Toezichthouder Afval

Toezichthouder Afval

32 - 36 uur

Verantwoordelijkheid én flexibiliteit, veel op pad, je eigen werk indelen, een geweldig team om je heen en iedere dag weer even uitdagend en afwisselend. Zin in zo’n baan? Solliciteer en wie weet werk jij binnenkort met ons mee aan het beschermen van de leefomgeving!

Als toezichthouder bewaak je de kwaliteit van de leefomgeving. Zo ga je in gesprek over het vergroenen van de afvalbranche en geef je hierbij gedegen advies. Bijvoorbeeld over maatregelen gericht op hergebruik, de toepassing van afvalstoffen, energiebesparing en de bescherming van bodem en grondwater.

Wat ga je doen?

  • Je bezoekt bedrijven uit de afvalbranche en je controleert hun activiteiten op naleving van de voorschriften die van toepassing zijn. Daarnaast kom je in actie bij klachten en calamiteiten.
  • Je houdt administratief toezicht op basis van openbare en bedrijfsspecifieke documenten. Inclusief het beoordelen van rapporten die naar aanleiding van de vergunning moeten worden ingediend, bijvoorbeeld de NRB toetsing.
  • Je maakt risicoanalyses en indien nodig vertaal je deze naar een bedrijfsspecifiek toezichtsplan met risico’s, beoordelingspunten en bijbehorende toezichtmethode en frequentie.
  • Je rapporteert je bevindingen, meldt overtredingen en treedt indien nodig op bij acute overtredingen. Je maakt ambtelijke vooraankondigingen en stelt een bezoekverslag op.
  • Je handhaaft bij (opnieuw) geconstateerde overtredingen conform de Handhavingsstrategie.
  • Je signaleert tijdig welke technische of juridische expertise moet worden ingeschakeld en je beoordeelt de geleverde bijdragen op relevantie, toepasbaarheid en benodigde diepgang.
  • Je beoordeelt nieuw af te geven Omgevingsvergunningen op handhaafbaarheid.

Wat bieden wij jou?

We zijn een kennisorganisatie en bieden volop mogelijkheden om je kennis op peil te houden en door te ontwikkelen. Wij bieden je een leuke afwisselende baan waarbij je zowel in het veld als op kantoor je werkzaamheden verricht. Je maakt deel uit van het team Toezicht & Handhaving Milieu dat bestaat uit 30 enthousiaste professionals. Onze werksfeer is informeel; we helpen elkaar graag en de lijnen zijn kort. Voor een goede werk-privébalans kennen wij flexibele werktijden en combineren we thuiswerken met ruimte voor ontmoeting op ons kantoor in Veendam.

Het salaris (afhankelijk van opleiding, kennis en ervaring) is gebaseerd op schaal 10 van de Cao SGO met een bruto maandsalaris tussen de € 2.973,- en € 4.494,-. Daar bovenop ontvang je een Individueel Keuze Budget (IKB) van 17,45% van je bruto salaris. Het IKB kan (maandelijks) ingezet worden voor bijvoorbeeld het kopen van vakantiedagen, het aanschaffen van een fiets of het uitruilen van woon-werk kilometers.

Wat neem je mee?

  • Je weet hoe je moet omgaan met verschillende soorten overtredingen en overtreders. Je bent je ervan bewust dat een diplomatieke benadering de beste vruchten afwerpt.
  • Je hebt een afgeronde hbo-opleiding of aantoonbaar hbo werk- en denkniveau en minimaal drie jaar relevante werkervaring.
  • Jouw parate kennis over relevante wetten, regels en besluiten maakt dat je zelfbewust en daadkrachtig optreedt. Denk hierbij aan Europese milieurichtlijnen, IPPC regelgeving, besluit stortplaatsen, AO/IC afvalverwerkende inrichtingen, milieumanagementsystemen en bijbehorende toetsingstechnieken etc.
  • Je verstrekt gerichte adviezen die aansluiten op het doel achter de ‘regels’ en kunt meldingen van ongewenste situaties gedegen beoordelen.
  • Indien nodig neem je met overtuigingskracht maatregelen. Conflicten ga je niet uit de weg, maar los je samen op. Altijd doortastend en met respect voor de ander.

Waar staan we voor?

Werken bij de Omgevingsdienst Groningen betekent werken bij een jonge, betrokken organisatie die zich continu ontwikkelt en boordevol ambitie zit. Dat moet ook, want we hebben te maken met een sterk veranderende omgeving waarin volop wordt geïnvesteerd en het milieu steeds meer aandacht krijgt. Denk bijvoorbeeld aan vraagstukken met betrekking tot de bouw van windmolens en de inzet van waterstof. Maar ook aan het stikstofdossier en de beperking van uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen. In alles wat wij doen dragen we bij aan een veilige en schone leefomgeving. Dat is onze missie. En hier werken we met ruim 250 professionals hard aan.

Ben je enthousiast?

Solliciteer dan door op de button te klikken. Dat kan tot en met 23 januari aanstaande. We zien je sollicitatie graag tegemoet! De sollicitatiegesprekken staan gepland in week 5. Wanneer een geschikte kandidaat zich aanmeldt kan voor de sluitingsdatum een gesprek worden ingepland.

Heb je een vraag over de vacature of het team of wil je weten of solliciteren voor jou zin heeft? Sander Knoop, teamleider Toezicht & Handhaving Milieu, staat je graag te woord via 06 469 366 12.

Wil je meer weten over de sollicitatieprocedure? Bel dan met P&O-adviseur Marijke Stuyt via het nummer 06 469 366 51.

Beschik je nog niet over de gevraagde vereisten, maar wél over een passende achtergrond, competenties en ambities? Stuur ons dan vooral ook je motivatie. Als kennisorganisatie bieden we volop mogelijkheden om je kennis te ontwikkelen en jezelf verder bij ons te ontplooien. Wij gaan daarover graag met je in gesprek!

Deze vacature wordt gelijktijdig in- en extern verspreid, waarbij interne kandidaten met voorrang zullen worden behandeld.

We hebben begrip voor acquisitie, maar zullen daar niet op ingaan.

Solliciteren