Bewonersbegeleider Midden-Groningen (2 fte)

Nationaal Coördinator Groningen (NCG) werkt aan het versterken van woningen en gebouwen in het aardbevingsgebied. Maar ook aan het vergroten van de leefbaarheid en duurzaamheid en het versterken van de regionale economie. De bewoner staat hierbij centraal.

NCG bestaat sinds 2015 en is een samenwerking van zes Groninger gemeenten in het aardbevingsgebied, provincie Groningen en de Rijksoverheid. Medewerkers van NCG werken vanuit de locaties Groningen, Den Haag en de zes versterkingspunten in de provincie Groningen (Appingedam, Delfzijl, Uithuizen, Loppersum, Ten Boer en Schildwolde).

Kijk voor meer informatie over NCG op www.nationaalcoordinatorgroningen.nl

Wij zoeken een bewonersbegeleider

Stand­plaats: Midden-Groningen
Uren per week: 32 - 36
Maand­salaris: €2.631 - €4.229
Salaris­niveau: schaal 10
Niveau: HBO
Plaatsingsdatum: 19 augustus 2019
Reageren: uiterlijk 1 sptember 2019
Publicatie: intern, rijksbreed en extern
Dienst­verband: tijdelijke aanstelling van 6 maanden (met kans op vaste aanstelling)
Vacaturekenmerk: NCG_20190816_10a 

Functieomschrijving

In de functie als bewonersbegeleider begeleid je bewoners in het traject van het aardbevingsbestendig maken van hun woning. Een complex project dat loopt vanaf kennismaking tot en met oplevering. Of het nu gaat om een renovatie-, herstructurerings-, of sloop- en nieuwbouwproject. Als bewonersbegeleider sta je voor de bewoners klaar.

Je bent verantwoordelijk voor de begeleiding bij herhuisvesting en de bewonersparticipatie van verschillende soorten projecten in het aardbevingsgebied. Binnen jouw projectstaf werk je samen met een gebiedsmanager, projectmanager, (junior) projectleider, projectondersteuner en andere bewonersbegeleiders. Jouw projectstaf werkt vanuit een lokaal kantoor in het projectgebied, genaamd een versterkingspunt.

Als bewonersbegeleider heb je een grote betrokkenheid bij de regio. Je voert je taken uit vanuit Nationaal Coördinator Groningen, mede onder verantwoordelijkheid en uit de naam van de gemeente waarmee je samenwerkt.

Jouw taken

  • Je voert keukentafelgesprekken en organiseert spreekuren met bewoners.
  • Je vertaalt informatie per woning naar het projectteam voor een totaalaanpak voor een straat of wijk.
  • Je begeleidt individuele bewoners vanaf kennismaking tot en met oplevering.
  • Je signaleert zaken als sociale problematiek, psychische problemen en overige problematiek en geeft dit (indien wenselijk of noodzakelijk) door aan de juiste (gemeentelijke) afdeling en belegt het intern bij de juiste persoon.
  • Je bewaakt de voortgang en draagt zorg voor correcte afhandeling van de werkzaamheden.
  • Je verstrekt informatie over projecten aan betrokken partijen, zorgt voor tijdige en heldere terugkoppeling richting bewoners en geeft extra toelichting bij ingrijpende werkzaamheden of wijzigingen in de projectplanning.
  • Je anticipeert op ontwikkelingen en onderneemt actie hierop.
  • Je legt verbanden tussen gegevens en informatie en signaleert ontbrekende informatie.
  • Je weet risico’s en consequenties van beslissingen in te schatten.
  • Je haalt de kern uit een veelheid van informatie, afkomstig van betrokken partijen en experts.
  • Je maakt de informatie voor betrokken partijen toegankelijk en begrijpelijk.
  • Je inventariseert behoeften van bewoners door actief te luisteren, te vragen, samen te vatten en geeft hieraan vervolg.
  • Je bent je bewust van regels en verschillende posities, gevoeligheden en krachtenvelden in de organisatie en handelt hiernaar.
  • Je weet op een duidelijke manier (on)mogelijkheden te communiceren met bewoners en te documenteren.
  • Je zet je actief in voor het delen van kennis en inzichten met collega’s en andere betrokkenen.

Functie-eisen

  • Je beschikt over een afgeronde hbo-opleiding.
  • Je hebt minimaal vijf jaar ervaring (waaronder werken in wijken).
  • Je hebt affiniteit met bouwen (-processen.)
  • Je bent communicatief, sociaal vaardig en empathisch.
  • Je hebt een oplossend vermogen en stelt je onafhankelijk en zelfstandig op.
  • Je bent proactief, flexibel en omgevingssensitief.
  • Je kunt goed analyseren, overtuigen, incasseren, plannen en organiseren.
  • Je hebt enige kennis van bouwkundige maatregelen.
  • Je beschikt over een rijbewijs en auto.

Overige arbeidsvoorwaarden

Het gaat om een proeftijdaanstelling (ARAR art. 6.2.a.) voor de duur van 6 maanden bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat die bij gebleken geschiktheid wordt omgezet naar een vaste aanstelling. 

Naast het salaris en vakantiegeld kun je rekenen op een eindejaarsuitkering, de zogeheten dertiende maand. De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer maximaal 60% betaald ouderschapsverlof (onder voorwaarden), studiefaciliteiten, een extra verlofregeling voor ouderen en een vergoeding woon-werkverkeer. Bovendien heb je een aantal individuele keuzemogelijkheden bij het samenstellen van je arbeidsvoorwaardenpakket.

Werving procedure

De werving vindt gelijktijdig intern en extern plaats. Interne kandidaten hebben voorrang. Interne kandidaten zijn in dienst van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, de provincie Groningen, of de gemeenten in het aardbevingsgebied: Gemeente Groningen (voorheen Groningen en Ten-Boer), Hogeland (voorheen gemeenten Bedum, Winsum, de Marne en Eemsmond), Loppersum, Delfzijl, Appingedam en Midden- Groningen (voorheen Slochteren, Menterwolde en Hoogezand Sappemeer). Hierna hebben medewerkers van de Rijksoverheid voorrang op externe kandidaten.

Ben je in dienst van de Rijksoverheid en heb je een aanwijzing als (verplichte) Van-Werk-Naar-Werk-kandidaat? Dan vragen wij je dit duidelijk te vermelden in je sollicitatiebrief en een kopie van de aanwijzingsbrief mee te sturen. Kandidaten die solliciteren vanuit bovengenoemde gemeenten en overheidsinstellingen, de overige departementen, de rijksdiensten, de Hoge Colleges van Staat en de rechterlijke macht worden met voorrang behandeld.

Sollicitatie

Wij ontvangen graag uiterlijk zaterdag 31 augustus 2019 je sollicitatie met cv via het sollicitatieformulier Bewonersbegeleider.

Meer informatie

Over de vacature: Mevrouw Harmien Ziengs, Bewonersmanager Midden-Groningen, Telefoonnummer:  06 - 21 68 98 64

Over de sollicitatieprocedure: De heer Erik Verkerk, HR adviseur, Telefoonnummer:  06 - 48 13 12 89