Projectleider Energie gebouwde omgeving

Wil jij werken aan de energietransitie binnen een dynamisch team met energieprofessionals? Dan is deze functie wellicht iets voor jou.

Energietransitie

Wil jij voorop lopen in de energietransitie in Nederland? In Groningen brengen we dit in de praktijk; het dichtdraaien van de Nederlandse gaskraan, windparken op zee en land, ruimte voor zonne-energie, bloeiende lokale energiecorporaties, de warmtetransitie vormgeven en innovatie op het gebied van o.a. de groene waterstofeconomie. Dit is een greep uit de onderwerpen waar wij als energieteam bij de provincie mee bezig zijn.

De gebouwde omgeving helpen te verduurzamen is één van de speerpunten uit de Klimaatagenda van de provincie Groningen. Samen met gemeenten helpen gebouwen op een duurzame manier te verwarmen, energieleningen voor doelgroepen die daar lastig toegang tot hebben, aardgasvrije wijken helpen realiseren zijn allemaal taken waar de projectleider energie in de gebouwde omgeving aan werkt.  We werken hierbij samen met ontwikkelende partijen, medeoverheden, energie coöperaties, belangenorganisaties en betrokkenen vanuit de samenleving.

Projectleider Energie gebouwde omgeving

Je maakt deel uit van het team dat werkt aan warmte, gebouwen en bedrijven en werkt samen met twee andere senior beleidsmedewerkers/projectleiders. Als projectleider ben je verantwoordelijk voor het uitvoeren van een aantal zelfstandige taken binnen het programma en werk je veel samen met de twee andere projectleiders in het team.

De basiswerkzaamheden waaraan vanuit dit team wordt gewerkt zijn beschreven in het Uitvoeringsprogramma Klimaatagenda:

  • Het project Sociaal Krediet uitwerken en samen met andere organisaties bijdragen aan een succesvolle uitrol van deze leningsfaciliteit.
  • Gemeenten begeleiden en ondersteunen in de aanvraag van proeftuinen voor aardgasvrije wijken en daarna de realisatie er van meehelpen en het onderling leren en uitwisselen van kennis hierover bevorderen.
  • Richting gemeenten, het Groningse Energieloket en in het IPO (Inter Provinciaal Overleg) ben je het aanspreekpunt vanuit de provincie voor energiebesparing in de gebouwde omgeving.
  • Je bent eerste aanspreekpunt voor het Fonds Nieuwe Doen en lokale energiecoöperaties.

Daarnaast wordt van alle medewerkers verwacht dat je meedenkt over de ontwikkeling van strategisch beleid en dat je op de hoogte blijft van ontwikkelingen in het werkveld (bijvoorbeeld door het bijwonen of zelf organiseren van bijeenkomsten).

Profiel

Je bent een ambassadeur voor de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Je zoekt naar de meest kansrijke projecten, je helpt gemeenten, coöperaties en andere organisatie in het maken van de verduurzamingsslag. Je bent een verbinder en vormt in deze functie de schakel tussen partijen binnen en buiten het provinciehuis. Je ben communicatief sterk en kunt je de taal van omwonenden, ontwikkelaars, bestuurders, planologen, juristen, natuur- en milieuorganisaties en netbeheerders snel eigen maken. Je hebt oog voor het krachtenveld en de belangen, en je hebt gevoel voor de rol van de provincie daarbinnen.

 

Wat vragen wij?

  • Je beschikt over een WO werk- en denkniveau en hebt een relevante opleiding (bijvoorbeeld Planologie).
  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring en affiniteit met het werken bij een overheid, bij voorkeur i.c.m. met energie. Aantoonbare ervaring met duurzame energieprojecten, ontwikkelingstrajecten en beleidsvorming is wenselijk.
  • Je bent goed in staat om taakgericht vanuit de provincie te werken. Rolbewustzijn en goede communicatievaardigheden zijn daarbij essentieel.
  • Jouw competenties zijn onder andere: integraal en gestructureerd werken, netwerkvaardigheid, organisatiesensitief, klantgerichtheid, organiserend vermogen, omgevingssensitief en doelgericht handelen.
  • Je bent een teamplayer die voor gezamenlijk succes gaat en kunt dit onderbouwen met voorbeelden.

Wat bieden wij?

De provincie Groningen is ambitieus en kan het beste haar ambities verwezenlijken als haar medewerkers gedreven en betrokken zijn en dat ook blijven. Zo werken we optimaal samen aan en mooie provincie. Ontdek wat wij jou te bieden hebben:

  • Een leuke functie voor de duur van één jaar met zicht op een dienstverband voor onbepaalde tijd.
  • Een werkweek van 40 uren per week, inclusief 4 uren opbouw ATV per week.
  • Een bruto voltijd maandsalaris tussen de € 3.506,- en € 5.008,- (functieschaal 11). Het precieze bedrag stemmen we af op jouw kennis en ervaring;
  • Individueel Keuze Budget van 22,37% bovenop je salaris;
  • Woon-werk vergoeding van 75% op je OV kosten.
  • Persoonlijke ontwikkeling vinden wij belangrijk. Daarom ontvang je een persoonlijk ontwikkelbudget van € 5.000,- voor vijf jaren.

 

Informatie

Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met de programmamanagers Energie

Desmond de Vries, tel. 06-15068210 of Sophie Jongeneel, tel. 06-150681833. Voor meer informatie over de procedure kun je contact opnemen met Madelief Kiel, Recruiter, 0615068230.

Goed om te weten

  • Deze vacature staat intern en extern open.
  • Solliciteren kan tot en met 11 april 2021 via deze link.
  • Na deze datum hoor je of je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De gesprekken vinden plaats op 22 april en zijn digitaal. Het kan zijn dat we jou voor het sollicitatiegesprek vragen een casus uit te werken. 
  • Daarna kan een fysiek gesprek volgen ter bevestiging van de klik.
  • Het navragen en opvolgen van referenties kan onderdeel uitmaken van de procedure.