Belastingdienst

Processpecialist automatisering inkomensheffing

Functie omschrijving

Er staan de Belastingdienst grote uitdagingen te wachten op het gebied van wetswijzigingen, grootschalig onderhoud en onze eigen moderniseringswensen. Als proactieve processpecialist automatisering inkomensheffing help jij ons vanuit Apeldoorn om procesverbeteringen en innovatieve oplossingen en technologieën door te voeren en zo onze dienstverlening aan burgers en ondernemers te verbeteren.
Dit doe je bij de afdeling Inkomensheffing

We hebben stevige ambities bij de directie Centrale Administratieve Processen en de (verwerkings)afdeling Inkomensheffing. Zo hebben we de ambitie om de digitaliseringsgraad van onze verwerkingsketen op te schroeven. Als processpecialist adviseer je over het inrichten, verbeteren en optimaliseren van de (semi)massale processen binnen de dienstverleningsketen rondom inkomensheffing. Je analyseert data, doorgrondt de processen en signaleert kansen die je omzet in ontwikkelingen. Hierbij werk je nauw samen met procesmanagers en vakinhoudelijk specialisten. Zo kom je tot voorstellen voor procesverbeteringen, die je vervolgens ook doorvoert of laat doorvoeren.

De rode draad in jouw activiteiten? Ze leiden altijd tot directe en duurzaam geborgde verbeteringen voor de klant- en dienstverleningsketen. Met jouw proactieve houding maak je de verbinding tussen de bedrijfsprocessen en de IT. Je hebt, vanuit de business, een sturende en aandrijvende rol in het voortbrengingsproces van de IT en kunt daarbij de rol van product owner invullen. We gebruiken het digital first principe als uitgangspunt bij het organiseren van verbeteringen en wijzigingen in onze dienstverleningsketen en bij de grote transformaties die de komende jaren op stapel staan in ons applicatielandschap. Jij leidt ons in dit proces en pakt hier een echte pioniersrol. Samen leren we wat wel en niet werkt. We hebben stevige ambities bij de directie Centrale Administratieve Processen en de (verwerkings)afdeling Inkomensheffing. Zo hebben we de ambitie om de digitaliseringsgraad van onze verwerkingsketen op te schroeven. Als processpecialist adviseer je over het inrichten, verbeteren en optimaliseren van de (semi)massale processen binnen de dienstverleningsketen rondom inkomensheffing. Je analyseert data, doorgrondt de processen en signaleert kansen die je omzet in ontwikkelingen. Hierbij werk je nauw samen met procesmanagers en vakinhoudelijk specialisten. Zo kom je tot voorstellen voor procesverbeteringen, die je vervolgens ook doorvoert of laat doorvoeren.

Een bijzondere baan omdat..

  • Je werkt in een sterk veranderende omgeving. Hier creëer jij met het aanbrengen van de juiste structuren rust en duidelijkheid. Samen met je team draag je bij aan succes.
  • De Belastingdienst stevig investeert in een groeiproces waarin continu verbeteren, optimale processturing, beheerste bedrijfsvoering en aantoonbaar in control zijn centraal staan.
  • Je uitgedaagd wordt om veel van je kwaliteiten te laten zien: van zelfvertrouwen en zelfstandigheid tot gedrevenheid, betrokkenheid en resultaatgerichtheid, en van analytische vaardigheden tot conceptuele en creatieve denkkracht.
  • We geloven dat fouten maken móét; alleen dan leren we écht en veroorzaken we de gewenste impact. 

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving

“Niet nodeloos praten, maar analyseren, doen en leren. Dát is de manier waarop wij continu verbeteren. Onze dienstverlening aan burgers en ondernemers wordt zo elke dag beter. Uitblinken in betrouwbaarheid: dat is ons doel.” Eric, processpecialist inkomensheffing bij de Belastingdienst.

Functie-eisen

  • Je hebt hbo- of wo- werk- en -denkniveau in een relevante richting.
  • Je hebt minimaal vijf jaar relevante werkervaring met bewezen resultaten binnen het vakgebied.
  • Je hebt brede kennis van en aantoonbare affiniteit met technologische en operationele procesverbetering en met veranderingsprocessen rondom gedrag en cultuur.
  • Je hebt kennis van en ervaring met scrum/agile werken. En procesbeheer en kwaliteitsmanagement, zoals lean.
  • Je beschikt over uitstekende adviesvaardigheden en bent in staat om management en teams te adviseren om zo een cultuur van continu verbeteren te bevorderen.

Jouw competenties

  • klantgerichtheid
  • resultaatgerichtheid
  • analyse
  • overtuigingskracht
  • creativiteit

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3344,- tot €5139,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. 
  • Als wij een geschikt cv binnen krijgen gaan wij deze sollicitant direct spreken. Het kan dus zo zijn dat de vacature eerder wordt gesloten. Wacht daarom niet te lang met reageren! Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Centrale Administratieve Processen

De Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. CAP is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie en de sturing van de massale productieprocessen (regiefunctie voor massale verwerking en beheersing). En om dit goed in te kunnen vullen, is CAP verantwoordelijk voor de integrale productieplanning en productiebeheersing.


Reageer op deze vacature