Belastingdienst

Fiscaal Specialist Formeel Recht

Functie omschrijving

“Formeel recht vormt de ruggengraat van het handelen van de overheid: wat moet, wat mag, wat kan en hoe? Met het beantwoorden van deze vragen ga ik aan de slag. Kennis van rechtsgebieden is daarbij onmisbaar en de verhouding tussen overheid en burger is momenteel belangrijker dan ooit. Dat maakt mijn werkterrein afwisselend en uitdagend.” Bram van Weijsten, vaktechnisch coördinator formeel recht bij de Belastingdienst.

Het MKB vertegenwoordigt meer dan 95% van alle ondernemingen en levert een grote bijdrage aan de werkgelegenheid, economische groei en het innovatief vermogen van ons land. Het wordt daarom ook wel de ‘motor van de economie’ genoemd. Binnen de directie Midden- en Kleinbedrijf van de Belastingdienst krijgt formeel recht een steeds prominentere plaats. Het vormt namelijk de basis voor het gehele belastingrecht en is continu in beweging, zowel op nationaal als internationaal niveau. Daarom zijn we op zoek naar nieuwe collega’s voor onze vestigingen in Amsterdam, Arnhem, Leeuwarden en Venlo.

Als fiscaal specialist formeel recht ben je expert op jouw vakgebied én heb je oog voor het vakgebied privacy. Je behandelt complexe dossiers, verzoeken en bezwaarschriften en vertegenwoordigt de Belastingdienst in beroepsprocedures bij de (fiscale) bestuursrechter. Jouw vakkennis en kunde zet je in door collega’s in de vaktechniek en van het management gevraagd en ongevraagd te adviseren. Deze adviezen hebben betrekking op zowel het bestuursrecht in algemene zin als het fiscale bestuursrecht en de fiscale boetes. Ook behandel je vragen op het gebied van privacy, zoals over het verantwoord gebruik van persoonsgegevens. Daarnaast ben je voor jouw vakgebied het aanspreekpunt voor collega’s. En heb je zelf advies of ondersteuning nodig? Dan vraag je dat aan collega’s in jouw vakgebied binnen andere onderdelen.

In jouw rol ondersteun je de doelstelling van de Belastingdienst om de compliance van burgers en bedrijven te bevorderen. Transparantie, samenwerking en werken vanuit vertrouwen, evenals werken aan het herstel van dat vertrouwen, staan hierin centraal. Het spreekt voor zich dat jouw communicatieve vaardigheden, persoonlijke drijfveren en overtuigingen hierin een rol van betekenis spelen.

Word jij de nieuwe collega van Bram? Of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem dan contact op met Robert Kamphuis, vaktechnisch coördinator formeel recht regio Noord, via 06 - 55 21 56 46. Of bel met Bram van Weijsten, vaktechnisch coördinator formeel recht regio Midden, via 06 - 49 90 06 88.

Functie-eisen

  • Je hebt een wo-masterdiploma in de richting van rechten, fiscaal recht of fiscale economie.
  • Je hebt minimaal vijf jaar recente en relevante werkervaring met de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene verordening gegevensbescherming.
  • Je hebt bij voorkeur werkervaring met de Wet openbaarheid van bestuur.

Jouw competenties?

  • omgevingsbewustzijn
  • creativiteit
  • visie
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht

Herken jij jezelf ook hierin?

Door jouw passie voor je vakgebied, ben je altijd op de hoogte van relevante ontwikkelingen op het gebied van fiscale wet- en regelgeving. Deze vakkennis komt geheel tot zijn recht in je adviezen, waarbij je een onafhankelijk standpunt inneemt. Naast je eigen vakgebied, heb je daarbij uiteraard oog voor andere vakgebieden. Ook sta je stevig in je schoenen en laat je je niet snel uit het veld slaan. Tegelijkertijd stel je je flexibel op, toon je initiatief en heb je inlevingsvermogen. Daarnaast kun je goed spreken en schrijven. Dat alles draagt eraan bij dat je een gelijkwaardige, representatieve gesprekspartner bent. En ontwikkelen? Dat doe je graag, zowel op vakinhoudelijk als persoonlijk gebied. Ook op die manier laat je zien dat jij klaar bent voor en wilt bijdragen aan de Belastingdienst van de toekomst.

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €3279,- tot €5039,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden. Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de interne kandidaat geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.

Bijzonderheden

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken 30.000 mensen verspreid over het hele land. We zijn verantwoordelijk voor heffing, inning en controle van belastingen en premies volksverzekeringen. Daarnaast sporen we fraude op, verrichten we douanetaken en zorgen we voor de uitbetaling van voorlopige teruggaven en huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag. In teams werken medewerkers met uiteenlopende achtergronden en opleidingsniveaus aan de dienstverlening voor miljoenen burgers en bedrijven. Op dit moment is de Belastingdienst volop in beweging; de rol van data wordt steeds groter en werkzaamheden worden in toenemende mate gedigitaliseerd. Maar in welk team of vakgebied je ook werkzaam bent: bij de Belastingdienst heb je direct een verantwoordelijke functie, van waaruit je je in verschillende richtingen verder kunt ontwikkelen om burgers en bedrijven in Nederland nog beter van dienst te kunnen zijn. De Belastingdienst is op weg naar de toekomst!

Directie Midden- en Kleinbedrijf

De Directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van het Midden- en kleinbedrijf en onderscheidt entiteiten in het middenbedrijf (ongeveer 0,4 miljoen) én in het kleinbedrijf (ongeveer 1,8 miljoen kleine bedrijven, starters en ZZP’ ers).
De klantbehandeling kenmerkt zich door informatiegericht toezicht en een integrale en subjectgerichte aanpak. MKB streeft optimalisering van belastingopbrengsten na door de inzet van diverse handhaving- en toezichtmiddelen ter versterking van de compliance, met aandacht voor slimme en nieuwe IT- toepassingen. MKB is ook verantwoordelijk voor het vorm en inhoud geven aan de integrale overheidssamenwerking. Én MKB houdt zich bezig met deurwaarderij en waarde-onderzoek.


Reageer op deze vacature