Belastingdienst

Behandelfunctionaris Autobelastingen

Functie omschrijving

Heb je ervaring met klantbehandeling en de autobranche? Kom dan het landelijke Special Auto van de directie Grote Ondernemingen versterken en solliciteer!

Dit doe je bij de Belastingdienst
Als behandelfunctionaris autobelastingen voer je werkzaamheden uit op het gebied van autobelastingen, met name de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM), maar ook de belasting zware motorrijtuigen (BZM) en de motorrijtuigenbelasting (MRB). 
Je werkt samen met de fiscaal juristen en ondersteunt hen op procedureel en vakinhoudelijk gebied. Je bereidt klantsessies en bedrijfsbezoeken voor. Ook ben je verantwoordelijk voor het afwerken van de bedrijfsbezoeken. Je behandelt aanslagen, teruggaven, bezwaar- en verzoekschriften. Verder regel jij de afgifte van vergunningen.

Je hebt een afwisselende functie, waarbij je zelfstandig vanuit jouw standplaats werkt.
Binnen de autobelastingen wordt samengewerkt tussen verschillende directies van de Belastingdienst, waardoor je veel contact hebt met collega’s van andere afdelingen. Je klanten zijn gevestigd in verschillende regio’s, waardoor je relaties opbouwt met klantcoördinatoren en CAP-behandelteams verspreid over het land. Binnen je team ben je een spin in het web en onderhoud je contacten met je collega’s, je teamleider en de klanten. Kortom, een werkgebied waarin flexibiliteit, goede afstemming en samenwerking voorkomt.

Een bijzondere baan, omdat..

  • Je bijdraagt aan het streven van de Belastingdienst om transparant en vanuit vertrouwen te werken.
  • Je burgers en bedrijven helpt om op de juiste manier te voldoen aan hun belastingverplichtingen en je dit doet door zoveel mogelijk dienstverlenend te opereren en waar nodig corrigerend op te treden.
  • De belasting op personenauto's is een heffing die in de publieke en politieke belangstelling staat, niet in de minste plaats, omdat het een bijdrage moet leveren aan het bereiken van bepaalde milieudoelstellingen. Dat maakt deze functie uitdagend.

Dit zegt een collega over jouw werkomgeving
“Als jurist word ik blij als mijn collega-behandelfunctionaris autobelastingen een sparringpartner is en met een praktische invalshoek komt waar ik niet aan had gedacht" Daniëla, fiscalist.

Functie-eisen

  • Je hebt mbo werk- en denkniveau, dit blijkt o.a. uit bijvoorbeeld een MBO-4 diploma in fiscaal/juridische richting. 
  • Je hebt minimaal twee jaar recente werkervaring in een relevante fiscale functie, bij voorkeur ervaring met autobelastingen.
  • Je hebt bij voorkeur kennis van het toezicht- en bezwaarproces.
  • Je hebt bij voorkeur vakinhoudelijke kennis (autobelastingen) of je bent bereid deze kennis op te doen, bijvoorbeeld via een opleiding.

Jouw competenties

  • Initiatief
  • Oordeelsvorming
  • Plannen en organiseren
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Arbeidsvoorwaarden

Salaris: €2482,- tot €3097,- bruto per maand
Dienstverband: Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Uren per week: 32 tot 36 uur per week

Overige arbeidsvoorwaarden

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer. Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden. Wij bieden je een inwerkprogramma aan bestaande uit een training en/of opleiding. Als je deze periode hebt afgerond, bekwaam bent en bij goed functioneren in de praktijk, krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Bijzonderheden

Standplaats: Je wordt geplaatst op een locatie van de directie Grote Ondernemingen in de buurt van jouw woonplaats. De vacature wordt landelijk uitgevoerd.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
  • de periode van 5 april t/m 14 april zal een voorselectietest plaatsvinden en een controletest. Bij onvoldoende resultaat wordt de procedure helaas niet met je voortgezet. Dit geldt zowel voor interne als externe kandidaten.
  • Op 26 april vinden de selectiegesprekken plaats in Utrecht. Op 1 mei is een arbeidsvoorwaardengesprek gepland.

Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

De Belastingdienst zet zich in voor de banenafspraak: zoveel mogelijk banen realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Val jij in deze doelgroep? Wij zullen je ondersteunen zodat je optimaal kunt functioneren, en daarmee jouw bijdrage aan Nederland kunt leveren. Of het nu gaat om aanpassingen op je werkplek, bepaalde voorzieningen in het vervoer of bijvoorbeeld vergoedingen van het UWV: samen met jou, je leidinggevende én een jobcoach gaan wij kijken naar jouw kwaliteiten en mogelijkheden om een passend werkpakket uit te voeren. Wil jij weten of je hierbij hoort en wat dit exact betekent voor jou? Lees hier meer.

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment. 

Belastingdienst

Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. Lees meer over de Belastingdienst op: https://over-ons.belastingdienst.nl/

Directie Grote Ondernemingen

De Directie Grote Ondernemingen (GO) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van de ongeveer 9.000 grootste ondernemingen en non-profit organisaties in Nederland. Daarnaast behandelt GO een aantal dossiers van zeer vermogende personen en voeren we een aantal zeer uiteenlopende specialistische taken uit zoals de kansspelbelasting en constructiebestrijding. Onze klanten vertegenwoordigen zo’n 75% van de belastinginkomsten van de rijksoverheid. Ook genereren zij veel informatie die de overheid gebruikt voor bijvoorbeeld toeslagen of studiefinanciering.

De uitvoerings- en toezichtstrategie van GO is gericht op bereidwillige naleving van wet- en regelgeving door deze organisaties. Zij kenmerken zich door relatief grote financiële belangen en complexere fiscale vraagstukken. In het geval van multinationals komt daar nog een component bij in de vorm van internationale wet- en regelgeving en samenwerking met buitenlandse belastingdiensten.

Om er voor te zorgen dat de belastingafdracht van deze organisaties soepel blijft lopen werkt GO met behandelteams. In deze teams wordt kennis over de specifieke branche, de individuele ondernemingen en kennis van de verschillende belastingmiddelen samengebracht.

Zo werkt GO aan een zo efficiënt en effectief mogelijk proces voor het heffen, controleren en innen van de belastingen bij de grootste ondernemingen en non profit organisaties en zo dragen we bij aan een financieel gezond Nederland.


Reageer op deze vacature