Specialist Zorgregistratie & Facturatie

Jouw rol in het team
Als medewerker Zorgregistratie & Facturatie ben je verantwoordelijk voor de uitvoering en de coördinatie van de declaraties omtrent de behandelingen die zijn uitgevoerd. Hierbij heb je te maken met zowel zorgverzekeraars en patiënten, met andere woorden een politiek krachtenveld. In jouw functie heb je belangrijke verantwoordelijkheden zoals een juiste, tijdige en volledige facturatie van de geleverde zorg en het opsporen, oplossen en analyseren van fouten in het declaratieproces. Vanuit de primaire zorgregistratie vindt uiteindelijk de facturatie plaats, die moet voldoen aan de wet- en regelgeving. In het facturatieteam speel je een belangrijke rol in de doorontwikkeling van het facturatieproces. Door jouw nieuwsgierigheid in combinatie met je analytische vermogen ben jij in staat om te kijken naar mogelijke procesverbeteringen. In deze rol willen we door middel van jouw bijdrage en proactieve rol een verbeterslag maken bij diverse processen binnen het facturatieproces. Dit doen we als afdeling door fouten te analyseren met als doel om ze in de toekomst te voorkomen. Hierbij werk je samen met de functioneel applicatiebeheerder, de (decentrale) DBC-adviseurs, de HT adviseur en de ICT.

Hoe ziet je dag eruit?
Het is dinsdagochtend en je begint met het controleren en inlezen van de ziekenhuis opnames, je ziet dat een aantal opnames op klinisch staan terwijl dat niet juist is en duikt er direct in, hoe komt dat? Je neemt contact op met de betreffende DBC-adviseur en samen zien jullie dat het komt door een verkeerde invoer vanuit een afdeling in het ziekenhuis. Je stemt dit ook nog even af met de HT adviseur en richt een systeemcontrole in zodat dit eerder ondervangen kan worden. Tussendoor beantwoord je vragen van patiënten via de mail en telefoon. Je kunt de patiënt precies uitleggen waarom hij/zij een factuur heeft ontvangen en waarom hier de datum van het DBC-traject op staat en niet de behandeldatum van de patiënt. Ook weet je precies te vertellen hoe het tarief van de DBC tot stand komt en waarom we voorafgaand aan de behandeling geen prijsopgave kunnen doen.  
’s Middags heb je contact met de zorgverzekeraar over afgewezen declaraties. Het blijkt om een onjuiste verwijzer te gaan. Het valt je direct op dat dit bij meerdere declaraties voorkomt. Na een analyse en overleg met functioneel beheer kom je erachter dat dit hersteld kan worden door een wijziging in de inrichting. Je overlegt nog even met de softwareleverancier over de opties en past daarna samen met functioneel beheer de inrichting aan. Je communiceert dit met het facturatieteam en de coördinator die de wijziging mee kan nemen in het DBC-overleg zodat de werkwijze op alle afdelingen in het ziekenhuis meegenomen kan worden. Je belt nog een aantal patiënten terug en verwerkt de post. Tussendoor heb je contact met je collega’s over verschillende vraagstukken die jullie samen oppakken. Je kijkt nog even in je agenda, morgen staat er weer een facturatie gepland waarbij je gaat controleren of de juiste facturen naar de juiste instanties verzonden worden. Daarna vul je vanuit het factuurlogboek de ontbrekende tarieven aan op de samenwerkingslijst met Sales zodat je dit in het volgende overleg met hun kunt afstemmen.
Vandaag heb je een aantal patiënten goed uitleg kunnen geven en nieuwe stappen gezet richting zorgcontrol. Tevreden sluit je af, op naar morgen!

Over het team
Je maakt deel uit van de unit Zorgregistratie & Facturatie. Onze afdeling heeft als kerntaak om het administratieve zorgproces te ondersteunen en het declaratieproces te optimaliseren. Je komt te werken in een omgeving waar je je vakinhoudelijke kwaliteiten en je persoonlijke vaardigheden tot uiting kunt brengen. Samen met je collega’s werk je aan het realiseren van de ambitie en doelstellingen van de unit en lever je een bijdrage aan het financieel gezond blijven van het ziekenhuis. Onze werkzaamheden bestaan uit; medisch coderen van de klinische opnames, ondersteuning en verbeteren van de DBC registratie aan de bron, Horizontaal Toezicht met de zorgverzekeraar en facturering van de geleverde zorg.  Wet- en regelgeving speelt hierbij een belangrijke rol. De ambitie van de unit Zorgregistratie & Facturatie is om vanuit een expertrol het administratieve zorgproces te optimaliseren, om vervolgens te transformeren van Zorgregistratie naar Zorgcontrol.

Wij vragen van jou

  • Hbo werk- en denk niveau (bijv. in de richting van bedrijfseconomie) is noodzakelijk aangezien de functie in ontwikkeling is naar zorgcontrol.
  • Kennis van én werkervaring met declaratiestromen in de zorg.
  • Kennis van relevante wet- en regelgeving en ervaring én kennis van Excel.
  • Ervaring met Chipsoft Ezis/HiX en kennis van DBC systematiek is een pré.

Jij vindt het belangrijk om gelijk verbeteringen door te voeren zodat het proces daarna vlekkeloos verloopt. Jij kunt processen doorzien, denkt 2 stappen vooruit en weet wat voor gevolgen jouw acties kunnen hebben voor de rest van het proces. De verschillende en soms complexe ziekenhuis declaratiestromen hebben geen geheimen voor jou. Aangezien je veel contact hebt met zowel patiënten als zorgverzekeraars, staat klantvriendelijkheid bij jou hoog in het vaandel. Je weet anderen te motiveren, overtuigen en je bent in staat om kennis te delen. Dat vraagt pro-activiteit, enthousiasme, empathie, betrokkenheid, overtuigingskracht en een verbetermentaliteit. 

Dit krijg je ervoor terug

  • Volop kansen voor opleiding en training.
  • Maximaal € 3.225,- op basis van 36 uur (FWG 45, CAO Ziekenhuizen), afhankelijk van je kennis en ervaring.
  • Een contract voor de duur van 1 jaar met zicht op een vast dienstverband.
  • Vakantietoeslag en eindejaarsuitkering van 8,33%.

Vragen?
Heb je vragen over de vacature? We komen graag met je in contact. Sjoukje Haga, coördinator Facturatie, tel nr. 06 11080311 of Marije Verwer, unithoofd Zorgregistratie & Facturatie, tel nr. 0629437794.

Overige informatie
De vacature wordt gelijktijdig in- en extern gepubliceerd. Bij gelijke geschiktheid krijgt de interne kandidaat voorrang. De eerste sollicitatiegesprekken staan gepland op vrijdag 23 april.

Reageren kan tot en met 14/04/2021.

Samen voor de beste zorg!
Het Martini, dat zijn wij. Wij zijn een topklinisch opleidingsziekenhuis en daar zijn we trots op. Naast brede basiszorg bieden we complexe zorg en hebben we bovenregionale expertise. We werken continu aan vernieuwing. Daarom doen we veel toegepast onderzoek en werk je bij ons in een moderne werkomgeving met de nieuwste technologieën en behandelmethoden. Maar nog belangrijker: samen zijn we een organisatie van en voor mensen. Dat zie je, proef je en ervaar je. Als patiënt én als medewerker. Welkom bij #teammartini.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen wij niet op prijs.