Belastingdienst

Procesbeheerder gegevens (CAP)

Functie omschrijving

"Het bewaken van veiligheid, kwaliteit en tijdigheid van dataleveringen is de kern van deze functie. Na het oplossen van een verstoring zorgen dat deze niet nogmaals voorkomt. En pro actief preventieve acties ontplooien is wat deze functie leuk, afwisselend en uitdagend maakt.”
Aldus Mathieu Zwaan, werkzaam als Procesbeheerder bij de directie CAP van de Belastingdienst.

De Belastingdienst is één van de grootste gegevensverwerkers van Nederland. De directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is de productie-eenheid van de Belastingdienst en voert de administratie en is verantwoordelijk voor de procesketens Gegevens, Inning en Auto. CAP cluster Gegevens richt zich op het verkrijgen, bewaren en het beschikbaar stellen van gegevens aan de processen van de Belastingdienst en externe afnemers. Een belangrijke verantwoordelijkheid; gegevens vormen de spil van alle processen en ketens, de grondstof voor al ons werk.

De afdeling inwinnen en beschikbaar stellen van gegevens (IBG) is voor de directie CAP hét gezicht naar buiten voor wat betreft gegevensuitwisseling. IBG maakt afspraken met gegevensleveranciers en afnemers en bewaakt de naleving van regelgeving, zoals de AVG, BIO (baseline informatiebeveiliging overheid) en archiefwet. Daarnaast verzorgt IBG de logistiek van de uitwisseling. Op jaarbasis levert IBG ongeveer 50.000 informatieproducten aan partijen, zowel binnen als buiten de Belastingdienst. Beveiliging, juistheid, volledigheid en tijdigheid staan bij alle leveringen én in deze volgorde, centraal.

In jouw rol van procesbeheerder draag je met behulp van jouw brede automatiseringskennis en ervaring met digitale productieprocessen bij aan de continue bewaking en verbetering van
extern beschikbaar te stellen gegevensproducten. Bovendien zorg jij ervoor dat deze met behulp van zowel geautomatiseerde als handmatig processtappen door exploitanten geproduceerd en beschikbaar gesteld kunnen worden. Omdat jij op de hoogte bent van recente innovaties in jouw vakgebied, richt jij tevens jouw aandacht op de vraag hoe je handmatige werkzaamheden d.m.v. robotisering om kan zetten naar geautomatiseerde verwerking.

Jij hebt inbreng in ontwikkel trajecten, implementatie, functioneel beheer én de productie van nieuwe gegevensproducten. Je biedt ICT-ondersteuning (toepassingsbeheer) en verzorgt de bijbehorende administratie en exploitatie. Als procesbeheerder ben jij voor zowel exploitant als de externe gegevenspartners en diverse andere partijen vaak het eerste aanspreekpunt bij vragen en verstoringen in de processen. Regelmatig neem je zelf een actieve rol in de uitvoering.

Als procesbeheerder maak en monitor jij jouw jaarplanningen voor leveringen met de gegevenspartners zoals DUO, CAK, CBS, Toeslagen, enz. en zorg je dat die in de juiste administratieve systemen en bij de juiste afdelingen terecht komen. Bij al deze dataproducten houd jij altijd de menselijke maat in je achterhoofd. Foutieve of niet geleverde data kan ingrijpende gevolgen hebben voor burgers en bedrijven. Kortom het is een veelzijdige uitdagende functie waar geen dag hetzelfde is.

Word jij de nieuwe collega van Mathieu? Of wil je liever eerst eens praten over jouw, misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem dan telefonisch contact op met of stuur een whatsapp aan teammanager Alex Vlessert via 06 18 60 42 35.

Functie-eisen

  • Je hebt hbo werk- en denkniveau.
  • Je hebt minimaal 1 jaar werkervaring in een vergelijkbare functie.
  • Je hebt enige ervaring met en/of basiskennis van programmeren (Powershell/SAS/SQL).
  • Je beschikt over werkervaring met digitale productieprocessen.
  • Je hebt vergaande affiniteit met ICT.
  • Bij voorkeur beschik jij over kennis van de Belastingdienst en zijn (fiscale) producten en diensten.
  • Bij voorkeur heb je kennis van en ervaring met gegevensuitwisselingen met gegevenspartners binnen en buiten de Belastingdienst.
  • Bij voorkeur ben jij in het bezit van een diploma in de richting ICT of data/informatie of vergelijkbare relevante richting.

Competenties

  • analyseren
  • samenwerken
  • integriteit
  • klantgerichtheid
  • accuraat werken

Herken jij jezelf hierin?

Jij bent heel zorgvuldig. Misschien zelfs een Pietje Precies in de goede zin van het woord, wat betekent dat de Belastingdienst de goede gegevens verstrekt en de organisatie niet de krant haalt omdat dat is misgegaan. Je hebt aanpassingsvermogen en jij werkt graag samen met klanten en collega’s, die jij kunt adviseren en met wie je meedenkt.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2756,- tot €4430,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

Bijzonderheden

Wij moedigen jou aan om telefonisch contact op te nemen met de vermelde contactpersoon als de vacature opengesteld is. Het geeft jou de gelegenheid om vragen te stellen over de inhoud van de functie, en bijvoorbeeld over de sfeer en cultuur op de afdeling. Op deze wijze vorm je een completer beeld van de functie en de organisatie(cultuur). Wij staan jou graag te woord.

Na de sluitingsdatum worden alle sollicitanten in één keer beoordeeld, wat betekent dat de interne sollicitant dus niet beschikt over een voorrangspositie, tenzij er sprake is van gelijke geschiktheid.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
Op woensdag 13 oktober vinden de selectiegesprekken plaats en op maandag 18 oktober het arbeidsvoorwaarden / plaatsingsgesprek. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

Gezien de huidige maatregelen kunnen deze gesprekken plaatsvinden via video-bellen.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op:https://over-ons.belastingdienst.nl/.

Directie Centrale Administratieve Processen

De Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. CAP is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie en de sturing van de massale productieprocessen (regiefunctie voor massale verwerking en beheersing). En om dit goed in te kunnen vullen, is CAP verantwoordelijk voor de integrale productieplanning en productiebeheersing.


Reageer op deze vacature