je gelijk uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek op de benoemde voorkeurs locatie. 
  • Na het sollicitatiegesprek vindt bij geschiktheid het arbeidsvoorwaardengesprek plaats.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Midden- en Kleinbedrijf

De Directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van ondernemingen in het Midden- en kleinbedrijf en behandelt ongeveer 0,4 miljoen middenbedrijven én ongeveer 1,8 miljoen kleine bedrijven, waaronder starters en ZZP’ers. 

De directie MKB handhaaft de fiscale wetgeving in het MKB en is verantwoordelijk voor de vorm en inhoud van de integrale overheidssamenwerking. Zowel de diversiteit als de dynamiek in het MKB zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen. Dit is het gevolg van technologische ontwikkelingen en de internationalisering, en komt mede doordat de overheid het ondernemerschap stimuleert. 

MKB-bedrijven verschillen in branche, omvang en nalevingsgedrag en dat vereist maatwerk in de soort en intensiteit van aandacht. Daarom stemmen we onze handhavingsaanpak af op het fiscale gedrag en belang van de MKB-bedrijven. We gebruiken een breed scala aan handhavings- en toezichtinstrumenten om de compliance te versterken, met oog voor slimme en nieuwe IT- toepassingen


Reageer op deze vacature