Belastingdienst

Medewerker invordering E

Functie omschrijving

Bijdragen aan een financieel gezond Nederland: dat is de missie van de Belastingdienst. Dat betekent dat we niet alleen belastingen innen, maar ook goed toezicht houden en handhaven. Als medewerker invordering zet je jouw specifieke (rechts)kennis in voor de afwikkeling van belastingschulden. Overal in het land zoeken wij collega’s, van Amsterdam tot Middelburg en van Maastricht tot Leeuwarden. Horen we snel van je?

Dit doe je bij de Invordering
Je informeert klanten mondeling of schriftelijk over hun belastingschuld(en), gaat met hen in gesprek over betalingsmogelijkheden en maakt daarover afspraken. Als dat niet mogelijk is, onderzoek je de opties van dwanginvordering. Daarbij werk je nauw samen met collega’s van toezicht, je collega-invorderaars en deurwaarders. Extern overleg je met fiscaal adviseurs en andere handhavingspartners.

Door je kennis en/of ervaring op invorderingsgebied weet je hoe je je aanpak afstemt op de betalingssituatie van debiteuren. Hierdoor bereik je een optimaal resultaat. Je bent verantwoordelijk voor casussen met minder complexe fiscale risico’s, maar binnen het team word je ook betrokken bij ingewikkelde problematiek.

Een bijzondere baan, omdat …
• Je met jouw communicatieve vaardigheden, persoonlijke drijfveren en overtuigingen meehelpt om de compliance van burgers en bedrijven te bevorderen.
• Je een belangrijke rol speelt binnen de Belastingdienst in de moderne interactie met burgers en bedrijven en een efficiënte inning.
• Je met jouw inzet bijdraagt aan het versterken van het vertrouwen dat burgers en bedrijven hebben in de Belastingdienst.

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving
“In een omgeving die gestoeld is op wetgeving, beleid en politiek richt ik me dagelijks op belastingschulden van ondernemers. Het ene moment tref ik een betalingsregeling met de belastingplichtige, het volgende geef ik na onderzoek een beslagopdracht aan de deurwaarders. Divers en boeiend werk.” Daniëlle, behandelfunctionaris invordering.

Word jij de nieuwe collega van Daniëlle? Of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige werkzaamheden? Neem dan contact op met Bahman Bahrami, teamleider (06-31796468) of Gerard Giesen, teamleider (06-52486974). 

Functie-eisen

Wanneer past deze baan bij je?
• Je hebt een aantoonbaar mbo 4 werk- en denkniveau.
• Je hebt relevante en actuele kennis van financiële administraties.
• Je spreekt en schrijft goed Nederlands.
• Je hebt bij voorkeur een diploma in een fiscale, juridische of bedrijfseconomische richting.
• Je hebt bij voorkeur kennis van invorderings-, civiel- en faillissementsrecht.

Jouw competenties
• overtuigingskracht
• resultaatgerichtheid
• klantgerichtheid
• stressbestendigheid
• samenwerken

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2471,- tot €3220,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden. Wij bieden je een inwerkprogramma aan en afhankelijk van je opleiding en werkervaring een opleiding en/of training. Gedurende deze periode is het niet mogelijk om in deeltijd te werken. Als je deze periode hebt afgerond en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als je de opleiding niet succesvol afrondt, wordt jouw arbeidsovereenkomst tussentijds beëindigd of niet verlengd. Voor de medewerker van de Belastingdienst geldt dan dat die wordt teruggeplaatst naar zijn oorspronkelijke organisatieonderdeel en wordt belast met werkzaamheden die gelijk of gelijksoortig zijn aan die van de oorspronkelijke functie.

Bijzonderheden

Wij zijn op zoek naar nieuwe medewerkers op diverse locaties:
Almere, Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Hoofddorp, Leeuwarden, Maastricht, Middelburg, Rotterdam, Utrecht en Venlo.

Vermeld duidelijk in je brief wat jouw 1e voorkeurslocatie is en eventueel je 2e voorkeur.

Wij ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen. Als dat het geval is, krijg je een digitale voorselectietest toegestuurd.

De selectiegesprekken worden gevoerd van 20 t/m 24 juni 2022. De gesprekken vinden plaats middels video-bellen. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.
De indiensttredingsdatum is 1 september 2022. De interne opleiding start 1 oktober 2022. 

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleidingsrichting(en), je motivatie voor deze functie als de werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv en in je motivatiebrief.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren. 

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken 30.000 mensen verspreid over het hele land. We zijn verantwoordelijk voor heffing, inning en controle van belastingen en premies volksverzekeringen. Daarnaast sporen we fraude op, verrichten we douanetaken en zorgen we voor de uitbetaling van voorlopige teruggaven en huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag. In teams werken medewerkers met uiteenlopende achtergronden en opleidingsniveaus aan de dienstverlening voor miljoenen burgers en bedrijven. Op dit moment is de Belastingdienst volop in beweging; de rol van data wordt steeds groter en werkzaamheden worden in toenemende mate gedigitaliseerd. Maar in welk team of vakgebied je ook werkzaam bent: bij de Belastingdienst heb je direct een verantwoordelijke functie, van waaruit je je in verschillende richtingen verder kunt ontwikkelen om burgers en bedrijven in Nederland nog beter van dienst te kunnen zijn. De Belastingdienst is op weg naar de toekomst!

Directie Midden- en Kleinbedrijf

De Directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van het Midden- en kleinbedrijf en onderscheidt entiteiten in het middenbedrijf (ongeveer 0,4 miljoen) én in het kleinbedrijf (ongeveer 1,8 miljoen kleine bedrijven, starters en ZZP’ ers).
De klantbehandeling kenmerkt zich door informatiegericht toezicht en een integrale en subjectgerichte aanpak. MKB streeft optimalisering van belastingopbrengsten na door de inzet van diverse handhaving- en toezichtmiddelen ter versterking van de compliance, met aandacht voor slimme en nieuwe IT- toepassingen. MKB is ook verantwoordelijk voor het vorm en inhoud geven aan de integrale overheidssamenwerking. Én MKB houdt zich bezig met deurwaarderij en waardeonderzoek.


Reageer op deze vacature