Belastingdienst

Fiscaal Procesconsultant

Functie omschrijving

Je hebt het lef en verantwoordelijkheidsgevoel om deze expertrol voor Nederland in te vullen!

Je bent analytisch en realiseert uitstekende kwaliteit. Te allen tijde ben je gericht op het toevoegen van waarde voor onze klant. Je kan het ene moment diep de inhoud induiken en het andere moment voorgaan in het overleg met verschillende stakeholders. Je schakelt snel tussen verschillende werk- en denkniveaus. Problemen los je proactief, adequaat en duurzaam op, waarbij je aandacht hebt voor de menselijke maat en de efficiëntie van processen. Je bent een fiscaal expert met begrip van administratieve processen en een hart voor IT. Door jouw excellente communicatieve- en adviesvaardigheden ben je in staat om mensen te bewegen. Je bent een energieke persoonlijkheid die zelfstandig werkt, beschikt over zelfstartend vermogen en executiekracht. Je houdt van gevarieerd werk en nieuwe ervaringen. Je beschikt over een gezonde dosis zelfvertrouwen en bent betrokken.

Herken jij jezelf hierin? Lees dan zeker verder!

Dit doe jij bij CAP Inkomensheffing

In een snel digitaliserende wereld waarin de fiscale wet- en regelgeving van Inkomensheffing continu verandert staan wij voor de uitdaging om de eisen van wetgever door te vertalen in onze processen, op een voor burgers en ondernemers passende wijze. Jouw rol hierin is enerzijds het adviseren richting wetgever en experts in de dienstverleningsketen. Anderzijds speel jij een cruciale rol in het doorvertalen en implementeren van de wetgeving in het geautomatiseerde proces.

Als fiscaal procesconsultant ben jij verantwoordelijk voor de fiscaal juiste werking en de kwaliteit van het massale proces. Je (bege)leidt ook het testproces van de functionaliteit van de fiscale voorcontrole en andere stappen in het automatische proces van inkomensheffing. Hierbij stem je af met testcoördinatoren, procesarchitecten, ontwerpers en testers. Op basis van fiscaaltechnische en procesmatige documentatie bepaal jij de testdoelen. Bevindingen onderzoek en analyseer je.

In de afdeling Inkomensheffing en het team Gebruiksbeheer & Procesregie ben jij het fiscale aanspreekpunt. Vragen op fiscaal gebied worden door jou beantwoord en je bent verantwoordelijk voor de massale processtap Fiscale Voorcontrole. Inhoudelijke keuzes op dit gebied stuur en coördineer je. Daarbij doe je de afstemming met alle betrokken partijen.

Nieuwe ontwikkelingen in de geautomatiseerde systemen worden met jou besproken waar het gaat om de fiscale component. Hierbij combineer je de fiscale kennis met begrip van de processen en ben je de gesprekspartner voor de IV afdeling. Wanneer de systemen gewijzigd zijn ben je een belangrijke acceptant.

Wanneer er sprake is van grote verstoringen analyseer je de fouten en breng je de populatie in beeld. Je adviseert over de oplossingsrichting en denkt mee over de wijze waarop soortgelijke problemen in de toekomst worden voorkomen.

Je speelt een centrale rol binnen de afdeling, zowel bij het implementeren van wetgeving als bij het oplossen van problemen. Daarnaast denk je altijd aan mogelijkheden voor toekomstige verbeteringen. De afstemming met de verschillende stakeholders doe je zelf. Daarbij praat je het ene moment met beleidsmakers in Den Haag en het andere moment met IT architecten die nadenken over systeemaanpassingen.

De Belastingdienst en zeer zeker ook onze (verwerkings)afdeling Inkomensheffing is in beweging en kent grote meerjarige digitale transformaties. Hierbij hoort een cultuur van continu verbeteren, optimale processturing, beheerste bedrijfsvoering en aantoonbaar in control zijn. Als fiscaal procesconsultant lever je daar een grote bijdrage aan, zowel in de kwaliteit van de lopende processen als bij het meedenken over de benodigde vernieuwingen.

Een bijzondere baan omdat…

  • Je jouw kennis en analytisch vermogen inzet voor oplossingen, waarmee je direct impact heb op 10 miljoen burgers en ondernemers.
  • Je in deze rol fiscale kennis combineert met begrip van processen en deze inzet voor de meest complexe administratieve verwerkingsketen in Nederland.
  • Je continu schakelt tussen de huidige en de (gewenste) nieuwe situatie.

Dit zegt een collega over jouw nieuwe werkomgeving

“Echte maatschappelijke relevantie en toegevoegde waarde vond ik in deze baan. Het is ook een baan die nooit gaat vervelen. Elke dag komt er iets anders op mijn pad en hierbij zet ik continu zowel mijn fiscale - als proceskennis in.’’ Isa, fiscaal procesconsulent

Functie-eisen

  • Je hebt WO werk- en denkniveau, aantoonbaar met een opleiding in een fiscaal- juridische richting
  • Je hebt uitstekende fiscale kennis, bij voorkeur ook van de inkomensheffing en heb je minimaal vijf jaar relevante werkervaring en bewezen resultaten behaald binnen het vakgebied
  • Je hebt flinke kennis van en aantoonbare affiniteit met technologische en operationele procesverbetering
  • Je hebt sterke analytische vaardigheden: snel inzicht in complexe problemen, het vermogen om snel informatie op te nemen, conceptuele en creatieve vaardigheden om problemen op te lossen en buiten het gebaande pad te denken
  • Je hebt uitstekende schriftelijke en mondelinge communicatieve (presentatie) vaardigheden en het vermogen om complexe problemen en oplossingen op een eenvoudige, logische en impactvolle manier te verwoorden
  • Je bent vindingrijk, werkt gestructureerd en wordt graag uitgedaagd door complexe vraagstukken. Je kunt ook structuur geven aan een ingrijpend veranderende omgeving

Jouw competenties

  • Analyseren
  • Klantgerichtheid
  • Inlevingsvermogen
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €4092,- tot €6045,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

*Deze vacature is uitsluitend intern opengesteld en bedoeld voor medewerkers van de Rijksoverheid met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd. In deze fase worden ter beschikking gestelde arbeidskrachten, zoals uitzendkrachten (TBA’s) beschouwd als interne medewerkers.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • Op maandag 13 maart 2023 vinden de selectiegesprekken plaats. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in voor de banenafspraak: zoveel mogelijk banen realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Val jij in deze doelgroep? Wij zullen je ondersteunen zodat je optimaal kunt functioneren, en daarmee jouw bijdrage aan Nederland kunt leveren. Of het nu gaat om aanpassingen op je werkplek, bepaalde voorzieningen in het vervoer of bijvoorbeeld vergoedingen van het UWV: samen met jou, je leidinggevende én een jobcoach gaan wij kijken naar jouw kwaliteiten en mogelijkheden om een passend werkpakket uit te voeren. Wil jij weten of je hierbij hoort en wat dit exact betekent voor jou? Lees hier meer.

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Centrale Administratieve Processen

De directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is het kloppend hart van de Belastingdienst. Iedereen in Nederland heeft met ons te maken. Jaarlijks versturen en verwerken wij meer dan 316 miljoen brieven, e-mails, aanslagen en aangiften. De verantwoordelijkheid voor de ontvangst, verwerking en verzending van alle fiscale gegevens van én aan burgers en bedrijven ligt bij ons. CAP is georganiseerd in vier onderdelen: Gegevens, Heffing, Inning en Centrale Functies. 

Samen zorgen zij ervoor dat iedereen in Nederland een aanslagbiljet krijgt, aangifte kan doen of een toeslag ontvangt. Om al deze gegevens op een verantwoordelijke en juiste manier te kunnen verwerken voert CAP miljoenen handelingen door, grotendeels geautomatiseerd. Onze ambitie? Massaal persoonlijk maken. Door zoveel mogelijk te digitaliseren, optimaliseren en slim gebruik te maken van data kunnen we dit mogelijk maken. Dit vraagt om medewerkers die mee- en vooruitdenken, nieuwsgierig zijn en zichzelf continu willen blijven ontwikkelen. 

Kijk voor meer info: https://werken.belastingdienst.nl/centrale-administratieve-processen-cap


Reageer op deze vacature